فیلمساز عراقی هم به تحریم مسلمانان از سوی ترامپ اعتراض کرد
حسین حسن کارگردان فیلم عراقی با عنوان تندباد سیاه/ Reseba یا با عنوان انگلیسی The Dark Wind درخواستش مبنی بر صدور ویزای آمریکا برای شرکت در اولین نمایش فیلمش در جشنواره میامی را پس گرفت. این اقدام (درست مثل ترانه علیدوستی که پیش از این عدم حضورش در اسکار را اعلام کرد) اعتراضی است به قانون پیشنهادی جدید دانلد ترامپ رییسجمهور، که تحت عنوان «حمایت از ملت در برابر حملههای تروریستی خارجیها» سفر یا مهاجرت شهروندان هفت کشور با اکثریت مسلمان را به ایالات متحده محدود کرده است: عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن. تندباد سیاه درامی است درباره جنگطلبان مسلمان رادیکالی که به دهکدهای در عراق حمله میکنند که در آن زوجی خودشان را برای آغاز زندگی مشترک آماده میکنند. رییس جشنواره فیلم میامی، جی لاپلانت، در این خصوص گفته است که جشنواره طبق برنامهی اعلامشده، فیلم را به نمایش درمیآورد اما با «احساسی عمیق از فقدان و یأس». او در این باره به «ایندیوایر» چنین توضیح داده است: «این از آن اتفاقهای بهشدت ناراحتکننده است. ما ایمیلی از تهیهکننده دریافت کردیم که ما را از تأخیرهای نامعمول در صدور ویزا باخبر کرد؛ و این در حالی است که او قبلاً از کنسولگری آمریکا درخواست ویزا کرده بود و دو روزه جواب گرفته بود.» حسن هم بهتازگی از اجبار به ارائهی دوبارهی درخواستش خبر داده و گفته بود که در این شرایط شاید اصلاً نتواند بهموقع در جشنواره میامی حاضر شود؛ رویدادی که از سوم تا دوازدهم مارس برگزار خواهد شد. لاپلانت در پایان صحبتهایش چنین گفت: «وقتی پای ممنوعیت هنرمندان و جلوگیری از تبادل فرهنگی به میان میآید، همهی ما مستقیم آسیب میبینیم. ما باید اظهار نظر کنیم و بگوییم که این کار اشتباهی است و امیدوار باشیم که این حکم امضا نشود.»
میشل ویلیامز و بازی در اولین تجربهی کارگردانی جونا هیل
میشل ویلیامز پیش از اینکه به یکی از بازیگران محبوب درامهای مستقل بدل شود، برای بازی در نقش دختر نوجوان ناآرامی به نام جن لیندلی در سریال پرتماشاگر نهر داسن در دههی 1990 شناخته میشد. حالا این بازیگر تحسینشده که تا امروز چهار بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است، میخواهد با ایفای نقش مادر یک نوجوان ناآرام دوباره به همان دوران برگردد. این درامدی (درام/کمدی) با موضوع بلوغ، اواسط دههی نود نام دارد و اولین تجربهی جونا هیل در مقام کارگردان خواهد بود که فیلمنامه را هم خودش نوشته است. فیلم درباره نوجوانی با نام استیوی است که در لسآنجلس بزرگ میشود و با خانوادهاش بهشدت مشکل دارد، از جمله با مادر تنها و برادر بزرگتر و بدرفتارش. او در مدرسه هم با بیتوجهی دوستانی مواجه است که وضعیت مالی بهتری دارند. استیوی وقتی با گروهی از اسکیتبازان دوست میشود، درسهای سختی در خصوص طبقهی اجتماعی، نژاد و برتری میآموزد. میشل ویلیامز در حال حاضر با درخشش در دو فیلم زنان مطمئن و منچستر کنار دریا (که جدیدترین نامزدیاش در اسکار را برای او به ارمغان آورده) در کانون توجه قرار دارد. اواسط دههی نود مراحل پیشتولید را طی میکند و قرار است از ماه ژوئن جلوی دوربین برود. با این وجود، هنوز تاریخی برای نمایش عمومیاش اعلام نشده است.
ایتن هاک و نومی راپِیس به «استکهلم» میروند!
قرار بر این شده است که ایتن هاک و نومی راپیس در تریلری با عنوان استکهلم بازی کنند که نویسندگی و کارگردانیاش بر عهدهی رابرت بودرو خواهد بود؛ فیلمسازی که سال گذشته هاک را در درام زندگینامهای درباره چت بیکر با نام متولدشده برای غمگین بودن هدایت کرد. تولید از ماه آوریل آغاز میشود و کمپانی «سیئرا/ اَفینیتی» فروش جهانی آن را از ماه آینده در بازار فیلم اروپایی، در برلین، شروع خواهد کرد. این تریلر بر اساس داستان واقعی یک سرقت بانک و گروگانگیری سال 1973 در استکهلم شکل گرفته است که یک سال بعد در مقالهای با عنوان «درام بانکی» در نشریهی «نیویورکر» به قلم دنیل لنگ به ثبت رسید. در این اتفاق، گروگانها به اسیرکنندههای خود پیوستند و علیه مسئولان و دولت وقت عمل کردند تا پدیدهی روانشناختی «سندرم استکهلم» شکل بگیرد.
پائولو سورنتینو، کلایو اوئن و «قاتل قرمزپوش»
پائولو سورنتینو که با مجموعهی تلویزیونی برانگیزنده، غنی و البته بیمانند پاپ جوان برای «اچبیاو» حسابی سروصدا کرده، حالا برای ساختن فیلم نوآر کوتاهی با نام قاتل قرمزپوش پشت دوربین رفته است. این پروژه با بازی کلایو اوئن در اصل یک فیلم تبلیغاتی است که خود سورنتینو فیلمنامهاش را بر اساس داستان اریژینالی از جی. والتر تامپسن نوشته است. اوئن در این فیلم نقش متصدی باری را بازی میکند که همیشه دیر سر کارش حاضر میشود و درست مثل یکی از آدمهای معمولی دور و برش است. تیم آهرن، لیندا مِسِرکلینگر، تام اشلی، استیو آزبرن، امیلی ام. برون و دنیس کِیپتزا از دیگر بازیگران فیلم هستند.
«لالا لند» دویست میلیون دلاری شد
با آغاز نمایش لالا لند در بازارهای سینمایی مهمی چون فرانسه و ایتالیا، و فروش چشمگیر فیلم در انگلیس و کره جنوبی، فروش جدیدترین فیلم دیمین شیزل از مرز صد میلیون دلار در بازارهای خارجی گذشت. این در حالی است که لالا لند (رکورددار نامزدی در اسکار پیش رو) در فروش داخلی هم این هفته از مرز صد میلیون دلار میگذرد و پیشبینی میشود تا فردا شب به فروش کلی در حدود 215 میلیون دلار برسد.
دنبالهی «سیکاریو» و افسارگسیختگی برولین و دل تورو
تیلر شریدن این هفته با اولین تجربهی کارگردانیاش ویند ریوِر در جشنواره فیلم ساندنس حاضر شد و طبق اخبار و شنیدههای اولیه، فیلمنامهنویس موفق فیلمهای سیکاریو (دنی ویلنوو، 2015) و آسمان به زمین آمده (دیوید مکنزی، 2016) در کارگردانی هم موفق بوده است. با این وجود اصلاً جای تعجب ندارد که در زمان حضور شریدن در پارک سیتی، خیلیها کنجکاو پروژهی سولدادو، دنبالهی سیکاریو، باشند که در حال فیلمبرداری است. تا جایی که میدانستیم، داستان بدون حضور شخصیت کیت مِیسِر (امیلی بلانت) ادامه مییابد که حالا با توضیحهای شریدن به سایت «کولایدر» جور درمیآید: «من ایدهای داشتم و به تهیهکنندگان گفتم که واقعاً نمیشود دنبالهای بر این فیلم ساخت. اما خودم خیلی دوست دارم ببینم وقتی نمایندهی قانون بالای سر شخصیتهای جاش برولین و بنیسیو دل تورو حضور ندارد، آنها چهطور رفتار میکنند و کارهایشان را چهگونه پیش میبرند. آنها اگر در آمریکا نباشند و اصلاً قانونی برایشان وجود نداشته باشد، اوضاع چهقدر تغییر خواهد کرد؟ شرایط چهقدر بدتر یا بهتر میشود؟ باید بگویم اگر سیکاریو فیلمی درباره نظامی کردن پلیس و ترکیب نیروهای امنیتی متفاوت بود، این فیلم در خصوص حذف جنبهی پلیسی درام خواهد بود.» در این شرایط به نظر میرسد شخصیتهای مت و آلخاندرو در کشوری دیگر خواهند بود و بدون نظارت و پاسخگویی کارشان را به سبک خودشان پیش خواهند برد. بیتردید علاقهمندان از همین جا تعلیق و تنش را احساس کردهاند اما هنوز تاریخ نمایش عمومی برای سولدادو اعلام نشده است.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:
https://telegram.me/filmmagazine