نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1394/04/25


به من نگاه کن

برپایی نمایشگاه عکس‌های عباس کیارستمی در فرانسه

محمد حقیقت

 

تابستان هر سال شهرهای مختلف فرانسه شاهد برگزاری جشنواره‌های گوناگون هنری در رشته‌های مختلفی مانند سینما، موسیقی، تئاتر، عکس و غیره هستند که جمعیت بسیاری را از سراسر فرانسه و حتی دیگر کشورها به سوی خود می‌کشاند. یکی از این رویدادهای مهم «گردهمایی عکس و عکاسان» است که در شهر قدیمی «آرل» در جنوب فرانسه برگزار می‌شود و با قدمتی 46ساله، مشهورترین گردهمایی عکاسی اروپا عنوان گرفته است.
امسال برگزارکنندگان این رویداد از عکاسان مختلفی از جمله عباس کیارستمی، فیلم‌ساز برجسته‌ی ایرانی و برنده‌ی نخل طلا، دعوت کرده‌اند تا نمایشگاهی از عکس‌هایش را در این‌جا برپا کند. در این گردهمایی سالانه، عکس به عنوان اثر هنری در دید بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و بسیاری از این آثار نیز به فروش می‌رسند. این جشنواره امسال در نقاط مختلف شهر آرل، مثل موزه، گالری، چند کلیسا و میدان کوچک شهر، گراند هتل، فضای ون‌گوگ و... برپا می‌شود.
شورای برگزاری این رویداد شامل پنج نفر است از جمله رییس، معاون رییس و خزانه‌دار است که این سمت به عهده‌ی آقای مارین کارمیتز، رییس کمپانی «ام‌.کا.دو.» تهیه‌کننده و پخش‌کننده‌ی مهم فرانسوی است که بسیاری از فیلم‌های عباس کیارستمی را پخش کرده و در تعدادی نیز به عنوان تهیه‌کننده مشارکت داشته است، از جمله باد ما را خواهد برد، کپی برابر اصل و مثل یک عاشق.
عکس‌های کیارستمی در مجموعه‌ای با عنوان «به من نگاه کنید» شامل عکس‌هایی از اوست که نوعی «دعوت به سفر» به حساب می‌آید. او در این عکس‌ها مثلاً به موزه‌ها از جمله لوور سرک کشیده است. عکاس هم‌چون یک بازدیدکننده‌ی عاشق به تابلوهای موزه نظر می‌اندازد و دیدی جامعه‌شناسانه به آن‌ها دارد.
در عکس بالا که کیارستمی در موزه‌ی لوور گرفته است، جماعت بازدیدکننده‌ی یک تابلو، خود جزوی از یک تابلوی بزرگ‌تر شده‌اند. این اثر هم‌چون «تابلو در تابلو» جلوه می‌کند و روشی را نشان می‌دهد که کیارستمی قبلاً در فیلم شاهکار کلوزاپ با تولید یک اثر «فیلم در فیلم» تجربه کرده بود. این نمایشگاه با همکاری مارین کارمیتز برپا شده است.
در ضمن گردهمایی بزرگ عکاسی شهر آرل و بخش‌های گوناگونش از ششم ژوییه آغازبه‌کار کرده و تا بیستم سپتامبر به فعالیتش ادامه خواهد داد.

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: