نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1393/09/26


لینکلیتر، بدون رقیب، محبوب شد!

جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان (ویژه‌ی فصل پاییز، 1393)

رضا حسینی

 

پسر بودن (که پرونده نمای درشت آن را در شماره‌ی 480 ویژه‌ی مهر خواندید) در حالی بر صدر سومین جدول امسال تکیه زده است که به نظر می‌رسد اگر رقیب جدی داشت نمی‌توانست این جایگاه را به دست بیاورد؛ این موضوع به‌خوبی از امتیازهای منتقدان‌مان به فیلم پیدا است (بد نیست بدانید که همین جایگاه تا قبل از رأی دقیقه‌نودی یکی از همکاران‌مان در اختیار تحت‌تعقیب‌ترین مرد بود). به هر حال فیلم جاه‌طلبانه‌ی ریچارد لینکلیتر که در طول دوازده سال ساخته شده، در خارج از ایران با برخوردهای کاملاً ستایش‌آمیزی مواجه شده و هم‌چنان رتبه‌ی اول بهترین فیلم‌های سال 2014 را در سایت معتبر «متاکریتیک» (با متوسط امتیاز صد از صد (!) بر اساس 49 نقد) تصاحب کرده و رقبای جدی مانند لویاتان (آندری زویاگینتسِف)، آقای ترنر (مایک لی)، سلما (اوا دُوِرنی) و دو روز، یک شب (برادران داردن) را پشت سر گذاشته است (فیلم‌هایی که اگر در جدول ما حضور داشتند احتمالاً محبوب‌تر از پسر بودن می‌شدند. برای مطمئن شدن از این موضوع باید منتظر جدول آخر سال باشیم). در ضمن این تفاوت نگاه منتقدان داخلی و خارجی هم جالب توجه و قابل‌بررسی است (موضوعی که پیش از این در واکنش به درخت زندگی خودش را نشان داده بود، منتها به دلایل دیگری). تحت‌تعقیب‌ترین مرد (آنتون کوربین) که در همین شماره 483 آذرماه «نمای درشت» آن را خواندید، در رتبه دوم جدول قرار دارد. بی‌تردید مرگ فیلیپ سیمور هافمن یکی از دلایل اصلی خوب‌دیده‌شدن فیلم کوربین بوده که خودش هم فیلم‌ساز درخور توجهی است. اما بعید است استیون نایت که با فیلم لاک (با بازی تماشایی تنها بازیگرش تام هاردی) کاملاً در کانون توجه قرار گرفت بتواند بعد از این به موفقیت‌هایش ادامه بدهد. او پیش از این فیلم رستگاری (با بازی بد جیسن استاتم که از او چندان توقعی هم نداریم) را ساخته بود که به‌راحتی می‌توان آن را نادیده گرفت. ادامه‌ی کاوش در جدول (که نکته‌های جالب زیادی دارد؛ از جمله چهارم شدن مستند پرشور و احساس خود زندگی، پنجمی سین سیتی: بانویی که می‌توان به خاطرش کشت، و مرور امتیازهای فیلم‌های اروپایی مطرح و موفقی نظیر کالواری، ایدا و...) را به عهده خود شما می‌گذاریم.

فقط این نکته‌ها را در نظر بگیرید:

1- امتیاز هر فیلم بر اساس کمیت ستاره‌هایی که دریافت کرده، محاسبه شده است؛ شیوه‌ای که در میان ما مرسوم‌تر است و البته ویژگی‌های خاص خودش را دارد، از جمله نشان دادن محبوبیت گونه‌ی خاصی از فیلم‌ها یا در مواردی عدم استقبال از فیلم‌های خاص‌تر. با وجود این، در مواردی که امتیاز دو یا چند فیلم با هم برابر بوده، فیلمی در جایگاه بالاتر قرار گرفته که آرا بالاتری داشته است.

2- ستاره‌های کوچک‌تر که به شکل بالانویس ستاره‌های معمولی دیده می‌شوند، حکم نیم‌ستاره را دارند و سایر امتیاز‌ها از این قرارست: ★★★★ عالی  ★★★ خوب (ارزش دیدن دارد)  ★★ متوسط  ★ ضعیف اتلاف وقت

برای بزرگ‌نمایی، روی جدول کلیک کنید


جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: