نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای ایران » چشم‌انداز1391/12/25


غول مهربان، روی بنر، توی خیابان‌ها

بابک برزویه، سوژه‌ی تبلیغ پوشاک

خیلی از دوستداران سینمای ایران شاید بابک برزویه را فقط به نام بشناسند، اما او در میان اهل سینما، هم به دلیل قامت و اندام رشید و عظیم و کینگ سایزش و هم به دلیل حسن خلق و مهربانی و هنرش مشهور است. بابک برزویه از عکاسان سینمای ایران است که عکس‌های بیش از سی فیلم این سینما کار اوست: از فیلم‌های کیمیایی و پوراحمد گرفته تا زنده‌یاد ملاقلی‌پور. به اضافه‌ی بیست سریال تلویزیونی و تعداد فیلم کوتاه.
سینما را در کودکی با با بازی در نقش دانش‌آموزی در فیلم مدرسه‌ای که می‌رفتیم (داریوش مهرجویی، 1359) آغاز کرد؛ فیلمی که در زمان خودش توقیف شد و ده سال بعد که روی پرده آمد کهنه شده بود و توجهی جلب نکرد و چندان دیده نشد. با این حال برزویه در سینما ماندگار شد اما با این‌که در رشته‌ی بازیگری و کارگردانی از دانشگاه آزاد فارغ‌التحصیل شده به عنوان عکاس فیلم کارش را ادامه داد و البته او فارغ‌التحصیل رشته‌ی عکاسی از دانشگاه تهران هم هست. برزویه عکاسی تئاتر نیز می‌کند، برای تبلیغات هم عکس می‌گیرد، عکاس صنعتی نیز هست و تیزهای های تبلیغاتی هم می‌سازد؛ به اضافه‌ی عکس‌های ذوقی دیگر که آن‌ها را یا در نمایشگاه‌ها به معرض تماشا می‌گذارد یا در اینترنت و سایت شخصی‌اش. او یک ابن‌مشغله‌ی تمام‌عیار است. آدمی فعال و برخلاف آن‌چه از جثه‌اش ممکن است به نظر برسد، بسیار پرتحرک. او علاوه بر این‌ها فعالیت‌های دیگری نیز دارد و در زمینه‌های صنفی عکاسان هم چهره‌ای فعال است.
یکی‌دو سال پیش خیاط در کوزه افتاد و برزویه که همیشه سوژه‌های جلوی دوربینش را شکار می‌کرد، خودش شکار عکاس دیگری شد؛ آن هم به عنوان یک سوژه‌ی تبلیغاتی برای پوشاک سایز بزرگ. و چه سوژه‌ی مناسبی برای چنین کالایی! دو سال پیش که با آغاز نصب این بنرها خبری در این زمینه در ماهنامه‌ی «فیلم» منتشر کردیم، برزویه گفت شرکت تبلیغاتی که در آن کار می‌کند قراردادی با یک شرکت تولید پوشاک بسته بود برای تبلیغ پوشاک سایز بزرگ، و او دنبال شخص مناسبی می‌گشته که از او برای بنرهای تبلیغاتی این شرکت عکاسی کند و چون آدم مناسبی را پیدا نکرده، تصمیم گرفته خودش سوژه‌ی این پروژه شود و البته با فتو شاپ مقداری هم خودش را در عکس، چاق‌تر کرده است. در آغاز سال 1390 مدتی این بنرهای تبلیغاتی در محل‌های پررفت‌وآمد تهران نصب بود و اخیراً در اسفند 91 بار دیگر بنرهای جدیدی در چند خیابان و میدان اصلی شهر ظاهر شده‌اند. قرارداد برزویه برای این تبلیغ، پنج‌ساله است: «دوستان سینمایی می‌گویند هر جا که می‌رویم تو هم هستی. حالا با این تبلیغ عکس‌ات از گلزار و رادان هم بیش‌تر روی در و دیوار شهر است!»
آقای عکاس 130 کیلویی، این روزها با درد سنگ کلیه دست به گریبان است و نزدیک به ده کیلو وزن کم کرده. امیدواریم در آستانه‌ی سال نو از این درد رها شود، آن ده کیلو هم سر جایش برنگشت عیبی ندارد؛ او به اندازه‌ی کافی برای بقیه‌ی سال‌های قراردادش عکس 130 کیلویی سایز بزرگ دارد!

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: