نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1400/10/29


مروری بر 22 فیلم منتخب چهلمین جشنواره فیلم فجر -2

فیلم‌های چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر

کیمیا عزیزی
خائن کشی

 

بی مادر
فیلم بی مادر به کارگردانی و نویسندگی مرتضی فاطمی ساخته شده است. مرتضی فاطمی که تهیه‌کنندگی و اجرای هوش سیاه 2، شرایط خاص و 180 درجه را در کارنامه خود دارد اینبار فیلم جدید خود را به تهیه‌کنندگی علی اوجی و محمدرضا مصباح (تهیه‌کننده فیلم یدو که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر، افتخارات زیادی را نصیب تهیه‌کننده فیلمش کرد.) و سرمایه‌گذاری صالح موذن‌زاده روانه چهلمین جشنواره فیلم فجر کرده است.

امیر آقایی (با داشتن یک سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر) پژمان جمشیدی، میترا حجار ( با داشتن یک سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر) ، علی اوجی، پردیس پورعابدینی، بیتا عزیزاوقلو، سارا محمدی و فاطمه میرزایی از جمله بازیگران فیلم بی مادر هستند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد…». گفتنی است موسیقی متن و آواز تیتراژ پایانی این فیلم براساس بخشی از لالایی مادر افغانی «الله هو» نواخته شده است.

از دیگر عوامل این پروژه - مدیر فیلم‌برداری: مسعود سلامی، تدوین: بهرام دهقان، محمد نجاریان، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، طراح گریم: محمود دهقانی، صدابردار: بابک اردلان، طراح لباس: گلناز گلشن، مدیرتولید: محمد حیدرقلی، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: روزبه سجادی حسینی، منشی صحنه: محسن بهاری، مدیر تدارکات: سجاد نوری، جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیگ، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد برادران، عکاس: مریم رضوی، فیلمبردار پشت صحنه: شهیار کبیری، مدیر روابط عمومی: زهرا دمزآبادی.

خائن کشی
خائن کشی
به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده است. حضور کارگردان قیصر، داش آکل و گوزن‌ها که در طی این سال‌ها موفق به کسب دو سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر شده است، به طور چشمگیری عیار چهلمین جشنواره فیلم فجر را بالا می‌برد.  داستان این فیلم پرستاره که بازیگرانی چون امیر آقایی، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، فرهاد آئیش، مانی حیدری، سارا بهرامی (که پیش‌تر به سبب بازی در فیلم دارکوب موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شده بود) پانته‌آ بهرام ( برنده سیمرغ بلورین نقش مکمل زن در بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم بچه‌های ابدی) حمیدرضا آذرنگ ،الهام حمیدی، اندیشه فولادوند، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، سعید پیردوست، سام نوری، کیانوش گرامی، رضا یزدانی، شکیب شجره، پردیس پورعابدینی، ایوب آقاخانی، امیرکاوه آهنین جان و ایلیا کیوان در بر دارد. فیلم درباره چند رفیق است که در فضایی گانگستری می‌خواهند سر نخ موضوعی حیاتی را پیدا کنند و با افت و خیز‌های زیادی مواجه می‌شوند. قهرمان این فیلم کیمیایی هم مانند کار‌های سابقش آدمی عبوس، جسور و با صفاتی مناسب با دنیای آرمانی کارگردان است. این قهرمان قرار است با پوشش گانگستری (کلاه شاپو و پالتو) در این فیلم ظاهر شود و در خیابان‌های تهران به دنبال پیدا کردن نشانی برای حل یک موضوع جنایی باشد. آخرین فیلم مسعود کیمیایی درباره رفاقت و ‎مردمداری است و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد. در این فیلم قسمتی از زندگی مهدی بلیغ سارق و کلاهبردار مشهور  ایرانی به تصویر کشیده می‌شود. داستان فیلم در دهه ۳۰ می‌گذرد و روایتگر ماجرایی از یک دزد است که تیر خورده و به دام پلیس افتاده اما پیش از رفتن به زندان  تمام دارایی‌اش را به دوست صمیمی‌اش می‌سپارد، اما رفیقش خیانت کرده و امانت‌دار خوبی نیست و همین ماجرا باعث می‌شود برای محاکمه رفیق خائنش از زندان فرار کند و این آغاز ماجرایی تازه است.

دیگر عوامل این پروژه - مدیر فیلم‌برداری: مسعود سلامی، مدیر صدابرداری: اسحاق خانزادی، طراح صحنه: سهیل دانش اشراقی، تدوین: سپیده عبدالوهاب، طراح چهره پرداری: محسن دارسنج، طراح لباس: مارال جیرانی، مدیرتولید: محمد حیدرقلی، مدیر برنامه‌ریزی: مسعود حقی، منشی صحنه: شهرزاد مطلق، جلوه‌های ویژه میدانی:آرش اقا بیک، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد برادران، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، عکاس: احمدرضا شجاعی، فیلم پشت صحنه: شهیار کبیری، عکاس: احمدرضا شجاعی، طراح بدلکاری: ارشا اقدسی، جانشین تولید: عماد طاهری، دستیار تهیه: صدف رضاپور، مدیر تدارکات: هادی غفارلو و مدیر روابط عمومی: سپیده حیدرآبادی.

دِرب
دِربفیلم دِرب به کارگردانی هادی محقق و تهیه‌کنندگی رضا محقق در فهرست 22 فیلم منتخب هیئت داوران جشنواره فجر قرار گرفته است. او خوب سنگ می‌زند، ممیرو و ایرو از جمله ساخته‌های هادی محقق هستند که در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. رضا محقق هم در کارنامه سینمایی خود، تهیه‌کنندگی فیلم‌های متعددی از جمله او خوب سنگ می‌زند، ممیرو"، "ایرو"، "نگاهی به آسمان"، "شهر خاموش" و... را دارد. از جمله جوایزی که هادی و رضا محقق برای آثارشان دریافت کرده‌اند، جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل و بهترین دستاورد هنری از سی‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم او خوب سنگ می‌زند است. دِرب یک فیلم لوباجت است که با هزینه‌ای کم‌تر از یک میلیارد تومان ساخته شده. هادی محقق پیش‌تر برای اکران در بخش هنر و تجربه اعلام آمادگی کرده است.

به غیر از محمد اقبالی و هادی محقق که به عنوان نقش اصلی فیلم، ایفای نقش می‌کند، بازیگران این فیلم، اغلب بومی و نابازیگر بوده و اسامیشان به شرح زیر است:

عبدالله نوری، امیرعباس اسکندری،حمدالله عزیزی، ماهتاب عزیزی، طلوع خان‌جهان بازی، امیر مهدی نوری، یاور تخشا، عیسی خیبرمنش، محمد علوی، گلی جان فتحی، روح‌الله برزگر، مهدی بهشتی‌پور، مریم بهشتی‌پور، حسین اسکندری و محمد واصلی هستند.

فیلم دِرب در استان کهگیلویه و بویراحمد و در روستا‌های اطراف شهر سوق فیلم‌برداری شده است و داستان دو برادر معلول است؛ یکی از آن‌ها به هیچ وجه قادر به حرکت نیست ولی برادر دیگر تنها از ناحیه پا به پایین فلج مادرزادی است و او نان‌آور خانواده محسوب می‌شود. روزی برق خانه آن‌ها می‌رود و برادری که قادر به حرکت است به دنبال تلفن همراه برای ارتباط با اداره برق می‌گردد. بعد از مدتی کارمند اداره برق که برای مشکل آن‌ها به خانه‌شان مراجعه می‌کند، وضعیت‌شان را مشاهده و از لحاظ اخلاقی و وجدانی به هم می‌ریزد. در میان این قطعی رخ داده، موتور تُشَک برقی برادر معلول از کار می‌افتد و مامور درصدد راه‌اندازی دوباره آن است که در این میان اتفاقاتی رخ می‌دهد.

رضا محقق درباره علت نام‌گذاری این فیلم می‌گوید: «تمام اتفاقات فیلم در یک مکان جغرافیایی مشخص به نام دِرب که به معنای کشمکش میان مرگ و زندگی است، می‌افتد. این مکان یکی از روستاهای توابع شهرستان دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد است. از طرف دیگر کلمه دِرب اشاره‌ای به گرداب دارد؛ گفته می‌شود اگر در گرداب دست و پا بزنی غرق می‌شوی اما اگر خود را رها کنی، راحت‌تر به بالای آب برمی‌گردی. در مشکلات زندگی نیز هرچه بیش‌تر دست و پا بزنی، بیش‌تر غرق می‌شوی ولی اگر خود را رها کنید و به مشکلات توجه نکنید می‌توانید راحت‌تر از آن‌ها عبور کنید».

دیگر عوامل این پروژه - مدیر فیلم‌برداری: منصور عبدرضائی، مدیر صدابرداری و عکاس: امیرمهدی نوری، تدوین: فرشاد عباسی، صداگذاری: حسین قورچیان، طراح صحنه و لباس و مدیر تولید: عیسی خیبرمنش، اصلاح رنگ: سامان مجدوفایی، طراح پوستر: بابک یادگاریان و مدیر روابط‌عمومی: نغمه دانش آشتیانی با همراهی سپیده شریعت رضوی.

دسته دختران
این فیلم به کارگردانی و نویسندگی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری ساخته شده است. منیر قیدی کارگردان زن سینمای ایران که پیش‌تر درخشش خیره کننده‌ای را با فیلم سینمایی ویلایی‌ها تجربه کرده و حتی نامزد بهترین فیلم‌نامه در جشنواره فجر نیز شد، امسال با اثری متفاوت به نام دسته دختران راهی چهلمین جشنواره فیلم فجر خواهد شد تا بتواند شانس خود را برای دریافت سیمرغ بلورین این جشنواره بیازماید.

از جمله ستارگان این فیلم، نیکی کریمی (برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن برای فیلم دیوانه‌ای از قفس پرید و واکنش پنجم)، پانته‌آ پناهی‌ها (دارنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر برای بازی در فیلم خانوم در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر)، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، محمد صدیقی‌مهر، مهدی حسینی‌نیا هستند.

فیلم با نگاهی آزاد و براساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس، راوی مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه به خانه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است.

دیگر عوامل پروژه - بازنویسی فیلم‌نامه: ساناز بیان، مدیر فیلم‌برداری: سامان لطفیان، تدوین: حمید نجفی‌راد، موسیقی: ستار اورکی، طراح صحنه و لباس: محمدرضا شجاعی، طراح چهره‌پردازی: عباس عباسی، صدابردار: مهدی ابراهیم‌زاده، صداگذار: حسین ابوالصدق،‌ برنامه‌ریز: افشین رضایی، دستیار اول کارگردان: پانته‌آ حسینی، منشی صحنه: فائزه فرزام، طراح جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی، مستند پشت صحنه: صدرا امانی، طراح بدلکاری: علیرضا فتحی، مدیر تولید: علی‌اصغر صبوری‌راد، دستیار اول فیلمبردار: هومن خلیلی، طراح نشان: محمد روح‌الامین، لوگوموشن: رامین گرجی، تبلیغات: راش استودیو، مشاور رسانه‌ای: سیدمحمدصادق لواسانی و عکاس: مجید طالبی.

شب طلایی
شب طلاییشب طلایی
به کارگردانی و نویسندگی یوسف حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم هایآژانس شیشه ای و از کرخه تا راین، ساخته شده است.

فیلم شب طلایی که قبل تر با نام شمش طلا شناخته می‌شد، به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌‌شوند. از جمله بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش کرده اند، حسن معجونی، یکتاناصر، مریم سعادت، بهناز جعفری، مسعود کرامتی، سوگل خلیق هستند.

دیگر عوامل پروژه - سرمایه‌گذاران این فیلم امیرحسین اسدبیگی و مجموعه هوگویک است، محمد رسولی مدیر فیلمبرداری، بهراد مهرجو و اویس طوفانی مجری طرح و جانشین تهیه کننده، محمد هیراد حاتمی‌فر مشاور مجری طرح، میثم معراجی مدیر تولید، عماد خدابخش تدوین، امیرحسین حداد طراح صحنه، امیر نوبخت حقیقی مدیر صدابرداری، امید گلزاده طراح چهره‌پرداز، گلناز گلشن طراح لباس و سید علی هاشمی مدیر برنامه‌ریزی و سرپرست گروه کارگردانی است، همچنین ماریا میرنژاد منشی صحنه است، مسعود ساکت‌اف جانشین تولید، مسعود شرفی کیا مدیر تدارکات، عکاس حمید جانی‌پور، و نگین موسوی نیز مدیر روابط عمومی است.

 

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

آرشیو

فراخوان اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: