نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1403/01/12


نگاهی به فیلم‌ها و سریال‌های اکران نوروزی

محمود شجاعی

 

در نوروز ۱۴۰۳ سینماهای کشور با اکران متفاوتی از فیلم‌های کمدی، کمدی اکشن، اجتماعی، جنگی و فانتزی و ... توانستند بار دیگر شروعی  امیدوارانه در جذب مخاطب داشته و سهم به سزایی در فروش گیشه نصیب خود کنند.

نمایش فیلم کمدی اکشن تمساح خونی همانطور که بعد از نمایش آن در جشنواره پیش بینی می‌شد توانست در صدر فروش گیشه قرار بگیرد و اولین ساخته جواد عزتی در مقام کارگردان در هفته اول نمایش به فروش ۳۱ میلیارد تومانی دست یافت و توانست ۴۵۵ هزار تماشاچی را نیز برای خود ثبت نماید و گوی رقابت را از فیلم‌های همزمان با اکران خود توانست برباید و رکورد بیشترین فروش هفتگی را از فیلم کمدی فسیل که پیش تر در اختیار داشت را شکست دهد و در جذب مخاطب و فروش در گیشه در صدر جدول قرار بگیرد.

فیلم اجتماعی «بی بدن» در هفته اول نمایش خود با جذب ۸۵ هزار مخاطب و فروش شش میلیارد تومانی خود در جایگاه دوم و فیلم «آسمان غرب» نیز در فروش هفته اول نمایش خود در پایین‌ترین رتبه جدول قرار گرفت. در حالی که تمساح خونی صدرنشین و یکه تاز فروش در گیشه در اکران نوروزی است، فیلم بی بدن ساخته علیرضا اسماعیلی پرفروشترین فیلم اجتماعی اکران نوروزی است و فیلم آپاراتچی ساخته قربانعلی طاهرفر کمدی متوسط و متفاوتی است که در هفته اول فروردین با۲۵  هزار مخاطب و فروش یک میلیارد و ۷۰۰میلیون تومانی خود، فروش بدی را پشت سر نگذاشته.

فیلم پرویزخان ساخته علی ثقفی که فیلمی در ژانر ورزشی بیوگرافی از فعالیت‌های پرویز دهداری در طی سالهای  ۶۵تا ۶۷ به عنوان مربی  تیم ملي است نیز مقام چهارم در فروش گیشه را داشته و پیش بینی می‌شد که به‌تواند فروش خوبی را رقم بزند. پرویزخان در هفته اول نمایش خود با فروش یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومانی توانست ۱۵ هزار مخاطب را به تماشای خود در سینماها جذب نماید و فیلم‌های نوروز ساخته سهیل موفق در دو هفته نمایش خود در اسفند و فروردین (از ۲۳ اسفند تا ۷ فروردین) با ۱۶ هزار مخاطب و فروش یک میلیاردی و ایلیا در جست‌وجوی قهرمان  با یک هفته اکران خود در فروردین با فروش ۹۰۰ میلیون تومانی و داشتن ۱۵ هزار مخاطب تا حدودی در مقام‌های بعدی با اختلاف کم در لیست فروش در گیشه تا به حال قرار گرفته اند. فیلم آسمان غرب با ۷۳۰ میلیون تومان فروش و ۱۳ هزار مخاطب در هفته اول نمایش خود هنوز نتوانسته فروش بالایی را رقم بزند که شاید یکی از دلایل آن وجود فضای جنگی فیلم که شاید متناسب با ایام نوروز نباشد و دیرتر از بقیه اکران شده و تا کنون در جایگاه پایین ترین لیست فروش در گیشه را نصیب خود کرده و امید است که بعد از تعطیلات نوروز به‌تواند به جایگاه درست خود در فروش برسد.

با نگاهی به آثار اکران شده در ایام نوروز در طی چند سال اخیر می‌توان به این واقعیت دست یافت که فیلم‌های کمدی و سپس اجتماعی توانسته‌اند در اکران نوروزی موفق ظاهر شده و سهم زیادی در جذب مخاطب داشته و فروش بالایی را نیز به نوعی رکورد بزنند. فیلم اجتماعی شوکران و فیلم کمدی اخراجی‌ها یک، یکی از این دو نمونه مذکور در دهه ۸۰ بوده‌اند که اکران نوروزی بسیار موفقی داشتند و استقبال بی‌نظیر مردم و فروش آنها این مهم را تایید کرده است و نمونه‌های شبیه به آنها در طی چند سال گذشته توانسته‌اند اهمیت نمایش و موفقیت آثار کمدی و اجتماعی را در جذب مخاطب و موفقیت در گیشه به ویژه در اکران نوروزی را به اثبات برسانند. با توجه به استقبال مردم و فروش فیلم‌های نوروزی پیش بینی می‌شود که فیلمهای تمساح خونی، بی بدن به فروش میلیاردی خود ادامه دهند و بقیه نیز به‌توانند به اندازه خودشان فروش خوبی را داشته باشند و هر کدام مخاطبان خاص خود را داشته باشند.

از نکات بارز و جالب توجه اکران نوروزی سینماها وجود تنوع ژانر در موضوعات مختلف است که این امر نشان می‌داد تا حدود زیادی نگاه تک بعدی در ساخت و نمایش فیلم‌ها برداشته شده.

 

سریال‌های نوروزی ۱۴۰۳ تلویزیون

رسانه ملی نیز در شبکه‌های مختلف خود کارناوال بزرگی از فیلم‌ها و سریال‌ها به راه انداخته است. سریال رستگاری به نویسندگی حسن وارسته و کارگردانی  و تهیه‌کنندگی مسعود ده‌نمکی که اثری ماورایی است و از ۲۳ اسفند در کنداکتور شبکه دو قرار گرفت؛ برای ایام ماه رمضان و عید نوروز ۱۴۰۳ در ۳۱ قسمت تولید شد و چالش‌های دو برادر کارخانه دار را روایت می‌کند و همانند کارهای قبلی ده نمکی به سریالی پر بازیگر بدل گشته که در ژانر ماورایی، اجتماعی، معمایی مانند مضمون مشابه سریال احضار علیرضا افخمی در سه سال قبل است. سریال زیرخاکی ۴ جلیل سامان نیز از شبکه یک و در ادامه سه فصل قبل آن ساخته و پخش می‌شود و همچنین فصل پنجم سریال نون خ ساخته سعید آقاخانی از ۱۵ فروردین با تنوع در موضوع و تغییر در لوکیشن به روی آنتن شبکه اول می رود.

اما از نکات جالب توجه سریال‌های نوروزی ۱۴۰۳ باز پخش دوباره سریال‌های نوستالژی دهه ۷۰ و ۸۰ مانند خانه به دوش ساخته رضا عطاران(۸۳) و زیر زمین ساخته علیرضا افخمی(۸۵) و میوه ممنوعه ساخته حسن فتحی(۸۶) همچنین نیمه پنهان ماه ساخته مجید جعفری(۷۳) و خاطره‌ها ساخته داریوش مودبیان(۷۵) و تعطیلات نوروزی ساخته خسرو ملکان (۷۱) و بازگشت دوباره ایرج طهماسب به قاب تلویزیون با برنامه مهمونی با هنرمندی و صداپیشگی هوتن شکیبا اشاره کرد. به نظر می‌رسد که تلویزیون در ایام نوروز به مدد سریال‌های موفق نوروزی و مناسبتی ماه رمضان در طی چند سال گذشته دوباره خواسته است تا مخاطبان خود را با اینگونه سریال‌ها حفظ کند. و رسانه ملی با پخش برنامه‌هایی مانند پانتولیگ با اجرای محمد رضا گلزار و کودک شو با اجرای ملیکا شریفی‌نیا در راستای تنوع گامی مثبت برداشته و با این تنوع توانسته تا حدود زیادی سرگرمی و جذابیت را به برنامه‌های تلویزیونی برگرداند.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

[ماهنامه فیلم]

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۵)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: