همان طور که سه ماه پیش قولش را داده بودیم، دومین جدول ارزشگذاری منتقدان بر فیلمهای روز جهان پیش رویتان است. در این جدول سعی کردیم علاوه بر فیلمهای پرتماشاگرتر جریان اصلی هالیوود، فیلمهای مستقل آمریکایی و فیلمهای غیرآمریکایی را بیشتر وارد بازی کنیم؛ فیلمهایی که برای دیده و تحلیل شدن به توجه بیشتری نیاز دارند. در این نوبت سعی کردیم اندکی حد نصاب دیده شدن فیلمها را پایینتر بیاوریم تا آثار مهجورتر و خاصپسندتر هم به هر حال دیده شوند. تنها قاعدهای که نسبت به جدول سه ماه گذشته کمی تغییر کرده همین است. اما با این همه، بسیاری از آثار مستقل و غیرآمریکایی از جدول بیرون ماندند اما به جایش تعدادی از فیلمهایی که در جدول اولیهی پیشین به حد نصاب دیده شدن نرسیده بودند، دیده شدند و در این جدول حضور دارند.
نکتهی بسیار جالب رأیگیری جدید اینجاست که در بین سه فیلم اول یک فیلم کمدی و یک فیلم ترسناک به چشم میخورد؛ ژانرهایی که معمولاً در بحثها و محافل جدی، بهناحق، ارجوقرب کمتری دارند. نتایج این جدول به نوعی ثابتکنندهی آن جملهی معروف است که: «دو نوع فیلم داریم: فیلم خوب و فیلم بد.» فیلم احضار که از پی انبوهی از فیلمهای ترسناک نازل به نمایش درآمده، در حالوهوای جنگیر توانسته بازخوانی جدید و باطراوتی از الگوهای ترسناک به دست بدهد و احتمالاً این یکی از مهمترین دلایلی است که فیلم جدید جیمز وَن (کارگردان قسمت اول مجموعه فیلمهای اره) در صدر این جدول جای گرفته. فیلم ماد که با فاصلهای اندک در ردهی دوم دیده میشود درام قدرتمندی است از فیلمسازی تقریباً تازهکار به نام جف نیکولز که با فیلم قبلیاش یعنی پناه بگیر هم توانسته بود همچون ماد در جشنوارههای معتبر جهانی تحسینها و جایزههای متعددی را به دست بیاورد. در ردهی سوم هم کمدی عجیبوغریب و بامزهی دو فیلمساز فیلماولی قرار دارد که دستپروردههای جاد آپاتوی معروف هستند؛ گروهی که از تلویزیون کارشان را شروع کردند و با کمدیهایی که دیالوگها و موقعیتهای صریح در آن حرف اول را میزند توانستند در سینما و تلویزیون پلههای موفقیت را بهسرعت طی کنند.
نکتهی آخر اینکه همچون جدول پیشین، ستارههایی که کوچکتر هستند و به شکل بالانویس ستارههای معمولی دیده میشوند، حکم نیمستاره را دارند.
★★★★ عالی ★★★ خوب ★★ متوسط ★ ضعیف ● بیارزش