سینمای جهان » چشم‌انداز1394/08/23


خون و گلوله و كبوتر

آسیاتک (5): بازگشت جان وو به اكشن‌های قدیمی

كیكاوس زیاری

 

جان وو فیلم‌ساز سرشناس هنگ‌كنگی كه لقب سازنده‌ی اكشن‌های شاعرانه را گرفته است، در یك اقدام نامتعارف یكی از فیلم‌های قدیمی‌اش را بازسازی می‌كند. فیلم قاتل این هنرمند آسیایی با حال‌وهوایی تازه و امروزی جلوی دوربین خواهد رفت. وو كه می‌گوید مدت زمانی طولانی است كه در فكر بازسازی این فیلم محبوب خود و منتقدان سینمایی است، آن را با همان نام اصلی و قدیمی‌اش می‌سازد.
در همین حال، وی در تدارك ساخت فیلم تازه دیگری به نام شكار انسان (Manhunt؛ عنوان فیلم بیش‌تر به صورت اصطلاحی با معنی «تعقیب جنایتکاران» به کار می‌رود ولی در این‌جا معادل «شکار انسان» به داستان نزدیک‌تر به نظر می‌رسد) هم هست. تماشاگران سینما در سطح جهانی، جان وو را برای اكشن‌های سطح بالایی مثل تیر شكسته، تغییر چهره و قسمت دوم مأموریت غیرممكن می‌شناسند. این فیلم‌ها در سال‌های پایانی دهه‌ی 1990 و اوایل دهه‌ی 2000 میلادی سروصدای زیادی به‌پا كردند و هم‌زمان مورد استقبال تماشاگران و منتقدان سینمایی قرار گرفتند. وو این فیلم‌ها را در شرایطی در هالیوود ساخت كه قبل از آن، كارنامه‌ی موفقی در سرزمین مادری‌اش ارائه داده بود و لقب یكی از فیلم‌سازان اصلی موج نوی سینمای چین و هنگ‌كنگ را گرفته بود. این هنرمند با بازتر شدن فضای سیاسی و اجتماعی در چین، دوباره به آن‌جا برگشت و درام تاریخی پرخرج دوقسمتی صخره‌ی سرخ را كارگردانی كرد. نمایش عمومی فیلم در چین با واكنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد و برخی اظهارنظرهای منفی را به همراه داشت. مخالفان فیلم از این‌كه پول كلانی در اختیار فیلم‌سازی قرار گرفته كه سال‌ها دور از سرزمین مادری‌اش بوده، گلایه داشتند.
این در حالی بود كه هم در چین و هم در آمریكا، این پرسش مطرح بود كه آیا جان وو به فكر بازگشت به هالیوود هست یا نه. وو به این پرسش چنین پاسخ می‌دهد: «من هیچ‌وقت هالیوود را ترك نكردم كه حالا بخواهم دوباره به آن‌جا برگردم. هنوز هم كار كردن در هالیوود را دوست دارم و از آن لذت می‌برم. به همین دلیل بعد از ساخت شكار انسان دوباره به هالیوود برمی‌گردم. در بازگشت دوباره‌ام احتمالاً یك اكشن دلهره‌آور خواهم ساخت. در عین حال هدف و قصدم این است كه نسخه‌ی جدید و انگلیسی‌زبان قاتل را به سبك یك فیلم آمریكایی بسازم. در حقیقت این فیلم ورسیونی هالیوودی خواهد بود كه خارج از هالیوود ساخته می‌شود.»
قاتل که در كارنامه‌ی وو جایگاه خاصی دارد، داستان آدم‌كش حرفه‌ای است كه برای تأمین پول عمل چشم نامزدش، قبول می‌كند برای آخرین بار دست به آدم‌كشی بزند. با این فیلم هنگ‌کنگی در سال 1989 بود كه وو به شهرتی جهانی رسید و تماشاگران غیرهنگ‌كنگی هم با نام و كارهایش آشنا شدند. منتقدان بین‌المللی به وو لقب فیلم‌سازی را دادند كه متخصص ساخت اكشن‌های «هاردبویلد» است (سبکی از داستان‌های جنایی آمریکایی که دشیل همت از پیشگامان آن است؛ و البته آخرین فیلم اکشن جان وو در زادگاهش هنگ‌کنگ در سال 1992 و پیش از رفتن به هالیوود نیز هاردبویلد نام دارد).
در حالی كه نزدیك به یك دهه است که وو می‌خواهد قاتل را بازسازی كند، مدتی قبل شنیده شد که جان اچ. لی فیلم‌ساز كره‌ای هم در صدد كارگردانی نسخه‌ی تازه‌ای از این فیلم است. وو در این خصوص گفت که پروژه‌ی لی تا مرحله‌ی عملی شدن هم پیش رفت و نسخه‌ای كاملاً متفاوت از فیلمی است كه وی می‌خواهد بسازد. فیلم این فیلم‌ساز كره‌ای قرار بود داستان قاتل را به شكل متفاوتی تعریف كند، ولی در مرحله‌ی پیدا كردن سرمایه‌گذار متوقف شد و لی سراغ پروژه دیگری رفت.
ظاهراً وو می‌خواهد دوباره به ژانر اكشن هاردبویلد برگردد و امیدوار است عموم تماشاگران سینما از فیلمش حمایت كنند. منتقدان سینمایی هم مثل دوست‌داران سینما به این نكته اشاره کرده‌اند كه وو در سال‌های اخیر از آثار همیشگی‌اش در ژانر جنایی فاصله گرفته و سراغ درام‌های حماسی/ تاریخی رفته است. شاید به این دلایل که فیلم‌های تاریخی در چین و هنگ‌كنگ طرف‌داران و مشتریان زیادی دارند و در ضمن سیاستمداران چینی از تولید این فیلم‌ها حمایت می‌كنند. فیلم دوقسمتی اخیر وو با عنوان گذرگاه نیز از همین دست فیلم‌هاست و درباره غرق شدن یك كشتی بخار در سال 1949 است که در دوران انقلاب چین عازم تایوان می‌شود.
اما شكار انسان كه زودتر از قاتل تولید می‌شود، می‌تواند یادآور اكشن‌های سطح بالای وو باشد و خاطره‌ی فیلم‌های قدیمی او را زنده كند. این فیلم دومین اقتباس سینمایی از رمان ژاپنی جوكو نیشیمورا است که بر اساس یك بازی ویدئویی نوشته شده است. نسخه‌ی اصلی فیلم را در سال 1976 جون یاساتو، فیلم‌ساز ژاپنی ساخت. در این فیلم كن تاكاكورا پلیسی است كه به‌اشتباه متهم می‌شود و در جریان فرارش از چنگ قانون می‌کوشد بی‌گناهی‌اش را ثابت كند. جان وو در این رابطه می‌گوید: «حال‌وهوای داستان به گونه‌ای است كه یك‌جورهایی شبیه بازگشت به سبك شخصی خودم است. این یك داستان جنایی است با كمی عشق و اسلحه و شاید چند كبوتر!» اشاره‌ی شوخ‌طبعانه‌ی او به حضور كبوتران به برخی صحنه‌های مهم فیلم‌هایش برمی‌گردد كه ویژگی آثارش به شمار می‌رود.
شكار انسان قرار است اواخر فصل زمستان در ژاپن فیلم‌برداری شود. وو با لبخند به خبرنگار «اسكرین اینترنشنال» می‌گوید: «هیجان‌زده‌ام چون همیشه آرزو داشتم فیلمی در ژاپن بسازم. امیدوارم بتوانم فیلم‌هایم را در كشورهای مختلف جلوی دوربین ببرم؛ این رؤیای همیشگی‌ام بوده است، یك آرزوی قدیمی. این كار به من اجازه و امكان می‌دهد كه چیزهای بیش‌تری درباره مردم و فرهنگ‌های مختلف یاد بگیرم. شاید فیلم بعدی‌ام را در كشوری مثل انگلستان، هند، كامبوج یا دیگر نقاط كوچك‌تر دنیا بسازم.»
جان وو از سال 1974 وارد عرصه‌ی فیلم‌سازی شده و بیش از چهار دهه است كه بی‌وقفه فیلم می‌سازد و بیش از 35 فیلم دارد. با این حساب، درباره بازنشستگی می‌گوید: «فیلم‌سازی در خون من است. هیچ‌وقت به بازنشستگی فكر نكرده‌ام. تا زمانی كه می‌توانم كار كنم به ساخت فیلم‌های سینمایی ادامه می‌دهم.» تازه‌ترین كار وو یك درام تاریخی به نام هشت‌تا و نصفی است که در هشت اپیزود تاریخ هنگ‌كنگ را از دهه‌ی 1940 تا زمان حال مورد مكاشفه قرار می‌دهد. هر اپیزود را یكی از فیلم‌سازان هنگ‌كنگی كارگردانی كرده است كه وو و تسویی هارك دوتای آن‌ها هستند.

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: