نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1391/11/02


فیلم‌ها برای که به نمایش درمی‌آیند؟!

جلسه‌های اکران فیلم مستند در مرکز گسترش

یکی از مشکلات همیشگی در حوزه‌ی فیلم‌های کوتاه و مستند این است که امکان نمایش عمومی این آثار وجود ندارد و فقط در جشنواره‌های تخصصی می‌توان در دوره‌ای فشرده و کوتاه، تعداد زیادی فیلم را پشت سر هم دید. پخش آثار مستند و تجربی در قالب دی‌وی‌دی هم اتفاقی است که کم‌تر می‌افتد. به همین دلیل فرصت‌هایی که برای تماشای آثار مستند و تجربی فراهم می‌شود غنیمت است.
از دو سه سال پیش جلسه‌های نمایش فیلم‌های برگزیده‌ی جشنواره‌ی سینماحقیقت، به فاصله‌ای کوتاه پس از پایان هر دوره برگزار می‌شود. مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، برگزارکننده‌ی این جلسه‌هاست که نمایش فیلم و نقد و بررسی را شامل می‌شود. از سال پیش جشنواره در ده بخش موضوعی برگزار می‌شود که در هر بخش دو فیلم برگزیده نمایش داده می‌شود. در دوره‌های نمایش مرکز گسترش، همه فیلم‌هایی که در اختتامیه روی صحنه رفته‌اند نمایش و نقد می‌شود. البته مخاطبان این جلسه‌ها ممکن است چشم‌انداز کاملی از وضعیت سینمای مستند پیدا نکنند، چون در هر دوره‌ی جشنواره بعضی از فیلم‌های خوب ممکن است مورد استقبال تماشاگران و مخاطبان جشنواره باشند اما حتی در فهرست نامزدها هم به هر دلیلی راه پیدا نکنند. به این ترتیب این فیلم‌ها در برنامه‌های نمایش فیلم مرکز گسترش هم جایی ندارند. شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز می‌گوید: «متوجه این موضوع هستیم و در مراحل بعدی به فیلم‌های پرمخاطبی که جایزه‌ای نگرفته‌اند خواهیم پرداخت. همین حالا هم برنامه‌ریزی برای نمایش تعدادی از این فیلم‌ها آغاز شده است.»
این جلسه‌ها فقط به نمایش آثار برگزیده‌ی جشنواره‌ی سینماحقیقت منحصر نمی‌شود، اما دوره‌های دیگر نمایش فیلم در مرکز گسترش چندان شلوغ و پررونق نیست: «در طول سال به شکل دوره‌ای نمایش فیلم می‌گذاریم. متأسفانه امکان نمایش منظم هر روزه یا هر هفته‌ای نیست، اما مثلاً در بهار امسال بیست فیلم نمایش داده شده در جشنواره‌ی فجر را نمایش دادیم و جلسه‌های نقد و بررسی جداگانه‌ای برای‌شان برگزار شد. دوره‌های نمایش دیگری هم در ماه مبارک رمضان و پاییز امسال برگزار شد که هدفش کمک به دیده شدن آثار مستند مهجورتر بود. سعی داریم در ادامه، بیش‌تر روی فیلم‌سازها تأکید کنیم و انتخاب فیلم‌ها را بر اساس کارنامه‌ی سازندگان‌شان انجام دهیم. گذشته از این، کانون فیلم مرکز گسترش سه برابر تعداد صندلی‌های سالن نمایش‌مان عضو دارد و رایگان هم هست، اما کم‌تر پیش می‌آید که سالن پر شود. تلاش‌های ما برای ایجاد انگیزه در اهل مستند متأسفانه کم‌تر به جایی می‌رسد. حتی گاهی سازنده‌ی یک اثر اشتیاق و انگیزه‌ای برای حضور در این جلسه‌ها ندارد و ترجیح می‌دهد فیلمش را اصلاً نمایش ندهیم! مکاتبه‌ها و رایزنی‌ها برای دعوت مردم به تماشای آثار مستند هم در خیلی از موارد به جایی نمی‌رسد. مثلاً بارها با دانشگاه‌ها مکاتیه کرده‌ایم که دانشجوها را برای حضور در برنامه‌های رایگان نمایش فیلم ترغیب کنند، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.»
جلسه‌های نمایش آثار برگزیده‌ی ششمین جشنواره‌ی سینماحقیقت در دی از شنبه تا چهارشنبه‌ی هر هفته در مرکز گسترش سینمای مستند تجربی برقرار است. در هر جلسه از ساعت 16:30 دو فیلم پیاپی نمایش داده می‌شود و از ساعت 18 هم نشست نقد و بررسی برگزار می‌شود: «تأکید اصلی‌مان در جلسه‌های نقد و نمایش فیلم، توجه به نقش منتقدان است و حتی در بازتاب رسانه‌ای جلسه‌ها هم تأکید داریم که حرف‌ها و نظرهای منتقدان پررنگ‌تر و مفصل‌تر از گفته‌های فیلم‌سازها منعکس شود. دعوت از دو منتقد برای هر جلسه هم در راستای همین رویکرد است که نقدها و دیدگاه‌ها تنوع بیش‌تری داشته باشد.»برای باخبر شدن از برنامه‌های نمایش فیلم در این مرکز و عضویت در کانون فیلم آن، دوستداران مستند می‌توانند اسم و شماره‌ی تلفن خود را به سامانه‌ی 20001062 پیامک کنند.

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: