نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/09/08


افزایش آیمکس‌های چینی

آسیاتک (7): بازار تازه‌ای برای دومین کشور پول‌ساز جهان

کیکاوس زیاری
دنیای ژوراسیک

 

با رونق فیلم‌سازی و اکران موفق فیلم‌های بومی و خارجی در سینماهای چین، بر تعداد آیمکس‌های این کشور آسیایی افزوده می‌شود. چین که پس از هالیوود بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را داراست، تبدیل به اولین کشور دنیا می‌شود که بیش‌ترین تعداد سالن‌های نمایش فیلم به شیوه‌ی آیمکس را در خود دارد. رسانه‌های گروهی می‌نویسند تا یک سال دیگر چین صاحب پانصد سایت آیمکس خواهد شد. این رقم در عرض مدت زمان کوتاهی تبدیل به هزار سایت خواهد می‌شود. ریچارد گِلفوند مدیر آیمکس سلو (که کار احداث سینماهای آیمکس را در سراسر جهان انجام می‌دهد) روی این نکته تأکید می‌کند که بازار چین اولین بازار جهان است که در صدد رسیدن به یک موقعیت برتر در بین کشورهای دنیا است. او از این رشد سریع و پرشتاب با نیکی یاد می‌کند: «چین تا چند سال دیگر دور را از دست آمریکا خواهد گرفت.» این شرکت اخیراً 275 سالن آیمکس را در چین افتتاح کرد که اکثر آن‌ها در شهرهای بزرگ و مهم چین بنا شده‌اند. البته سینماهای آیمکس در تمام نقاط چین دایر خواهند شد و حضورشان به شهرهای مهم و بزرگ محدود نخواهد شد.
در همین رابطه است که سازندگان سینماهای آیمکس به دنبال لوکیشن‌های تازه هستند. اندرو کریپس مدیر ایما (Emea) که با کمپانی آیمکس سلو همکاری دارد می‌گوید: «زمان تغییر می‌کند و عوض می‌شود. تمام سفارش‌های لازم را گرفته‌ایم و نگاه همه‌ی ما به جلو است.» این شرکت خبر از احداث سایت‌های آیمکس در هزار نقطه از سراسر چین داده است که در حال حاضر حدود پانصد سایت افتتاح شده‌اند. در مقایسه با کشورهای دیگر جهان، به‌راحتی می‌توان متوجه شتاب کاری در چین شد. شرکت ایما با داشتن 434 سایت آیمکس در آمریکای شمالی، مقدار کم‌تری کار معوقه دارد. در عین حال گلفوند روی این مسأله هم تأکید می‌کند که تعداد سایت‌ها و کم یا زیاد بودن‌شان، تنها فاکتور تحلیل‌های مربوط به اختلاف‌های دو بازار چین و آمریکا نیست: «در آمریکا متوسط تماشاگران معمولاً چهار بار در سال برای تماشای فیلم‌های سینمایی به سالن نمایش می‌روند. اما در چین این رقم نصف است. همین نکته پتانسیل و ظرفیت مربوط به رشد احداث سالن‌های نمایش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با رشد اقتصادی چین و گسترش دامنه‌دار آن، استانداردهای زندگی در این کشور بالا می‌رود. این مسأله به صورت طبیعی باعث رشد طبقه‌ی متوسط می‌شود؛ و در نهایت این موضوع به نفع سینماست. در حال حاضر سینماهای آیمکس نقش یک کالای لوکس را در چین بازی می‌کنند و هنوز تبدیل به یک تفریح عمومی و فراگیر نشده‌اند. شما ممکن است شیفته‌ی خریدن یک ماشین فراری شوید، اما این موضوع در ذهن شما نیست و به خریدش فکر نمی‌کنید. اما برنامه‌ی ما این است که آیمکس تا چند وقت دیگر به تفکر طبیعی هر آدمی تبدیل شود و خواسته‌ی او باشد.»

افزایش و گسترش تولیدات چینی
در کنار این‌ها گسترش تولید محصولات چینی هم در دستور کار قرار دارد. در سال 2014 شش فیلم به زبان رسمی چینی‌ها، ماندرینی، به صورت آیمکس اکران شد که امسال قرار است این رقم به هشت فیلم برسد. یکی از این فیلم‌ها شکار هیولا است که مدتی است اکران شده است. این کمدی/ اکشن فانتزی که در کمال حیرت تحلیلگران اقتصادی سینما تبدیل به پرفروش‌ترین محصول تاریخ سینمای چین شد، 27 میلیون دلار از فروش کل 380 میلیون دلاری‌اش را مدیون نمایش در سینماهای آیمکس است. گلفوند می‌گوید: «با رشد فروش فیلم‌ها در سینماهای چین، ارزش‌های تولید هم افزایش یافته و بالا می‌رود. در این حالت همه چیز از جمله بودجه‌ی تولید فیلم‌ها کلان‌تر خواهد شد. این وضعیت فرصت‌های بیش‌تر و بزرگ‌تری را برای ما فراهم خواهد کرد. به خاطر همین شرایط است که ما در چین دست به سرمایه‌گذاری پنجاه میلیون دلاری زده‌ایم و در تولید فیلم‌های چینی مشارکت کرده‌ایم. ما در هر فیلم بین چهار تا هفت میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنیم.»

پتانسیل ژاپنی
یکی دیگر از بازارهایی که آیمکس آن را هدف قرار داده و ظرفیت آن را بالا می‌داند متعلق به ژاپن است. کمپانی آیمکس سلو اخیراً 25 سالن آیمکس را هم در ژاپن افتتاح کرده است. به‌تازگی هم صحبت از احداث یک زنجیره‌ی سینمایی در این رابطه شده است و کمپانی معروف و قدیمی توهو در آن همکاری خواهد داشت. گلفوند در این خصوص می‌گوید: «ژاپن یکی از نویدبخش‌ترین بازارهای آینده‌ی ماست که طرح‌های خوبی را برای آن در نظر داریم.»

رکوردشکنی نفس‌گیر
با نمایش فیلم‌های پرسروصدایی مثل دنیای ژوراسیک، انتقام‌جویان: عصر اولترون و مأموریت غیرممکن: ملت گمراه سینماهای آیمکس امسال روزهای خوبی را سپری کرده‌اند. شبح جدیدترین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمزباندی که تازه در چین اکران شده، با یک رکوردشکنی تازه کارش را شروع کرده است و می‌تواند به یکی از موفق‌ترین‌های سال 2015 در چین تبدیل شود. علاوه بر این، یک فیلم بزرگ و پرسروصدای دیگر هم از راه خواهد رسید: تازه‌ترین فیلم از مجموعه‌ی جنگ ستارگان با نام جنگ ستارگان: فورس بیدار می‌شود.
فروش فیلم‌ها در سالن‌های آیمکس در سال جاری میلادی تا به حال حدود 699 میلیون دلار بوده است. گلفوند در این باره می‌گوید: «شکی وجود ندارد که امسال در همه‌ی بخش‌ها سالی رکوردشکن برای سینما خواهد بود؛ و بخش مهمی از این رکوردشکنی به چین اختصاص دارد. فکر می‌کنیم فروش سینماهای آیمکس امسال به رقم یک میلیارد دلار هم برسد.» امسال شش فیلم در چین بیش از دویست میلیون دلار فروش کرده‌اند. در این میان فیلم‌های شکار هیولا و گم‌شده در هنگ‌کنگ محصول صنعت سینمای چین هستند.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: