نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1394/06/07


هنر در خدمت احساس و تکنیک

جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان (ویژه‌ی بهار و تابستان ۱۳۹4)

رضا حسینی
داستان‌های وحشیانه

 

به علت تأخیر در انتشار جدول قبلی (که در شماره‌ی 492 مجله، ویژه‌ی خرداد منتشر شد)، مهم‌ترین فیلم‌های دو فصل بهار و تابستان را یک‌کاسه کردیم و کمی زودتر از پایان فصل گرما تقدیم‌تان می‌کنیم تا در جریان چگونگی ارزش‌گذاری فیلم‌های نیمه‌ی اول سال جدید توسط جمعی از منتقدان و نویسندگان سینمایی‌مان قرار بگیرید.
داستان‌های وحشیانه (دامیان زیفرون)، مد مکس: جاده‌ی خشم (جرج میلر) که در شماره‌ی آینده پرونده‌ی مفصل و خواندنی برایش در نظر گرفته‌ایم، و از پی می‌آید (دیوید رابرت میچل) که در شماره‌ی همین ماه (495) پرونده‌ای دارد و احتمالاً تا حالا آن را مطالعه کرده‌اید، به‌ترتیب در جایگاه اول تا سوم جدول قرار گرفته‌اند. داستان‌های وحشیانه که یکی از بازماندگان سال گذشته است (و در شماره‌ی 493 ویژه‌ی تیر نقدی بر آن منتشر شد) با یک رأی کم‌تر از مد مکس رتبه‌ی اول را تصاحب کرده و از هیچ منتقدی زیر سه ستاره نگرفته است. این فیلم که در جوایز آکادمی، نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان هم بود، در حال حاضر امتیاز 8/2 از 10 (بر اساس آرای بیش از پنجاه هزار کاربر) را در سایت «IMDb» دارد و در رتبه‌ی 202 از فهرست 250 فیلم برتر تاریخ سینما، به امتیاز کاربران این سایت در سراسر جهان، قرار گرفته است. اغلب منتقدان در گوشه‌وکنار دنیا هم فیلم را تحسین کرده‌اند و امتیاز میانگین منتقدان در سایت «متاکریتیک» 77 از 100 (بر اساس 33 نقد) است.
اگر همین آمار و ارقام را درباره مد مکس مرور کنیم، می‌بینیم که با اختلاف تقریباً چشم‌گیری جلوتر از داستان‌های وحشیانه است. امتیاز کاربران 8/3 از 10 در IMDb است اما تفاوت زمانی خودش را نشان می‌دهد که به تعداد رأی‌دهنده‌ها توجه کنیم: نزدیک به سیصد هزار نفر. به همین دلیل است که فیلم در فهرست 250 فیلم برتر کاربران این سایت، در رتبه‌ی 104 قرار گرفته است. متوسط امتیاز منتقدان هم در «متاکریتیک» 89 از 100 (بر اساس 47 نقد) است. از این رو می‌توان گفت که امتیاز بالاتر داستان‌های وحشیانه یک بار دیگر و به‌نوعی این موضوع را نشان می‌دهد که روحیه‌ی احساسی ما شرقی‌ها چه‌قدر به مردمان آمریکای لاتین نزدیک‌تر است!
از پی می‌آید (دیوید رابرت میچل) به عنوان بهترین فیلم ترسناک سال 2015 در رتبه‌ی سوم قرار گرفته است تا یکی از معدود فیلم‌های این ژانر (با توجه به شمار بالای تولیدات سالانه در این ژانر محبوب) باشد که موفقیت درخورتوجهی را تجربه می‌کند و می‌تواند نظر منتقدان و تماشاگران خاص سینما را هم به خود جلب کند. امتیاز فیلم در «متاکریتیک» 83 از 100 بر اساس 37 نقد است.
طبق معمول ادامه‌ی کاوش در جدول را به عهده خود شما می‌گذاریم اما پیش از آن به شکل کلی از فیلم‌هایی نام می‌بریم که بد نیست به چگونگی وضعیت‌شان در جدول توجه کنید؛ فیلم‌هایی که صرفاً به خاطر آرای کم‌شان در لابه‌لای آثار معمولی یا کنجکاوی‌برانگیز - که بیش‌تر دیده شده‌اند - قرار گرفته‌اند و در مجموع به جایگاه شایسته‌شان دست نیافته‌اند: انیمیشن سنتی آوای دریا (تام مور، 2014) محصول کشور ایرلند که نامزد اسکار بهترین فیلم انیمیشن هم بود و اگر بهتر دیده می‌شد حتی می‌توانست یکی از رتبه‌های اصلی جدول را به خود اختصاص دهد. فینیکس عاشقانه‌ای از کریستین پتزولد که داستانش در جنگ جهانی دوم می‌گذرد و اگر پایین‌تر از فیلم‌هایی مثل خشم (دیوید ایر) و کینگزمن: سرویس مخفی (متیو وان) قرار گرفته فقط به خاطر کمیت امتیازهایش است نه کیفیت‌شان. سال 1971 (یان دمانژ)، مستند دیدنی یافتن ویوین مایر (جان مالوف و چارلی سیسکل) که فقط چهار رأی دارد اما همه به‌خوبی گویای ارزشمندی آن هستند و...
پیش از مرور جدول به این نکته‌ها هم توجه کنید:
1 - امتیاز هر فیلم بر اساس کمیت ستاره‌هایی که دریافت کرده، محاسبه شده است؛ شیوه‌ای که در میان ما مرسوم‌تر است و البته ویژگی‌های خاص خودش را دارد، از جمله نشان دادن محبوبیت گونه‌ی خاصی از فیلم‌ها یا در مواردی عدم استقبال از فیلم‌های خاص‌تر. با وجود این، در مواردی که امتیاز دو یا چند فیلم با هم برابر بوده، فیلمی در جایگاه بالاتر قرار گرفته که آرا بالاتری داشته است.
2 - ستاره‌های کوچک‌تر که به شکل بالانویس ستاره‌های معمولی دیده می‌شوند، حکم نیم‌ستاره را دارند و سایر امتیاز‌ها از این قرارند: ★★★★ عالی  ★★★ خوب (ارزش دیدن دارد)  ★★ متوسط  ★ ضعیف اتلاف وقت

* برای دیدن کیفیت بهتر جدول ارزش‌گذاری، روی آن «کلیک» کنید.

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: