کلود لِلوش و ساخت دنباله دیگری بر «یک مرد و یک زن»
اثر کلاسیک فرانسوی یک مرد و یک زن (1966) احتمالاً بهترین فیلم کارنامه کلود للوش است؛ فیلمی که نهفقط نخل طلای جشنواره کن را برنده شد بلکه چهار نامزدی اسکار را به دست آورد و اسکارهای بهترین فیلمنامه و فیلم خارجیزبان را برنده شد و البته از پنج نامزدیاش در جوایز گلدن گلوب، جوایز بهترین بازیگر اصلی زن و بهترین فیلم خارجیزبان را هم دریافت کرد. اما بیست سال پس از این موفقیت بزرگ، للوش دنبالهای با عنوان یک مرد و یک زن: 20 سال بعد (1986) را ساخت که در بخش رقابتی جشنواره کن هم روی پرده رفت اما دستاوردی برای خالقش نداشت. حالا خبر کنجکاویبرانگیز پس از گذشت بیش از نیم قرن از ساخت فیلم اول این است که للوش میخواهد یک بار دیگر به سراغ شخصیتهایی برود که تماشاگران دلبسته آنها شده بودند! به گزارش «فرنس اینفو» للوش عازم نورمِندی است تا در هشتاد سالگی فیلم جدیدش را با نام زیباترین سالها جلوی دوربین ببرد. در حالی که هنوز پیرنگ فیلم فاش نشده است، خبر رسیده که زوج اصلی یعنی ژانلویی ترنتینیان و آنوک امه بهترتیب در 87 و 86 سالگی نقشهای خودشان را تکرار خواهند کرد. داستان یک مرد و یک زن درباره رابطه عاشقانه مرد و زنی است که هر دو بهتازگی همسرانشان را از دست دادهاند. با وجود این، عشق آتشین آنها راه به جایی نمیبرد و زودگذرست. در دنباله فیلم نیز دو عاشق، به واسطه تلاش زن برای کارگردانی فیلمی درباره رابطهشان دوباره دیدار میکنند؛ و حالا این سؤال در ذهن علاقهمندان شکل گرفته است که پس از گذشت سیوچند سال از وقایع فیلم دوم، این بار داستان از کجا شروع میشود و چهگونه خواهد بود. فیلمبرداری بهزودی آغاز میشود اما تاریخ اکرانی برای فیلم اعلام نشده است. به هر حال دور از انتظار نیست که برای جشنواره کن 2019 منتظر سومین قسمت از سهگانه کلود للوش باشیم.
تام هنکس و شمایل دوستداشتنی آقای راجرز
تام هنکس امسال هیچ فیلمی را در سینماها ندارد بجز پست (استیون اسپیلبرگ، 2017) که در روزهای کریسمس روی پرده سینماها رفت. اما این بازیگر محبوب و تحسینشده، سال آینده بازگشت بزرگی خواهد داشت. هنکس بجز نقشی که در درام جنگی گرِیهَوند بازی کرده و صداپیشگی در انیمیشن جدید پیکسار یعنی داستان اسباببازی4، نقش فِرِد راجرز را در درام زندگینامهای مریئل هِلِر ایفا خواهد کرد. پیش از این اعلام شده بود که این فیلم «تو دوست من هستی؟» نام دارد اما حالا استودیوهای سازندهاش خبر دادهاند که هنوز عنوانی به طور قطعی برای آن انتخاب نشده است. مایکا فیتزرمنبلو و نوا هارپستر فیلمنامه را بر اساس دوستی و رفاقت واقعی راجرز و تام جونِد ژورنالیست (که نقشش را متیو ریس برنده جایزه امی بازی کرده) نوشتهاند. کریس کوپر و سوزان کِلِچی واتسن بازیگر محبوب ما هستیم از بازیگران نقشهای مکمل فیلم هستند. شخصیت راجرز اوایل امسال سوژه مستند مورگن نِویل با عنوان تو همسایهام نخواهی بود؟ هم بود که در گیشه غوغایی بهپا کرد و تا این لحظه پیشگام کسب اسکار بهترین مستند سال 2018 است. اما مریئل هلر کارگردان نیز احتمالاً در فصل جوایز امسال با درام هرگز میتوانی من را ببخشی؟ با بازی ملیسا مککارتی حضور خواهد داشت؛ فیلمی که در جشنوارههای تورنتو و تلیوراید روی پرده رفت و تحسین شد و از 19 اکتبر (27 مهر) به نمایش عمومی درمیآید.
کارگردان «من، تانیا» و بازسازی تریلر فراطبیعی «تِلما»
اگر طرفدار هنر هفتم هستید و کمتر از سینمای اروپا باخبرید، به احتمال زیاد از آثار یواکیم تریئر بیخبر هستید؛ فیلمساز نروژیای که از سال 2006 تا امروز چهار فیلم ساخته است و در این مدت به یکی از بهترین فیلمسازان معاصر بدل شده است. در واقع سه فیلم از چهارتا (بجز گوشخراشتر از بمبها که اصلاً انگلیسیزبان است) به عنوان نماینده رسمی سینمای نروژ به بخش اسکار بهترین فیلم خارجیزبان معرفی شدند. در این بین، جدیدترین فیلم او تلما (2017) نام دارد که خیلیها آن را یکی از بهترین فیلمهای سال گذشته نامیدند. به هر حال این فیلم که در اکران با استقبال عموم تماشاگران روبهرو شد، بهسرعت مورد توجه استودیوی «فیلمنِیشِن» قرار گرفت که حالا میخواهد بازسازی انگلیسیزبان آن را بسازد. اما بر خلاف سباستین لِلیو که هر دو نسخه اصلی و بازسازی انگلیسیزبان فیلمش گلوریا را کارگردانی کرد، این بار قرار نیست تریئر، تریلر فراطبیعی و هنریاش را برای تماشاگران انگلیسیزبان بسازد. به گزارش «ددلاین» کمپانی «فیلمنِیشِن» کریگ گیلِسپی را برای کارگردانی تلمای جدید استخدام کرده است؛ کارگردانی که فیلمشناسی پرفرازونشیبی دارد و لارس و دختر واقعی و فیلم نامزد اسکار من، تانیا را به عنوان نقاط اوج در کارنامه دارد. به هر حال جالب است که ببینیم نتیجه کار این کارگردان همهکاره و بااستعداد روی این بازسازی چه خواهد بود و نتیجهاش چه میشود. اما داستان تلما درباره دختری به همین نام است که قدرت فراطبیعی و منحصربهفردش را کشف میکند؛ فیلمی که شاید بتوان آن را تلفیقی از کری با کمی چاشنی افراد ایکس اما به شیوه اینگمار برگمان توصیف کرد! کریستی هال فیلمنامه را مینویسد و هنوز خبری از ترکیب بازیگران یا تاریخ نمایش عمومی فیلم نیست.
مستند رایگانی درباره همکاری اولیویه آسایاس و کریستن استوارت
هرگز زمانی بهتر از این برای طرفداری و لذت بردن از سینمای فیلمساز مؤلف فرانسوی اولیویه آسایاس نبوده است. همکاریهای اخیر او با کریستن استوارت در فیلمهای خریدار شخصی و ابرهای سیلس ماریا در کنار شاهکار سال 1994 او که زمانی گمشده بود با نام آب سرد، به همت «کرایتیریئن کالکشن» در دسترس علاقهمندان قرار گرفتهاند و او با کمدی زیرکانه جدیدش با نام غیرداستانی در هفتادوپنجمین جشنواره فیلم ونیز مثل همیشه خودی نشان داد و راهی سایر جشنوارهها نیز شد. در این شرایط به لطف پایگاه مجازی سینمادوستان Le CiNéMa Club مستند جدید و خودمانی درباره آثار آسایاس و چگونگی ساخت خریدار شخصی به صورت رایگان در فضای مجازی در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است. این مستند با نام آگاه، هر جا / Aware, Anywhere به کارگردانی بِنوآ بورو به عنوان بخشی از مجموعه Cinéma, de notre temps اثر ژانین بازن (که شامل بیش از صد قسمت میشود و هر یک به کارنامه یک فیلمساز مهم میپردازند) تولید شده است و نگاهی هوشمندانه و قابل تأمل است به رویکرد منحصربهفرد آسایاس در فیلمسازی. این مستند 75 دقیقهای، گفتوگویی مفصل هم هست میان آسایاس و دوست و همکاری قدیمیاش کنت جونز (که خودش فیلمساز فوقالعادهای است) در جشنواره فیلم نیویورک 2016 که از سرسختیها و نفرتهای روزمره آسایاس تا فیلمهای مختلفش را در بر میگیرد. عرضه رایگان این مستند تا پنجم اکتبر (سیزده مهر) ادامه خواهد داشت.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:
https://telegram.me/filmmagazine
[پلیلیست، ورایتی، ایندیوایر، ددلاین]