سینمای جهان » چشم‌انداز1393/09/05


دگرگونی در گیشه‌ی نمایش سینماهای چين

دگرگونی در گیشه‌ی نمایش سینماهای چين

كیكاووس زیاری
رفقای جدایی

 

جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای چین با فیلم رفقای جدایی (این معادل از سر ناچاری برای تركیب Breakup Buddies در نظر گرفته شده و می‌دانیم كه به اندازه معادل انگلیسی‌اش گنگ است! طبق داستان فیلم این تركیب به رفقایی اشاره دارد كه بعد از جدایی یكی از آن‌ها از همسرش با هم همراه می‌شوند) به یك ركوردشكنی تازه نزدیك شد، اما نتوانست موفقیت كلان دو محصول داخلی دیگر را تكرار كند. در شرایطی كه بسیاری از تحلیلگران سینمایی در این كشور آسیایی پیش‌بینی می‌كردند كه این كمدی جاده‌ای به پرفروش‌ترین محصول كل تاریخ سینمای چین تبدیل شود، این فیلم به رتبه‌ی سوم رضایت داد. رفقای جدایی كه چند ماه پیش روی پرده‌ی سینماهای چین رفت، با فروش كل 180 میلیون دلار به نمایش عمومی خود خاتمه داد. با این رقم فروش، این كمدی خانوادگی تا به حال پرفروش‌ترین محصول بومی سال 2014 سینماهای كشورش بوده است. تحلیلگران اقتصادی سینما بعید می‌دانند در روزهای باقیمانده تا پایان سال میلادی، فیلم چینی دیگری بتواند ركورد فروش این فیلم را در جدول گیشه‌ی نمایش بشكند.
رفقای جدایی را نینگ هائو كارگردانی كرده است و دو بازیگر مطرح سینمای چین، هوانگ بو و ژو زنگ (كه به طور طبیعی برای تماشاگران خارجی ناشناس هستند) بازی كرده‌اند. در این كمدی رومانتیك، هوانگ بو در نقش گنگ هائو ظاهر شده است؛ مردی كه به‌تازگی از همسرش جدا شده و در آستانه‌ی فروپاشی عصبی است. بهترین دوست او هائو یی (ژو زنگ) پیشنهاد یك سفر تفریحی را مطرح می‌كند و این دو راهی جاده می‌شوند. در طول سفر اتفاق‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای رخ می‌دهد كه این دو دوست صمیمی را در وضعیت خنده‌داری قرار می‌دهد. خواننده بودن گنگ هائو در این سفر نقش مهمی بازی می‌كند و این پرسش مطرح می‌شود كه وی چه‌گونه می‌تواند با مسائل عاطفی پس از جدایی از همسرش كنار بیاید. نینگ هائو كارگردان فیلم، فقط 37 سال دارد و منتقدان موفقیت این فیلمش را یك موفقیت بزرگ حرفه‌ای در كارنامه‌ی او ارزیابی كرده‌اند. او كه فارغ‌التحصیل مدرسه‌ی سینمایی تایویان است، در آكادمی فیلم پكن هم در رشته‌ی كارگردانی تحصیل كرده است. نینگ هائو از سال 2004 تا به امروز شش فیلم بلند سینمایی ساخته است كه همه‌ی آن‌ها با استقبال خوب تماشاگران سینما روبه‌رو شده‌اند.
رفقای جدایی با شروع طوفانی خود در گیشه نوید یك موفقیت كلان و دست‌نیافتنی را داد. اما در ادامه‌ی نمایش و افت رقم فروش، انتظارها را نقش بر آب كرد. این فیلم در دو هفته‌ی اول نمایش صدرنشین جدول گیشه‌ی نمایش شد و در ده روز اول اكران عمومی به فروشی بالای 102 میلیون دلار دست پیدا كرد. اهل فن می‌گویند كسب مقام سومین فیلم پرفروش كل تاریخ سینمای چین هم برای این فیلم قابل‌توجه است. تا به امروز گم‌شده در تایلند پرفروش‌ترین فیلم جدول گیشه‌ی نمایش تمام تاریخ سینمای این كشور است. این كمدی اجتماعی كه حدود 220 میلیون دلار در چین فروش كرده است، اواسط ماه دسامبر سال 2012 روی پرده‌ی سینماهای این كشور رفت. جالب است كه كارگردان گم‌شده در تایلند ژو زنگ است كه یكی از دو بازیگر اصلی فیلم رفقای جدایی است. او با گم‌شده در تایلند به جمع فیلم‌سازان كشورش پیوست و اولین تجربه‌ی خودش در مقام كارگردان را پشت سر گذاشت (و البته با موفقیتی تاریخی). او در گم‌شده در تایلند كه نقش اصلی‌اش را هم بازی می‌كرد با هوآنگ بوهم همبازی بود. در قصه‌ی فیلم این دو در نقش دو تاجر موفق ظاهر می‌شوند كه برای پیدا كردن رییس خود راهی تایلند می‌شوند. آن‌ها در این كشور با یك راهنما آشنا می‌شوند كه این دو را به تماشای نقاط دیدنی كشور تایلند می‌برد و آن‌ها به‌كل فراموش می‌كنند كه هدف اصلی‌شان از این سفر چه بوده است!
سال گذشته سفر به غرب: شكست دادن دیوها تا نزدیكی شكستن ركورد این فیلم رفت، اما در نهایت موفق به این كار نشد. این كمدی فانتزی به فروشی 215 میلیون دلاری رضایت داد تا ردیف دوم جدول گیشه‌ی نمایش كل تاریخ چین را به خود اختصاص دهد. استیون چو بازیگر سرشناس چینی كه دستی هم در كار فیلم‌سازی دارد، كارگردان این فیلم است و قصه‌اش برگرفته از افسانه‌های كهن كشور چین است. شاگرد یكی از استادان رزمی راهی سفری به غرب می‌شود و با دیوها و دیگر موجودات بدذات به مبارزه برمی‌خیزد. این فیلم اواسط فوریه‌ی سال 2013 روی پرده‌ی سینماها رفت. البته سفر به غرب: شكست دادن دیوها در میان سه فیلم پرفروش تاریخ سینمای چین، مطرح‌ترین و تحسین‌شده‌ترین اثر است و این موفقیت را به طور بین‌المللی به دست آورده است. امتیاز میانگین این فیلم در سایت «متاكریتیك» (كه می‌توان گفت معتبر‌ترین سایت ویژه‌ی جمع‌آوری آرای منتقدان سرشناس است) 68 از صد است و در این میان، شری لیندن در «لس‌آنجلس تایمز»، لو لومنیك در «نیویورك پست» و نیكلاس راپولد در «نیویورك تایمز» نقدهای ستایش‌آمیزی بر فیلم نوشته‌اند.
با وجود رقم بالای فروش این سه فیلم چینی در بازار داخلی این كشور، هیچ‌یك از آن‌ها نتوانسته است مقام پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینماهای چین را از آن خود كند. تا سال گذشته این مقام در اختیار آواتار (جیمز كامرون، 2009) بود و امسال هم با وجود شكسته شدن رقم فروش آن، این مقام به یك فیلم چینی نرسید. تبدیل‌شوندگان: عصر انهدام ساخته‌ی مایكل بی با حال‌وهوای علمی‌خیالی و ماجراجویانه‌اش تابستان امسال نزدیك به 230 میلیون دلار فروش كرد. تا به حال هیچ فیلم چینی یا خارجی، نتوانسته به چنین رقم فروشی در سینماهای چین دست پیدا كند. آواتار هم در سال 2009 تا مرز 223 میلیون دلار جلو رفت و در همین حد مورد استقبال تماشاگران چینی قرار گرفت.
رسانه‌های گروهی چین به این موضوع اشاره كرده‌اند كه درام‌های حماسی تاریخی پرخرج و اكشن‌های هنرهای رزمی بیش‌ترین طرف‌دار را در بین محصولات سینمایی در چین دارند. صدرنشین جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای این كشور، اغلب وقت‌ها فیلم‌هایی از این دو ژانر هستند. به همین دلیل موفقیت كلان مالی فیلم‌های كمدی مانند گم‌شده در تایلند و رفقای جدایی در این كشور آسیایی باعت تعجب تحلیلگران سینمایی شده است. آن‌ها با عنایت به این نكته، خبر از ظهور یك دیدگاه و گرایش تازه در بین خیل عظیم تماشاگران چینی می‌دهند. با این حساب بی‌دلیل نیست كه این روزها در صنعت سینمای چین گرایش عجیبی به تولید فیلم‌های كمدی پیدا شده است.

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: