نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1392/03/30


توی ویترین: معرفی کتاب‌های جدید سینمایی

قسمت دوم: شخصیت‌های سینمایی، مرجع و تاریخ سینما

اصغر یوسفی نژاد

 

شخصیت‌های سینمایی

آندری تارکوفسکی
(کتاب کوچک کارگردانان 6)
شان مارتین. ترجمه: فردین صاحب‌الزمانی. دبیر مجموعه: هادی چپردار. چ1، انتشارات کتاب آوند اندیش، زمستان 1390، 352 صفحه (مصور)، 2200 نسخه، 80000 ریال
جلد ششم از مجموعه‌ی کتاب کوچک کارگردان با تأخیر زیادی نسبت به جلد‌های قبلی به بازار آمده است. پس از دیباچه، کتاب در چهار بخش اصلی به زندگی و زمانه‌ی تارکوفسکی، تئوری و عمل، فیلم‌های دانشجویی و حرفه‌ای او و نیز آثارش در رسانه‌های دیگر مانند تلویزیون، صحنه‌ی نمایش، رادیو، کتاب، نقاشی و شعر پرداخته است.

اندیشه‌های زیبا: چارلی چاپلین
(زندگی‌نامه و نامه‌ی تاریخی به دخترش)
گردآورنده: اعظم ابراهیمی. چ1، بوشهر، انتشارات موفقیت، 1391، بیاضی، 112 صفحه (مصور) ،5000 نسخه، 15000 ریال
داستان نامه‌ی افسانه‌ای چاپلین به دخترش جرالدین، با وجود تلاش‌های زیادی که صرف افشای ساختگی بودن آن شده، هنوز در ادبیات سینمایی ایران ممر درآمد برخی‌هاست و هر از گاهی با شکل و شمایل و عنوان‌های متفاوت به خورد خوانندگان بی‌خبر از همه‌جا داده می‌شود. در کتاب حاضر علاوه بر متن نامه، به زندگی‌نامه، اندیشه‌های زیبا و بهترین فیلم‌ها و جوایز چاپلین هم اشاره شده است.

جیمز استیوارت
محمد اصغری. چ1، تهران، انتشارات آهوان، 1390، رقعی، 80 صفحه، 1200 نسخه، 27000 ریال
کتاب در سه بخش با عنوان‌های جیمز استیوارت، فیلم‌های جیمز استیوارت و مروری بر بهترین فیلم‌های جیمز استیوارت تلاش می‌کند تا زندگی این بازیگر برجسته‌ی دوران طلایی هالیوود را تشریح کند.

زیباتر از زندگی
(شهید آوینی از نگاه دیگران)
به اهتمام: محمد مزرعتی. چ1، تهران، انتشارات جامعه‌ی نو، 1390، رقعی، 235 صفحه (مصور)، 2000 نسخه
مجموعه‌ای از یادداشت‌ها ومقاله‌های مختلف که توسط افراد و نویسندگان مختلف در مورد شهید آوینی نوشته شده‌اند. در انتهای کتاب نیز دست‌نوشته‌ی منتشرنشده‌ی شهید آوینی درباره‌ی خیانت در انحلال جهاد سازندگی، به همراه نامه‌ی تاریخی او به وزیر ارشاد وقت و گفت‌وگو با همسرش آمده است.

همیشه استاد
(آلفرد هیچکاک و سینمایش)
مسعود فراستی. ویراستار: سیدحمید رهنما. چ1، تهران، نشر ساقی، 1391، رحلی، 932 صفحه (گلاسه)، 2200 نسخه، 650000 ریال
ویرایشی جدید از کتابی که دیدگاه‌ها و نقدهای تعداد زیادی از منتقدان و نظریه‌پردازان سینما را در مورد سینمای هیچکاک و کلیه‌ی فیلم‌هایش به همراه دست‌خط، طرح‌ها، استوری‌بوردهای هیچکاک و گفت‌وگوهای مختلف به علاقه‌مندان ارایه می‌کند.

 

مرجع و تاریخ سینما

امپراتوری هالیوود
(مروری بر زندگی خالقان یهودی سینما)
نیل گابلر. ترجمه: الهام شوشتری‌زاده. ویراستار: سعید زاهدی. چ1، تهران، نشر عابد (ناشر همکار: سایان)، 1391، رقعی، 588 صفحه،
3000 نسخه، 100000 ریال
کتاب پس از پیش‌گفتار شامل دو بخش است. در بخش اول زندگی‌نامه‌ی بنیان‌گذاران هالیوود ازجمله آدولف زوکر، کارل لیملی، لوییس بی. میر، برادران وارنر و هری کان مورد اشاره قرار گرفته و در بخش دوم که عنوان کتاب از آن گرفته شده، به موضوع‌هایی مانند محتوای فیلم‌های استودیویی، زندگی اجتماعی و خانوادگی یهودیان هالیوود، یهودیت و ارزش‌های آمریکایی، یهودیان هالیوود و سیاست و افول امپراتوری و مرگ بنیان‌گذاران پرداخته شده است.

تاریخچه‌ی سینما
ریچارد پلات. ترجمه: رضا دادویی. چ1، تهران، انتشارات سبزان، 1390، وزیری، 112 صفحه (مصور)، 2000 نسخه، 38000 ریال
کتابی دیگر در مورد تاریخ سینمای جهان که با وجود سخن گفتن از هر دری، بیش‌تر رویکردی فنی و تکنیکی به تاریخ دارد و از دوران پیش از نمایش نخستین فیلم برادران لومیر تا عصر انیمیشن‌های کامپیوتری را پوشش می‌دهد.                  

راهنمای فیلم روزنه‌کار
(مشخصات، خلاصه‌ی داستان و مرور فیلم‌های سینمای جهان از 2000 تا 2012)
بهزاد رحیمیان. گروه پدیدآورندگان (مؤلفان و مترجمان): محسن آزرم، بهداد آوندامینی، لیلا ارجمند، سعید الیاسی، فرناز جورابچیان، نیما حسنی‌نسب، حسن حسینی، سعید خاموش، امید روحانی، امیر قادری، حسن علیزاده، کامبیز کاهه، خسرو نقیبی و لیلا هدایت‌پور. انتخاب نام‌های فارسی فیلم ها: عبدالله تربیت. تطبیق و بازخوانی متن ها: سارا فخری‌زاده. طراحی بانک اطلاعاتی: کامبیز بافکر. سرپرستی طرح: مهدی فخری‌زاده . چ1، تهران، انتشارات روزنه‌کار، بهار 1391، جیب‌پالتویی، 390 صفحه، 1200 نسخه، قیمت جلد گلاسه: 98000 ریال و جلد گالینگور: 120000 ریال
روزنه‌کار که چند سال است این «راهنمای فیلم» را با افزودن فیلم‌های جدید هر سال تجدید چاپ می‌کند، در برابر درخواست علاقه‌مندانی که نمی‌خواستند برای دسترسی به اطلاعات مربوط به یک سال، دوباره هزینه‌ی کتاب راهنمای کامل را پرداخت کنند از سال 1391 تصمیم گرفته این راهنما را در دو جلد ارایه کند تا خوانندگان هر سال هزینه‌ی کم‌تری بپردازند. البته کتاب حاضر جلد دوم است که پیش از جلد اول به بازار آمده و مجلد نخست هم که شامل فیلم‌های 1895 تا 1999 است به‌زودی عرضه خواهد شد. کتاب طبق معمول، علاوه بر معرفی فیلم‌ها در بخش بهترین‌ها، جوایز اسکار، گلدن گلاب، جشنواره‌های ونیز، کن و برلین، پرفروش‌ترین فیلم‌ها، بهترین فیلم‌ها را نیز به خوانندگان می‌شناساند.

روبات‌ها در قصه‌ها و فیلم‌ها 
استیو پارکر. ترجمه: مجید عقیق. ویراستار: مرتضی حاج‌علی‌فرد. چ1، تهران، کتاب‌های مهتاب (واحد کودک و نوجوان محراب قلم)، 1390، رحلی، 32 صفحه (مصور رنگی)، 3300 نسخه،35000 ریال
کتابی با موضوع جدید در ادبیات سینمایی ایران که درباره‌ی ستاره‌های سینمایی روباتی، روبات‌های نخستین، روبات‌ها در فضا، قوانین ساختگی، روبات‌ها و رایانه‌ها، احساس و عاطفه در روبات‌ها، چشم‌انداز داستان‌های روبات‌ها بحث می‌کند.

سینما پاراگراف
(گزیده‌ای از بهترین دیالوگ‌های تاریخ سینما)
محمدرضا حدادی. ویراستار: فاطمه علی‌زاده. چ1، تهران، انتشارات میراث اهل قلم، بهار 1391، رقعی، 80 صفحه (سفید) مصور، 2500 نسخه
گزیده‌ای از دیالوگ‌های فیلم‌های ایرانی و خارجی مانند آبی، آپارتمان، آدم برفی، آژانس شیشه‌ای، اجاره‌نشین‌ها، ادوارد دست‌قیچی، ارتباط فرانسوی، الرساله، انجمن شاعران مرده، بازی، بانی و کلاید، بچه‌های آسمان و... در این کتاب گردآوری شده‌اند.

صادقانه بگم عزیزم
(نگاهی دوباره به «بربادرفته»)
مالی هسکل. ترجمه: کتایون یوسفی. چ1، مشهد، کتاب‌کده‌ی کسری، پاییز 1390، رقعی، 192 صفحه، 1500 نسخه، 60000 ریال
همان‌گونه که در ابتدای کتاب هم آمده فیلم بربادرفته در صدر فهرست فیلم‌های به‌یادماندنی قرار دارد و در ایران این دومین کتاب مستقلی است که به این اثر می‌پردازد. انجیل آمریکایی، جسارت و استیصال، بانویی که راهش را به سختی یافت، همه در خدمت یک هدف و خیال‌پردازان زیبا عنوان‌های پنج فصل این کتاب هستند.

فرهنگ فیلم‌های جنگی جهان
(قرن بیستم)
رابرت داونپورت. ترجمه: وحیدالله موسوی و علی فارسی‌نژاد. به کوشش: مسعود فراستی. ویراستار: سیدحمید رهنما. چ1، تهران، نشر ساقی، 1391، رحلی، 556 صفحه (مصور)، 2200 نسخه، 480000 ریال
در این کتاب به ترتیب حروف الفبا مشخصات عمده و خلاصه‌ی داستان فیلم‌های جنگی تاریخ سینمای جهان گردآوری شده‌اند و یادداشت‌ها، نکات و نقل‌قول‌هایی درباره‌ی فیلم‌ها ذکر شده است.

فرهنگ واژگان رایج در فیلم‌های مستند
(انگلیسی به فارسی)
مرتضی سلطانی. چ1، یزد، ناشر: مؤلف، 1390، رقعی، 230 صفحه، 1000 نسخه، 60000 ریال
تا کنون کتاب‌هایی که در زمینه‌ی واژه‌ها و اصطلاحات رایج در فیلم‌ها منتشر شده درباره‌ی سینمای داستانی بوده است. وفور کتاب در این بخش باعث شده که مؤلفان به تخصص‌گرایی بیندیشند و در گام نخست قرعه به نام سینمای مستند افتاده است.

فیلم‌های پرفروش
(آشنایی با 412 فیلم پرفروش سینمای جهان به همراه آلبوم رنگی تصاویر هنرمندان سینمای ایران)
به کوشش: مجید سیف‌العلمایی. ویراستار: ملیحه خاکنه. چ1، مشهد، انتشارات آرمان خرد (با حمایت آگاه فیلم)، 1391، رقعی، 160 صفحه (مصور رنگی)، 1000 نسخه، 70000 ریال
در این کتاب به ترتیب امکان آشنایی با ده فیلم پرفروش اول، بیست فیلم پرفروش دوم، سی فیلم پرفروش سوم، چهل فیلم پرفروش سوم  و 300 فیلم پرفروش چهارم به همراه فهرست هنرمندان و تصاویر هنرمندان فراهم شده است.

کتاب عزیز سینما (جلد اول)
ایده‌پرداز: مهدی مرادپور. گردآوری: مهدی مرادپور، هومن رضازاده، صبا محمودی، مینا نباتی‌مقدم، آسیه شایسته‌خو، محبوبه نیکوسرشت و آرمین عباسی. چ1، مشهد، انتشارات پیام طوس، 1390، خشتی، 312 صفحه (مصور)، 300 نسخه، 200000 ریال
این نخستین جلد از مجموعه‌ای است که می‌کوشد جمله‌هایی را از میان دیالوگ‌های ماندگار فیلم‌های سینمای ایران و جهان انتخاب و به خوانندگان عرضه کند. اخیراً گرایش محسوسی به این نوع کتاب‌سازی شروع شده است.

منابع و بانک‌های اطلاعاتی فیلم‌های سینمای ایران
مجری طرح: سیاوش صلواتیان. همکار طرح: سیدمحمدرضا سیدی. ناظر طرح: دکتر عبدالله بیچرانلو. ویراستار: حبیب راثی‌تهرانی. چ1، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، آبان 1390، وزیری، 183 صفحه، 1000 نسخه، 26000 ریال
کتاب حاوی سخن ناشر و مقدمه و هم‌چنین معرفی کتاب‌ها، پایگاه‌های اینترنتی و سایر منابع مکتوبی است که به فیلم‌های سینمای ایران اختصاص دارند.

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: