نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1392/04/20


سینمای سه‌بعدی و یاد رفتگان

فهرست مطالب سال 1391، با دو پرونده‌ی خواندنی منتشر شد

 

نوآوری و جوان‌گرایی همراه با حفظ ریشه‌ها روش و سیاست و روحیه‌ی همیشگی ماهنامه‌ی «فیلم» بوده است. نمونه‌اش انتشار مرتب فهرست‌های سالانه‌ی مطالب مجله است که از همان آغاز بی‌وقفه پیگیری و اینک تبدیل به یک سنت شده است. سال‌های اول چند صفحه‌ای از آخرین شماره‌ی هر سال به این کار اختصاص داشت. از ابتدای دهه‌ی 1370 که صفحات مجله افزایش پیدا کرد این کارنامه در شانزده یا بیست صفحه یا بیش‌تر، به شکل یک فهرست ساده و مستقل منتشر می‌شد که برای مشترکان و سایر خوانندگان متقاضی ارسال می‌شد. اما کمال‌گرایی و نوگرایی ادامه پیدا کرد و از نُه سال پیش سعی کردیم فهرست‌های سالانه را با افزودن پرونده‌هایی خواندنی و متفاوت به عنوان نوعی ضمیمه یا مکمل، به مجموعه‌هایی جذاب تبدیل کنیم. به همین دلیل هم بیش‌تر این مطالب تکمیلی را در این سال‌ها، مطالبی خواندنی و ساده و نه‌چندان تخصصی تشکیل داده‌اند که قرار بوده برای عموم علاقه‌مندان سینما جذاب و در عین حال دربردارنده‌ی اطلاعات جالبی باشند، و علاقه‌مندان جدی‌تر سینما هم که نگاهی تخصصی‌تر به این مقوله دارند، توجه‌شان به آن‌ها جلب شود.

برای نهمین فهرست مستقل سالانه، علاوه بر کارنامه‌ی یک‌ساله‌ی مجله دو مجموعه‌ی تکمیلی خواندنی هم تقدیم خوانندگان می‌شود. نخستین مطلب پرونده‌ای است درباره‌ی سینمای سه‌بعدی که هرچند قدمتش به چند دهه پیش می‌رسد اما تکمیل و بلوغش حاصل همین دهه‌ی گذشته است که پیشرفت‌های تکنولوژیک و به‌خصوص فناوری دیجیتال و گرافیک کامپیوتری مرزهای ابتدایی را پشت سر گذاشت و اینک به اندازه‌های اعجاب‌آوری رسیده است. اگر زمانی سینمای سه‌بعدی بیش‌تر نوعی اسباب‌بازی محیرالعقول به نظر می‌رسید حالا سینماگران جدی هم به آن توجه نشان می‌دهند؛ هرچند که هنوز این سینما به دلیل غلبه‌ی تکنولوژی بر فضای عمومی آن مخالفانی در میان دوست‌داران سینمای جدی دارد.
این پرونده با عنوان «سینمای سه‌بعدی، تحقق رؤیای دیرین» مروری است بر برخی از مهم‌ترین فیلم‌های سه‌بعدی تاریخ سینما در قالب‌ها و گونه‌های مختلف تا سال 2012 با گردآوری و ترجمه‌ی رضا کاظمی همراه با یک تاریخچه. در گزینش فیلم‌ها، توجه به کارکردهای مختلف و متنوع سه‌بعدی بیش از هر چیز اهمیت داشته است. در بخشی از مقدمه‌ی این پرونده می‌خوانیم: «کارکرد تبلیغاتی و پروپاگاندایی اصطلاح سینمای سه‌بعدی که تقریباً قدمتی هم‌پای خود سینما دارد بر نیاز و خواهش مخاطب برای بهتر و بیش‌تر دیدن استوار است. در واقع همه‌ی آن چیزهایی که به شکل به‌اصطلاح «دوبعدی» روی پرده‌ی سینما می‌بینیم توسط مغزمان به شکل سه‌بعدی درک می‌شوند. کارکرد متنوع لنزها برای افزایش عمق و دامنه‌ی میدان دید دوربین و نیز کاربرد تکنیک‌هایی مثل فلو/ فوکوس و ایجاد پرسپکتیو در قاب‌ها همین درک را تقویت می‌کنند. پس بُعد سومی که این همه سینمای سه‌بعدی را محبوب کرده و سود هنگفتی به جیب تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها ریخته، چه کارکردی دارد؟» گفت‌وگویی با سازنده‌ی آقای الف نخستین فیلم سه‌بعدی سینمای ایران ضمیمه‌ی این پرونده‌ی خواندنی است. احسان خوش‌بخت هم از نگاه یک مخالف درباره‌ی سینمای سه‌بعدی نوشته است.

پرونده‌ی بعدی مجموعه‌ی منحصر‌به‌فردی با عنوان «یاد رفتگان این سال‌ها» حاصل دیداری پرخاطره از  مزار هنرمندان سینمای ایران همراه عکس‌هایی از مزار این سینماگران است؛ فهرستی غمناک و خاطره‌انگیز و عبرت‌آموز از سینماگران درگذشته‌ی 35 سال اخیر سینمای ایران. سیاهه‌ای از بیش از پانصد سینماگر که قطعاً نام کسانی هم در این میان جا افتاده و امیدواریم با یادآوری خوانندگان علاقه‌مند بتوانیم این فهرست را کامل کنیم و به‌زودی نسخه‌ی کاملش را در سایت مجله منتشر کنیم. به جای عکس هم تصمیم گرفتیم تصویر سنگ مزار درگذشتگان را چاپ کنیم که تناسب بیش‌تری با این فهرست دارد. برای چاپ در مجله، و به دلیل چاپ سیاه‌وسفید، استفاده از این تصویرها هم محدودیت‌هایی دارد اما در سایت دست‌مان از این حیث بازتر است. 

امیدواریم فهرست سالانه‌ی امسال هم بتواند به عنوان یک منبع و مرجعْ پاسخ‌گوی نیاز خوانندگان پیگیر برای دسترسی آسان و سریع به مطالب مورد نظرشان باشد و پرونده‌های پیوست آن هم مورد توجه خوانندگان قرار بگیرد.
فهرست مطالب 1391 برای مشترکان مجله رایگان ارسال خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند آن را از دکه‌های مطبوعاتی تهیه کنند.

این شماره به زودی جزو خاطرات شما خواهد شد؛ آن را از دست ندهید.

 

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: