نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1400/03/14


ازغذا... غذيه! شکل اول... و شمايل دوم

سرمقاله 582 ماهنامه سینمایی «فیلم»

سردبیر محمد رضا تقوی فرد

 

سه ضلعی هنر، صنعت و اقتصاد همه ماجرای سینما  نیست. سینما را می‌توان از زاویه‌ای بازتر، رسانه‌ای پر مخاطب دانست که با توجه به نظریات جدید رسانه در معرض مخاطبان فعال قرار گرفته است. می دانیم که بر اساس نظریه مطالعات فرهنگی و اقتدار مصرف کننده، نمی توانیم و نباید مخاطب را نادیده بگیریم و باز هم می دانیم که در ذیل همین نظریه، بحث مخاطبان پراکنده مطرح است که خود بحث پیچیده‌ای است و البته هر یک از آنها  نیازمند بسط و توضیح کامل وبه جایی است که در حوصله خواننده گرامی این مقاله  نمی‌گنجد و شاید لازم باشد در جای دیگری و با موضوع مشخصی به آن پرداخته شود.
حال اگر فیلم که خود رسانه است به موضوع رسانه مکتوب تبدیل شود، توجه به مخاطب دشوارتر و حساس‌تر خواهد شد و بدین دلیل نیز باید در روند تولید محتوا و فرم مجله فیلم به مخاطب شناسی و ذائقه شناسی مخاطب توجه ویژه داشت.
شمارگان گذشته مجله فیلم صحنه‌های آزمون و خطا بوده است که این عیب نیست و چه بسا این روند در شماره‌های آینده نیز دیده شود، ولی باید توجه داشت که درصد خطاها نباید به حدی باشد که مخاطب فعال از ادامه پیگیری محتوا منصرف شده یا نسبت به آن بی‌توجه و بی‌رغبت شود.
شنیدن و خواندن دیدگاه‌هایی از این دست که « مدت‌هاست، مجله‌ای که سال‌ها با آن زندگی کرده‌ام را تهیه نمی‌کنم» تامل برانگیز و البته نگران کننده است و نشان از کم توجهی به ذائقه مخاطب دارد.
مجموع بررسی‌های همکاران جدید مجله فیلم نشان می‌دهد که برآورده شدن نیازهای مخاطب تنها در چارچوب تکرار و پیمودن یک مسیر مستقیم الخط یکنواخت با شتاب ثابت که تداعی کننده سقوط آزاد است!  امکان پذیر نیست و این ثبات الزاما معنی و مفهوم آهسته و پیوسته رفتن را ندارد.
شاید کسانی باشند که تغییر در شکل و محتوا را برنتابند یا به آن نقدی داشته باشند که حتما باید شنیده شده و به آن توجه شود ولی تغییر اشخاص و تحدید دایره فعالان حوزه نقد و نگارش، دور از انصاف و اعتدال است و از هیچ کس پذیرفتنی نیست.
اتفاقی که امروز در مجله فیلم افتاده است و در آینده نیز ادامه خواهد داشت، حرکتی روبه جلو و درجهت جلب نظر مخاطب فعال و مقتدر است. چراکه از این به بعد ماهنامه سینمایی فیلم درچارچوب نظریه مطالعات فرهنگی و مخاطبان فعال منتشر خواهد شد و از رویکرد اقتدار رسانه به منظور القا و تحمیل باورها به مخاطب پرهیز خواهد کرد. پس بدین ترتیب انتشار مقالات و نقد‌ها و تحلیل‌ها الزاما به معنی تایید آنها توسط مجله نیست و شورای نویسندگان ماهیتا در آن ورود نخواهد کرد. پس بدین ترتیب هر نوشته‌ای منتقل کننده دیدگاه، نظر، نقد یا تحلیل نویسنده آن است که در چارچوب سیاست‌گذاری صاحب امتیاز و براساس تعهد مدیر مسئول و پایبندی به موازین قانونی و اجتماعی در مجله منتشر شده است.
از غذا! دوستانی که روی جلد همین مجله قدیمی نوشتند « ... و ‌کِشتی به راهش ادامه می‌دهد» پاچه بالا زدند و گل لگد کردند و برای کُشتی گرفتن یقه درانیدند و این شد آغاز غذیه! شکل اول ... و شمایل دوم  در طرفین‌- وسطین نام و نشانی که اغلب مهم نیست.
اگر در گذشته مدیر مسئول فقید مجله فیلم صرفا به دلیل تلخ کامی برخی تریبون داران به اجبار دست از قلم کشیده و نقد نمی‌نویسد!  امروز دیگر آن رویداد ها اتفاق نخواهد افتاد و تلخی و شیرینی کام صاحبان مناصب و جایگاه داران برای نشریه مهم نیست.
اگر در گذشته، طرح روی جلد مجله به تعدادی انگشت شمار اختصاص یافته و به رویه تبدیل شده بود، امروز دیگر این رویه با تغییرات جدی مواجه شده و صفحه روی جلد متناسب با ذائقه مخاطب طراحی خواهد شد.
اگر درگذشته دایره نویسندگان به چند نفر محدود شده و انتشار مقالات، یادداشت‌ها، نقد‌ها و تحلیل‌ها در مجله فیلم برای عده‌ای به رویا تبدیل شده بود، اکنون دیگر این دیوارها فرو ریخته و هیچ حدی برای انتشار مطالب نغز و پر مغز نویسندگان توانا وجود ندارد و این دایره به وسعت همه کارشناسان صاحب قلم در حوزه فیلم و سینما باز خواهد بود.
اگر در گذشته، بنا به ملاحظات مادی و معنوی! دغدغه‌های سینماگران و هنرمندان در مجله مغفول می ماند، امروز دیگر این غفلت وجود نخواهد داشت.
مجله فیلم، رسانه مکتوب و مخاطب محوری است که نیازهای اجتماعی، فنی و تخصصی جامعه سینمایی را نادیده نگرفته و از کنار آنها به سادگی نخواهد گذشت.
وقتی سینماگران و سینمادوستان در فضای مجازی از دغدغه‌های خود و مشکلات راه پیوستن و تداوم فعالیتشان در سینما می‌گویند و می‌نویسند، مجله فیلم نمی‌تواند و نباید بی‌توجه به این دغدغه‌های حرفه‌ای ومشکلات گریبانگیر سینما و سینماگران به سادگی بگذرد و صرفا برای خوش‌آمد عده‌ای و جلوگیری از ناخوشنودی عده‌ای دیگر که تریبون‌های رنگارنگ برای مطرح کردن خود و طرح دایره محدود خواسته‌هایشان داشته و دارند، فیلم را در سطح باغچه کوچک و پرگل! بزک کرده و به خورد مخاطب فعال بدهد.
اگر درگذشته دایره تحریریه مجله به چند تن محدود شده و حتی بسیاری از منتقدان و نویسندگان عضو انجمن‌های رسمی نیز امکان راه‌یابی آثارشان به مجله وجود نداشته است، امروز دیگر این موانع به طور کلی برداشته شده و همه صاحب قلمان و نویسندگان توانا می‌توانند نوشته‌های خود را به راحتی برای شورای نویسندگان مجله فیلم فرستاده و درکمترین زمان شاهد انتشار آثار ارزشمندشان شامل مقاله، یادداشت، دیدگاه و نقد و تحلیل فیلم در مجله‌ای باشند که رسانه‌ای موثر در حوزه فیلم و سینما است.
اگر درگذشته پیشکسوتی اصل بود و در یک شماره چند یادداشت از یک شخص پر تکرار منتشر می‌شد، امروز دیگرشورای نویسندگان وظیفه‌ای والاتر را به عهده گرفته است تا بتواند با نادیده گرفتن خود، دیگران و آثار ارزشمند آنها را ببیند و امکان انعکاس نظرات و دیدگاه‌های حرفه‌ای صاحب قلمان و نویسندگان محترم در مجله را فراهم کند.
می‌دانیم که این راه هموار نیست و می پذیریم که در طول مسیر با پستی و بلندی‌هایی رو به رو خواهیم شد ولی اصل بر این است که ما در چارچوب نظری شخصی یعنی مخاطبان فعال و اقتدار مصرف کننده فعالیت خواهیم نمود و باگسترش دایره حضور نویسندگان و منتقدان و امکان بازتاب  نظرات ایشان در مجله، سایت و یا فضای مجازی مرتبط، به توسعه و پیشرفت دانش سینما کمک خواهیم کرد و در این راه نیازمند مساعدت و همراهی همه علاقه‌مندان به سینما و مخاطبان گرامی هستیم.
بی تردید انجام تغییرات هدفمند و مخاطب محور نیازمند حرکت حساب شده در چارچوب مشخصی بوده و باید به گونه‌ای عمل شود تا ذائقه مخاطب دچار شوک منفی نشود و بر پایه همین منطق روند تغییرات به مرور و درشماره‌های آینده اعمال خواهد شد.
منتظر حضور گرمتان در مجله فیلم هستیم و نظرات ارزشمند شما در قالب انتقاد و پیشنهاد را به جان و دل خریده  و پیشاپیش قدردان آنها هستیم. لطفا بی نصیب نفرمایید.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: