امسال این امر خیلی محرز به نظر میرسد که با اسکاری کمتر سفید روبهرو خواهیم بود و تنوع نژادی بازیگران و سازندگان فیلمهای برجستهای که در این رویداد مورد توجه قرار میگیرند، پس از دههها قابلتوجه و طبق انتظار بهوجودآمده خواهد بود. در این خصوص آکادمی هم بیتأثیر نبوده است و با افزودن رأیدهندگان جدیدی که دوبرابر تعداد اعضای دعوتشدهی سال گذشتهاش هستند (683 نفر که تقریباً نیمی از آنها زن یا رنگینپوست هستند) سهم کوچکی در این تغییر خواهد داشت. به هر حال دلیل اصلی تکرار نشدن وضعیت سال گذشته (که هر بیست بازیگر نامزد اسکار بازیگری سفیدپوست بودند) خود فیلمها هستند. سال گذشته فیلمهایی مانند جانوران بیوطن، از دل کامپتن، ضربه و کرید ترکیب بازیگران و عوامل متنوعی داشتند اما ظاهراً چندان با مذاق اهالی آکادمی جور نبودند. اما امسال دستکم هشت فیلم تمامعیار داریم که میتوانند بهراحتی در رشتههای مختلف نامزدهایی داشته باشند و فهرست برترینهای سال را از تنوع نژادی لازم برخوردار کنند. از این رو، در ادامه نگاه کوتاهی داریم به این هشت فیلم که دستکم امسال باعث میشوند دست رأیدهندگان اسکار بازتر از گذشته باشد؛ هرچند صنعت سینما راه طولانی در پیش دارد تا بتواند فیلمهایی را تولید کند که بازتابی از جهانی باشند که در آن زندگی میکنیم.
ورود/ Arrival
امتیازها: این حقیقت دارد که بجز فارست ویتاکر که نقش یک مقام دولتی را در این درام بیگانهای بازی میکند، گروه اصلی بازیگران و عوامل فیلم سفیدپوست هستند. اما با فیلمی درخشان از دُنی ویلنوو طرف هستیم که فیلمبرداری قابلتوجهی دارد از بردفورد یانگ (سلما) که پیش از این هرگز نامزد جایزهی اسکار نشده است.
کاستیها: یانگ هنوز در ابتدای راه است و معمولاً کسب اعتبار در این رشته نیازمند زمان بیشتری است. به عنوان مثال راجر دیکینز معمولاً یک نامزدی برای خودش دارد و امسال هم جدیدترین فیلم کوئنها درود بر سزار!/ درود، قیصر! را کار کرده است.
نامزدیها: فیلمبرداری همیشه رشتهی دشواری برای رقابت بوده است اما دستاورد چشمنواز یانگ میتواند بیشتر از گذشته او را در کانون توجه قرار دهد.
تولد یک ملت/ The Birth of a Nation
امتیازها: تولد یک ملت از همان اولین نمایش جهانیاش در ساندنس و قرارداد رکوردشکن واگذاری حقوق پخش آن، به اولین مدعی فصل جوایز و اسکار بدل شد. آکادمی نهفقط شیفتهی داستانهای حقیقی خوشساخت است (از جمله اسپاتلایت و دوازده سال بردگی) بلکه مناقشهی «اسکار سفید» این امید را به وجود آورده است که فیلم نیت پارکر حتی بیشتر هم مورد توجه قرار گیرد. فاکس سرچلایت به عنوان پخشکنندهی فیلم در دوازده سال گذشته، سیزده فیلم در بین نامزدهای اسکار بهترین فیلم داشته است و در این زمینه موفقترین کمپانی است.
کاستیها: از کجا باید شروع کرد؟! روایت پارکر از صرف ده سال زمان برای خلق این فیلم و تأثیر منفی آن بر فعالیتهای بازیگریاش، تحت تأثیر رسوایی اخلاقی او در زمان دانشکده قرار گرفت و تلاشهای بعدی پخشکنندهی معتبر فیلم و خود پارکر (کوششهای کورکورانه برای توضیح رفتارش) هم چندان راه به جایی نبرد.
نامزدیها: با توجه به نقدهای مثبتی که بر فیلم نوشته شده است، بازیگران مکملی مانند آیا نئومی کینگ و آرمی هَمِر شانس دارند. اما احتمالاً اغلب اعضای آکادمی به پارکر به عنوان تازهبهدورانرسیدهای نگاه میکنند که اعتبارش را هم از بازیگری کسب کرده است.
شخصیتهای پس پرده/ Hidden Figures
امتیازها: کمپانی فاکس قرن بیستم از جشنواره بینالمللی فیلم تورنتو برای نمایش صحنههایی از این فیلم و معرفی آن بهره برد. این درام به کارگردانی تئودور مِلفی و با حضور بازیگران موفق و جایزهبگیری مانند تراجی پی. هنسن و اوکتاویا اسپنسر، داستان حقیقی ریاضیدانهایی را روایت میکند که در پس پردهی ناسا در رقابت فضایی دههی 1960 فعالیت میکردند.
کاستیها: آنهایی که دیر وارد رقابت میشوند همیشه مشکلات خاص خودشان را دارند!
نامزدیها: هنسن و اسپنسر که بازیگران محبوبی هستند، اگر بازیهای درخور توجهی ارائه داده باشند، شانس زیادی برای نامزدی دارند.
حصارها/ Fences
امتیازها: تلاشهای قبلی دنزل واشینگتن در عرصهی کارگردانی (آنتوان فیشر و مناظرهکنندههای بزرگ) با استقبال و تحسین روبهرو شدند. اما انتظارها از این اقتباس آگست ویلسن از نمایشنامهی خودش بسیار بالاست. واشینگتن و وایولا دیویس پس از درخشش در همین نقشها در نمایش موفق و برندهی جایزهی تونی سال 2010، در این اقتباس سینمایی هم نقش زوجی در پیتزبرگ دههی 1950 را دوباره تکرار کردهاند.
کاستیها: اقتباسهای سینمایی از نمایشها کار دشواری است؛ و این فیلم زمانی که در اواخر فصل روی پرده میرود، هیچ حضور جشنوارهای را تجربه نکرده است.
نامزدیها: اگر فیلم به عنوان یک شکست تمامعیار ارزیابی نشود، نامزدیهای واشینگتن و دیویس قطعی به نظر میرسد.
کتاب جنگل/ The Jungle Book
امتیازها: اقتباس بسیار محبوب جان فاورو از کتاب رودیارد کیپلینگ را نباید از قلم انداخت. مثل زندگی پای اثر آنگ لی، این بلاکباستر موفق میتواند یکی از رقبای اصلی اسکار امسال در رشتههای مختلف باشد.
کاستیها: تاریخ نمایش عمومی فیلم در شانزدهم آوریل، ایدهآل نیست و دیزنی باید دوباره این فیلم را در ذهن رأیدهندگان اسکار جای بدهد! آن هم کسانی که اغلب فیلمهای زنده را به انیمیشنی ترجیح میدهند. پس این بلاکباستر که در نهایت به فروشی نزدیک به 964 میلیون دلار در سراسر جهان دست یافت، بهراحتی میتواند یک فیلم خانوادگی انیمیشن فاقد صلاحیت تلقی شود چون گاهی وقتها موفقیت بیش از حد میتواند منفی باشد (یکی از بهترین مثالهایش جرج لوکاس است و چهار نامزدی که در کارنامه دارد).
نامزدیها: تهیهکنندگان، کارگردانان، نویسندگان، تدوینگران، موسیقیدانها و متخصصان جلوههای بصری بهراحتی میتوانند با رأیشان از دستاوردهای فاورو و گروه فوقالعادهاش قدردانی کنند.
لاوینگ/ Loving
امتیازها: کمپانی «فوکس فیچرز» این درام زندگینامهای دههی 1960 را به جشنواره فیلم کن برد و از همانجا بحث درخشش فیلم در فصل جوایز و اسکار به میان آمد. لاوینگ یک داستان حقیقی جذاب است درباره مشکل همیشگی آمریکا با نژادپرستی که دستکم دو بازی تماشایی از جوئل اجرتن و روث نگا را در خود دارد.
کاستیها: فیلمهای مستقل، کوچک و آرام هستند. در حالی که منتقدان بسیاری رویکرد جف نیکولز و خودداریاش به عنوان داستانگویی را ستودهاند که در این فیلم به دنبال سندیت بوده است تا فریب تماشاگران با ترفندهای دراماتیک، همین موضوع میتواند در برقراری ارتباط رأیدهندگان آکادمی با فیلم مشکلساز شود.
نامزدیها: اجرتن و نگا (بازیگر ایرلندی تازهوارد) در قالب زوجی از دو نژاد مختلف که میکوشند آزادانه عشقشان را به هم ابراز کنند، بهراحتی میتوانند در رشتههای بازیگری مورد قدردانی قرار گیرند.
نور مهتاب/ Moonlight
امتیازها: کمپانی پخشکنندهی «A24» این درام مستقل و دومین فیلم بلند بری جنکینز را در جشنوارههای تِلیوراید و تورنتو معرفی کرد. این فیلم با پشتیبانی کمپانی برد پیت با نام «Plan B» (که در سالهای اخیر با فیلمهای دوازده سال بردگی، سلما و رکود بزرگ در کانون توجه قرار گرفته) تقریباً عموم منتقدان برجسته را شیفتهی خودش کرده و به امتیاز دور از دسترس 98 از صد در سایت «متاکریتیک» دست یافته است.
کاستیها: داستان کوچکی از یک فیلمساز مستقل که تازه خودی نشان داده است و اعضای آکادمی چندان او را نمیشناسند. البته پخشکنندهی مقتدر فیلم سال گذشته با فیلمهای اتاق، اکسماکینا/ راهگشا و ایمی نشان داد که مسألهی اصلی، رفتن روی رادار رأیدهندگان آکادمی است و این فیلم هم با حضور در جشنوارههای پاییزی به اندازهی کافی سروصدا بهپا کرده است.
نامزدیها: در نگاه اول مارشیلا علی و نئومی هریس میتوانند از نامزدهای رشتههای بازیگری باشند. اما این فیلم با حمایت پرشور منتقدان بهراحتی میتواند در رشتههای بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامهی اقتباسی هم نامزد شود.
ملکهی کاتوه/ Queen of Katwe
امتیازها: این درام زنانهی تأثیرگذار از کمپانی دیزنی به کارگردانی میرا نیر و با حضور دیوید اویلوو و لوپیتا نیانگو در رأس گروهی از نابازیگران محلی، یکی از دو فیلم رقیب برای کسب جایزهی تماشاگران جشنواره تورنتو بود.
کاستیها: ظاهراً دیزنی نمیداند چهطور باید برای این فیلم مردمی و تماشاگرپسند بازاریابی کند؛ فیلمی که واقعاً بیش از یک درام ورزشی قراردادی است ولی در گیشه استقبال ویژهای برنینگیخته است.
نامزدیها: لوپیتا نیانگوی اسکاری میتواند دومین نامزدیاش در رشتهی بازیگر زن مکمل را به دست بیاورد.
[آن تامپسن، ایندیوایر]