اسکارلت جوهانسن، انتقامجوی گرانقیمت 2018
ظاهراً نجات دادن (یا ندادن...) جهان از دست تانوس، درآمد خیلی خوبی دارد! فوربس بهتازگی فهرست ده بازیگر زن پردرآمد سال 2018 را منتشر کرده که اسکارلت جوهانسن با کسب چهل میلیون و پانصد هزار دلار در رتبه اول قرار گرفته است. باور کنید یا نه، با مرور کارنامه یک سال گذشته جوهانسن مشخص میشود که این درآمد عمدتاً به خاطر نقش بلک ویدو در انتقامجویان: جنگ ابدیت و انتقامجویان4 بوده است و جالبتر اینکه مدت زمان حضور او در فیلم خیلی کم است. این موضوع نشان میدهد که جوهانسن بهشدت به بازیگر محبوب و پرتقاضایی بدل شده و به همین خاطر رقم دریافتیهایش هم رشد قابل توجهی داشته است. در واقع میتوان استدلال کرد که او تنها دلیل ساخته شدن فیلمی مانند روح درون پوسته در 2017 بود و دلیل تولید فیلمی با عنوان راب و تاگ که با وجود جنجالهای پیرامونش همچنان در دست تولید است. در هر صورت، به لطف مارول استودیوز، جوهانسن حالا یکی از مشهورترین بازیگران زن جهان است. اما آنجلینا جولی به خاطر چک رقمبالای مالِفیسِنت2 با بیستوهشت میلیون و جنیفر آنیستن به لطف محبوبیتش در عرصه تبلیغات با درآمدی نوزدهونیم میلیون دلاری بهترتیب در رتبههای دوم و سوم فهرست قرار گرفتهاند. در ادامه فهرست هم نام همان بازیگرانی به چشم میخورد که در سالهای قبل از حاکمان این فهرست بودهاند مثل جنیفر لورنس (هجده میلیون)، ریس ویترسپون (شانزدهونیم میلیون) و میلا کونیس (شانزده میلیون). اما بازیگری که باید در نظر داشته باشیم، گل گدوت است که اگر فهرست با توجه به بالاترین دستمزد برای بازی در یک فیلم تنظیم شود، با درآمدش از بازی در واندر وومن 84 در صدر قرار میگیرد. رتبههای هفت تا ده نیز بهترتیب در اختیار این بازیگران است: جولیا رابرتز با سیزده میلیون، کیت بلانشت با دوازدهونیم میلیون، ملیسا مککارتی با دوازده میلیون و گل گدوت با ده میلیون دلار.
دنی بویل: «هرگز فیلم جیمزباندی نمیسازم چون آزادی ندارم»
بعضی از مهمترین اخبار سینمایی چند روز گذشته درباره تولید پرفرازونشیب جدیدترین فیلم جیمز باند بود که دنی بویل ناگهان از کارگردانیاش کنارهگیری کرد تا دوباره استودیو درگیر انتخاب کارگردان مناسب برای بیستوپنجمین فیلم جیمرباندی شود و سینمادوستان هم در شوک و غم ساخته نشدن یک فیلم جیمزباندی با هدایت دنی بویل، در انتظار اعلام نام کارگردان جدید بهسر ببرند. اما این تمام حقیقت نیست و بد نیست نگاه کوتاهی به گذشته بیندازیم و به المپیک تابستانی 2012 لندن برویم! بعضی سینمادوستان حتماً به خاطر دارند که بویل در آنجا دنیل کریگ را در نقش جیمز باند کارگردانی کرد و فیلم کوتاهی به عنوان مقدمه برای مراسم افتتاحیه المپیک 2012 ساخت. این فیلم هرچند از نظر دیالوگ یا پیرنگ سبک و احمقانه بود، اما نخستین باری بود که بویل کارگردانی باند را تجربه میکرد. مدت کوتاهی بعد از آن بود که سم مِندِس از کارگردانی فیلم بعدی جیمز باند کنارهگیری کرد (که البته دستآخر برگشت و اسپکتر/ شبح را ساخت). در مراسم فرش قرمز سال 2013 بود که خبرنگاری از بویل پرسید که آیا روزی میرسد که ما شاهد باشیم کارگردان قطاربازی یک فیلم جیمزباندی بسازد؟ پاسخ بویل تلخ و مؤثر بود، بهخصوص با در نظر گرفتن جدا شدن ناگهانیاش از فیلم جدید جیمز باند: «من آدمِ ساخت فیلمهای باند نیستم. دوست دارم آنها را تماشا کنم. بهتر است روی پروژه کمهزینهتری کار کنم، از آنهایی که در کانون توجه قرار نمیگیرند. به نظرم این طوری بهمراتب از آزادی بیشتری بهرهمند میشوم... بهتر است این کار را به دیگران واگذار کنم.» متأسفانه با شرایط پیشآمده این طور به نظر میرسد که بویل باید به توصیه خودش عمل میکرد. در گزارشها آمده است که علت عزل او، اختلافهای هنری سر کارگردانی و انتخاب بازیگران با دنیل کریگ بوده است.
اِما واتسن جایگزین اِما استون در بازسازی پرستاره «زنان کوچک»
اما واتسن در حالی به ترکیب بازیگران دومین فیلم بلند گرتا گرویگ (بعد از موفقیتهای گسترده با لیدی برد) پیوسته است که بهظاهر قرار است جایگزین اما استون شود که به دلیل تعهداتش به «فاکس سرچلایت» و تبلیغات یکی از فیلمهای رقیب در فصل جوایز یعنی محبوب (یورگوس لانتیموس) نمیتواند همراه پروژه باشد. از این رو کمپانی سونی بهسرعت دست به کار شده و مذاکره با واتسن را شروع کرده است. نقشها هنوز نهایی نشدهاند و فعلاً مشخص نیست واتسن نقش کدام خواهر را بازی خواهد کرد. اما گرویگ در حالی نویسندگی و کارگردانی بازسازی کلاسیک زنان کوچک را بر عهده دارد که پیش از این ترکیب پرستارهای شامل مریل استریپ، لورا درن، سیرشا رونن، تیموتی شِلِمی و فلورنس پیو در زمره بازیگران فیلم قرار گرفتهاند. رمان لوییزا مِی آلکِت که داستان خواهران مارچ را در آمریکای دوران جنگ داخلی دنبال میکند، تا امروز بارها در سینما و تلویزیون مورد اقتباس قرار گرفته است از جمله فیلم سال 1994 با بازی وینونا رایدر. اواخر سال گذشته هم سریال کوتاهی از بیبیسی با این عنوان پخش شد.
نتفلیکس هم به پخش تبلیغات روی آورد!
روزی که همه از آن وحشت داشتند بالأخره از راه رسید: نتفلیکس از این به بعد برای سریالهای اریژینال خودش آگهیهای بازرگانی پخش میکند. این غول عرصه پخش مجازی با وجود شکایت برخی کاربران، این موضوع را تأیید کرده است که از این پس، گروهی از تماشاگران، تریلرهای کوتاهی را خواهند دید. بیانیه نتفلیکس در این باره میگوید: «ما در حال بررسی این موضوع هستیم که نمایش این تریلرها به عنوان توصیه و پیشنهاد در لابهلای قسمتهای مختلف سریالها به اعضا کمک میکند تا سریعتر داستانهایی را کشف کنند که میتوانند از تماشای آنها در ادامه لذت ببرند یا نه... ما چند سال قبل ایده «پیشنمایشهای ویدیویی» را معرفی کردیم چون متوجه شدیم که بهشدت از زمانی میکاهد که اعضا صرف جستوجو و بررسی میکنند و به آنها کمک میکند تا با سرعت بیشتری آن تولیدهایی را پیدا کنند که میتوانند از تماشایشان لذت ببرند.» یکی از نمایندگان کمپانی هم گفته است که این اقدام تا اینجا به صورت آزمایشی اجرا شده است. پس این طور به نظر میرسد که اگر طرح موفقی از کار دربیاید و بر شمار مخاطبان فیلمها و سریالهای اریژینال نتفلیکس بیفزاید، تماشاگران بیشتر و بیشتری به دیدن این تبلیغات دعوت خواهند شد! در هر صورت معلوم نیست این آزمایش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت یا اصلاً تا الان چه تعدادی از مشتریان نتفلیکس این تریلرها را تماشا کردهاند، اما این مشخص است که واکنشهای اولیه، طبق انتظار، منفیاند.
«ددپول2» و «چهار شگفتانگیز»ی که نیامدند
ددپول2 به اندازه کافی حضورهای کوتاه شخصیتهای برجسته را در بر گرفته است (از افشای اینکه چه کسی واقعاً نقش ونیشر را بازی کرده است تا یک نگاه اجمالی به داخل عمارت افراد ایکس) اما دستکم یکی (یا بهتر است بگوییم گروهی!) از ابرقهرمانها جایی در نسخه پایانی پیدا نکردند. تیم میلر که فیلم اول را ساخت و در نهایت صندلی کارگردانی دنباله ددپول را به دیوید لیچ واگذار کرد، میخواست در فصل اوج فیلم و نبرد با جاگرنات، از حضور چهار شگفتانگیز هم استفاده کند. این موضوع بهواسطه هنرمند مفهومی پروژه، الکساندر لوزانو و با اشتراک گذاشتن عکسی در اینستاگرام فاش شده است. به گفته او، میلر میخواست مطمئن شود که من در طراحیها تا جای ممکن به الگوی کامیکها نزدیک میشوم تا بالأخره ما و طرفداران به آن چیزی برسیم که همیشه آرزو داشتیم بر پرده بزرگ تماشا کنیم. اگر در جریان نیستید باید بدانید که راین رینولدزِ بازیگر در ددپول2 کنترل خلاقه بیشتری به نسبت فیلم اول داشت و میلر به خاطر «اختلافهای هنری متقابل» از پروژه جدا شد؛ به عنوان مثال، میلر میخواست کایل چندلر را برای نقش کِیبِل انتخاب کند اما رینولدز مخالف بود؛ نقشی که در نهایت به جاش برولین رسید.
جک نیکلسن پروژه «تونی اردمان» را ترک کرد
تغییرهایی در تولید بازسازی آمریکایی بسیار کنجکاویبرانگیز تونی اردمان در جریان است؛ فیلمی که قرار بود با بازیهای کریستِن ویگ و جک نیکلسن در نقشهای اصلی دختر و پدر جلوی دوربین برود، حالا به گزارش «رپ» تغییرهای اساسی را به خود میبیند. قبل از هر چیز این خبر برای سینمادوستان اهمیت ویژهای دارد که نیکلسن به دلیلی نامشخص، پروژه را ترک کرده است. اما ویگ همچنان نقش اصلی را بر عهده دارد. همان طور که میدانید داستان تونی اردمان (مارن اده، 2016) درباره زنی است که کاملاً خودش را وفق کارش کرده است و در تقلای یافتن شادی هم هست؛ موضوعهایی که در تعامل بیشتر او با پدرش تغییر میکنند. در وهله اول، نتیجه ورود دوباره پدر به زندگی دختر، موجی از هرجومرج است! دیگر تغییر اساسی در این پروژه در پشت صحنه رخ داده و لیسا کولودِنکو مأمور کارگردانی این اقتباس شده است. او پس از اخراج نویسندگان دخترها یعنی لینا دانِهم و جِنی کانر، برای نگارش فیلمنامه به کار گرفته شده بود و حالا وظیفه تازهای را هم عهدهدار شده است. بنابراین کولودنکو که فیلمهای آلیو کیتِریج و بچهها خوبند را در کارنامه دارد، نویسنده و کارگردان جدید تونی اردمانِ آمریکایی است و متأسفانه جک نیکلسن هم دیگر در این فیلم بازی نمیکند.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:
https://telegram.me/filmmagazine
[منابع: پلیلیست، ورایتی، ایندیوایر، رپ]