نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1400/11/02


مروری بر 22 فیلم منتخب چهلمین جشنواره فیلم فجر -4

فیلم‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

کیمیا عزیزی

 

ماهان
ماهان
به کارگردانی حمید شاه‌حاتمی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی ساخته شده است. حمید شاه‌حاتمی که پیش‌تر با همکاری پدر (علی شاه‌حاتمی) فیلم رویای سینما را تولید کرد، این‌بار فیلم ماهان را  به نویسندگی هامون قاپچی و زهرا شاه‌حاتمی روانه جشنواره فجر کرده است.

فیلم ماهان روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی می‌کند. ما در این فیلم شاهد توجه ویژه‌ای به تمامی ادیان الهی  هستیم و مکان‌های مقدسی چون کلیسا، کنیسه، معابد و ... را در پیش چشم خود خواهیم دید. این فیلم از یک اتفاق واقعی الهام گرفته شده است و در شهرهایی نظیر تهران، اصفهان، یزد، کاشان، چابهار و .... فیلم‌برداری شده است.

بازیگران این فیلم عبارتند از همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و همچنین وحید رحیمیان هستند.

دیگر عوامل پروژه - مدیر فیلم‌برداری: مهدی ایل بیگی، مدیر صدابرداری: بهروز معاونیان، موسیقی: فردین خلعتبری، بازیگردان: هامون قاپچی، مدیر تولید: مهدی مهابادی.

ملاقات خصوصی
ملاقات خصوصیفیلم ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس و نویسندگی امید شمس و علی سرآهنگ، روایتگر داستان عشق دو جوان را در کشاکش زندگی شیرین به دور از هیاهوی شهر بیان می‌کند. امید شمس که پیش‌تر با ساخت فیلم‌های کوتاه مورد توجه منتقدان قرار گرفته است، اینبار ملاقات خصوصی را  به تهیه‌کنندگی امیر بنان راهی جشنواره کرده است.

از جمله ستارگان ملاقات خصوصی، پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین فر، رویا تیموریان، سیاوش چراغی‌پور، شیرین آقاکاشی، نادر فلاح، حسین پارسایی، پیام احمدی‌نیا، جواد قامتی، ایمان شمس، امیرحسین بیات، علیرضا زارع پرست، معصومه احمدزاده، فرهاد شهبازی، حسین شفیعی هستند.

دیگر عوامل پروژه - طراح صحنه: امیرحسین قدسی، طراح لباس: سارا خالدی، طراح گریم: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم‌زاده، مدیر تولید: اسماعیل کلبی آبادی، دستیار یک و برنامه‌ریز: علی درخشنده، عکاس: محمد بدرلو، مشاور رسانه‌ای: منصوره بسمل، بازنویسی فیلم‌نامه: امید شمس، بهمن ارک، نادره سادات سرکی، سرمایه‌گذار فیلم: علی مجیدی.

مرد بازنده
مرد بازنده
به کارگردانی محمد حسین مهدویان و تهیه‌کنندگی مشترک امیر بنان و کامران حجازی ساخته شده است.

محمدحسین مهدویان که در سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم درخت گردو شد، فیلم‌نامه فیلم مرد بازنده را این بار با همکاری ابراهیم امینی با طرحی از حسن حسینی  به چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی کرده است.

در خلاصه این فیلم آمده: «احمد خسروی (جواد عزتی)، در گیر و دار زندگی شخصی پرمساله‌اش، مسئول رسیدگی به پرونده‌ای رازآلود می‌شود. پرونده‌ای که روند کشف آن با شک‌ها و نگرانی‌های احمد در می‌آمیزد و زندگی‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد».

بازیگران این فیلم افراد نام آشنایی همچون  جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، بابک کریمی، آناهیتا درگاهی، مهدی زمین‌پرداز، مجید نوروزی، امیرحسین هاشمی، امیر دژاکام، سجاد بابایی، منوچهر علی‌پور، شبنم قربانی، ونوس کانلی، ملیکا پازوکی هستند.

موقعیت مهدی
این فیلم نسخه سینمایی مینی سریال عاشورا به کارگردانی و نویسندگی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری است.

فیلم در رابطه با شخصیت یکی از فرماندهان نامدار دفاع مقدس، شهید باکری در دوران نوجوانی و بزرگسالی بوده و بخش عمده آن در دو عملیات بدر و خیبر سپری می‌شود. بر اساس تصمیم عوامل، یک نسخه سینمایی این فیلم برای حضور در جشنواره فجر آماده نمایش شده است که  عملیات‌ها و رشادت‌های لشکر 31 عاشورا به فرماندهی شهید مهدی باکری را نمایش می‌دهد.

نگهبان شب
نگهبان شبنگهبان
شب به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی رضا میرکریمی ساخته شده است. رضا میرکریمی از کارگردانان خوش ذوق و خلاق سینمای ایران است که نمود این خلاقیت را می‌توان با اشاره به کسب 5 سیمرغ بلورین در رشته‌های مختلف از جمله کارگردانی، بهترین فیلم و فیلم‌نامه اثبات کرد. وی خالق فیلم‌های درخشانی چون قصر شیرین، اینجا چراغی روشن نیست، خیلی دور خیلی نزدیک و  ... است. از دیگر نویسندگان فیلم نگهبان شب محمد داوودی است که در سی‌و‌هفتمین و سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر به همراه محسن قرایی موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه برای دو فیلم، قصر شیرین و بی همه چیز شد. محمد داوودی که پیش‌تر در قصر شیرین همبا رضا میر کریمی همکاری داشته است این‌بار نیز فیلم‌نامه نگهبان شب را  با طرح و همراهی رضا میرکریمی به رشته تحریر در آورده است.

از جمله بازیگران این فیلم، محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی با حضور افتخاری ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد هستند.

نگهبان شب درامی اجتماعی است که داستان یک خانواده را روایت می‌کند.

دیگر عوامل پروژه -  مدیر فیلم‌برداری: مرتضی هدایی، مجری طرح و مدیر تولید: محمدصادق میرکریمی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: محمد عسگری، طراح چهره‌پردازی: محمود دهقانی، صدابردار: سعید بجنوردی، طراحی و ترکیب صدا: امیرحسین قاسمی، تدوین: رضا میرکریمی، طراح صحنه: سعید حسنلو، طراح لباس: زهرا صمدی، منشی صحنه: محمود نجفی، مدیر تدارکات: محمد مجتهدی، عکاس: حافظ احمدی، فیلم‌بردار پشت صحنه: فاطمه تقوی و جلوه‌های ویژه رایانه‌ای: محمد برادران.

نمور
نمور
به کارگردانی داوود بیدل و نویسندگی نوشین معراجی ساخته شده است. داوود بیدل که فعالیت خود را با فیلم روزگاری عشق و خیانت آغاز کرده بود، حال دومین فیلم بلند خود به تهیه‌کنندگی سید یاسر جعفری  روانه جشنواره فجر کرده است.

این فیلم اجتماعی، روایت متفاوتی از زندگی یک خانواده را تعریف می‌کند. که پس از مدت‌ها به بهانه فوت شوهرِ خواهرشان به منطقه‌ای از شمال که محل تولدشان است، می‌روند و اتفاقی می‌افتد که آغازکننده قصه فیلم است. در خلاصه فیلم آمده است: «تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور».

محمدرضا علیمردانی، بهاره کیان افشار، سمیرا حسن‌پور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی و سید بنیامین شهیدزاده در نمور بازی می‌کنند.

دیگر عوامل پروژه - مجری طرح و سرپرست گروه کارگردانی: ایمان یزدی، نویسنده: نوشین معراجی، برنامه‌ریز: الناز کریمی، مدیر تولید: امیر اسکندری، مدیر فیلم‌برداری: مهدی ایل بیگی، مدیر صدابرداری: امید عاشوری، طراح گریم: امید گل‌زاده، طراح صحنه: امین جهانی، طراح لباس: زهره سلطانی، منشی صحنه: سمیه شهرابی، مدیر تدارکات: محسن دیانت، عکاس: حسن شجاعی.

حال که مروری بر 22 فیلم منتخب هیئت داوران  در چهلمین جشنوراه فیلم فجر داشتیم، شایسته است به فیلم هایی که عدم حضورشان در بین اسامی یاد شده به وضوح حس می‌شود اشاره کرد.

از جمله این فیلم ها شب، داخلی، دیوار به کارگردانی وحید جلیلوند، برادران لیلا ساخته سعید روستایی، تفریق ساخته مانی حقیقی و جنگ جهانی سوم ساخته هومن سیدی هستند. شنیده‌ها حاکی از آن است که سازندگان این آثار به علت آماده نبودن فیلم‌هایشان، در جشنواره شرکت نکرده‌اند.

با وجود این نمی‌توان بی‌مهری که متوجه علت مرگ: نامعلوم شد را نادیده گرفت. به گفته بهروز افخمی، یکی از اعضای هیئت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر، در برنامه شهر فرنگ، علت مرگ: نامعلوم که نخستین ساخته بلند علی زرنگار (نویسنده فیلم بدون تاریخ بدون امضا) بود جز سه فیلم برتر این دوره از رقابت‌ها بود که به دلیل مشکلاتی که برای دریافت پروانه نمایش با آن مواجه شد از لیست نهایی فیلم‌های منتخب داوران حذف شد.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: