نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1393/06/22


وس اندرسنِ خاص و مثل همیشه محبوب!

پنجمین جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان

رضا حسینی

 

صدرنشین دومین جدول امسال، فیلم پرستاره و پربازیگر جدید وس اندرسن با عنوان هتل بزرگ بوداپست/ گرند بوداپست هتل است که در شماره‌ی مردادماه ماهنامه‌ی «فیلم» هم نقدی بر آن منتشر شده است. اندرسن که دوباره مثل همیشه با اثر بدیع و ویژه‌اش عمده‌ی منتقدان را به تحسین و تعریف از فیلمش واداشته، از آن دست کارگردان‌هایی است که فیلم‌های‌شان بدون عنوان‌بندی هم به‌راحتی قابل‌شناسایی هستند و انگار هیچ کسی جز او نمی‌تواند چنین جهان‌های داستانی منحصربه‌فردی را خلق کند. امتیاز این فیلم در سایت «متاکریتیک» که ویژه‌ی جمع‌آوری آرا منتقدان برجسته‌ی غربی است، 88 از صد بر اساس 48 نقدی است که بر فیلم نوشته شده. البته این فیلم طبق معمول آثار اندرسن مورد توجه کاربران حرفه‌ای سایت «آی‌ام‌دی‌بی» هم قرار گرفته و امتیاز میانگین آن‌ها نیز 82 از صد (بر اساس نزدیک به 170 هزار رأی) است. مکان دوم جدول به فیلم مطرح عمر (2013) اثر کارگردان شناخته‌شده‌ی فلسطینی هانی ابواسد تعلق گرفته است که اولین بار در سال 2005 با فیلم اینک بهشت خودش را به جهانیان معرفی کرد و جوایز مختلف و معتبری را به دست آورد و برای اولین بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد. عمر سال گذشته یکی از پنج نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بود و جایزه‌ی ویژه‌ای را هم از هیأت داوران جشنواره‌ی کن دریافت کرد (ترجمه‌ی نقد جی ویسبرگ، منتقد نشریه‌ی «ورایتی» و گفت‌وگویی با هانی ابواسد را می‌توانید در سایت ماهنامه‌ی فیلم جست‌وجو کنید و بخوانید). و اما رتبه‌ی سوم که به فیلم نوح (دارن آرونوفسکی) رسیده است. جالب است که در کنار آرا متنوع فیلم، دو منتقد از نسل‌های جدید و قدیم دو دایره‌ی سیاه را به فیلم هدیه کرده‌اند که به نشانه‌ی بی‌ارزش بودنش از نظر آن‌هاست. البته کسی هم به این فیلم امتیاز کامل نداده است ولی چون به اندازه‌ی کافی برای نویسندگان و منتقدان پرمشغله‌ی این سرزمین کنجکاوی‌برانگیز بوده، خوب دیده شده است و با امتیازها/ستاره‌هایی که در مجموع دریافت کرده به جایگاه سوم جدول دست یافته است.
طبق معمول ادامه‌ی کاوش در این جدول – که فیلم‌ها و امتیازهای جالب‌توجه کم ندارد - را به عهده خود شما می‌گذاریم. فقط این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

1- امتیاز هر فیلم بر اساس کمیت ستاره‌هایی که دریافت کرده، محاسبه شده است؛ شیوه‌ای که در میان ما مرسوم‌تر است و البته ویژگی‌های خاص خودش را دارد، از جمله نشان دادن محبوبیت گونه‌ی خاصی از فیلم‌ها یا در مواردی عدم استقبال از فیلم‌های خاص‌تر. با وجود این، در مواردی که امتیاز دو یا چند فیلم با هم برابر بوده، فیلمی در جایگاه بالاتر قرار گرفته که آرا بالاتری داشته است.

2- ستاره‌های کوچک‌تر که به شکل بالانویس ستاره‌های معمولی دیده می‌شوند، حکم نیم‌ستاره را دارند و سایر امتیاز‌ها از این قرارست:                         ★★★★ عالی  ★★★ خوب  ★★ متوسط  ★ ضعیف بی‌ارزش


برای بزرگ‌نمایی، روی جدول کلیک کنید

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: