نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1393/06/12


پربار وپرسود، به نفع هر دو طرف ماجرا

گزارش گیشه‌ی سینمای آسیا در نیمه اول سال 2014

کیکاووس زیاری

 

آمار و ارقام از موقعیت خوب محصولات بومی در بازار سینمایی سه کشور بزرگ آسیا، هند، چین و کره جنوبی حکایت می‌کند. گزارش جدول فروش فیلم‌ها در گیشه‌ی سینماهای این کشورها نشان می‌دهد که در کنار استقبال تماشاگران از فیلم‌های پرسروصدا و گران‌قیمت هالیوودی، فیلم‌های تولیدشده توسط هنرمندان داخلی هم با برخورد گرم و خوب تماشاگران روبه‌رو شده‌اند. البته نوع واکنش تماشاگران این کشورها به محصولات داخلی یکسان نبوده است و گزارش زیر به این موضوع می‌پردازد.

هند: صدرنشینی همیشگی

نیمه اول سال جاری میلادی در شرایطی در هند به پایان رسید که درام دلهره‌آور یک شرور با فروشی سرسام‌آور در سینماهای این کشور روبه‌رو شد و توانست بالای صد کرور فروش کند. این موفقیت در حالی نصیب فیلم شد که بازیگر اصلی آن سیدارت مالهوترا از بازیگران تازه‌وارد بالیوود است و قبل از این، فقط در یک فیلم سینمایی ظاهر شده است. پایان موفقیت‌آمیز شش ماه اول سال در عین حال بیانگر موفقیت کلی سینمای هند در این ایام هم بوده است. از بین 44 فیلمی که در این مدت روی پرده سینماها رفت، چهارده فیلم با فروش خوب و بالایی همراه شدند. این در حالی بود که اکثر فیلم‌های مطرح و پرخرج تابستانی هالیوودی هم به صورت هم‌زمان با آمریکا و اروپا، در هند اکران عمومی شدند. ولی استقبال تماشاگران از محصولات بومی مثل همیشه بیش‌تر از فیلم‌های آمریکایی بود و ده فیلم اول جدول گیشه‌ی نمایش فیلم‌ها، اختصاص به محصولات داخلی داشت. باید به این نکته هم توجه داشت که فیلم‌های هالیوودی در هند به چند زبان (اصلی، هندی و بقیه زبان‌های مهم هندی هم‌چون تامیلی و...) به نمایش در می‌آیند.
اکشن جی هو سلمان خان موفق‌ترین فیلم نیمه اول سال سینمای هند شد. این فیلم با هزینه‌ی تولید صد کروری خود موفق به فروش 118 کروری شد. به دلیل هزینه‌ی بالای تولید فیلم، تحلیلگران اقتصادی به آن لقب فیلم پرفروش را ندادند. با این حال، هیچ‌یک از فیلم‌های موفق هندی نتوانستند به رقم فروش این فیلم دست پیدا کنند. اکشن ماجراجویانه تعطیلات با بازی اکشی کومار با فروشی 113 کروری لقب موفق‌ترین فیلم سینمایی نیمه اول سال هند را از آن خود کرد. در قصه‌ی فیلم، کومار در نقش افسر پلیس وظیفه‌شناسی ظاهر می‌شود که در زمان تعطیلات با یک حادثه‌ی تروریستی روبه‌رو شده و با آن‌که در حال انجام وظیفه نیست، مبارزه‌ی سختی را با تروریست‌ها آغاز می‌کند. این فیلم با هزینه‌ی تولید نود کروری ساخته شد و نسخه بازسازی یک محصول پرفروش جنوب هند است. کارگردان نسخه بازسازی‌شده، آ. آر. موروگادوس سازنده‌ی نسخه اصلی آن هم هست. تماشاگران غیرهندی این فیلم‌ساز را به خاطر کارگردانی فیلم پرفروش گاجینی (2008) با بازی عامر خان می‌شناسند. این فیلم نسخه بازسازی‌شده بی‌خوابی کریستوفر نولان بود.
نیمه اول سال در حالی در هند به پایان رسید که بسیاری از نام‌های سرشناس و فیلم‌های پرسروصدا غایب جدول گیشه‌ی نمایش بودند. برای مثال کارهای جدید شاهرخ خان، عامر خان و هریتیک روشن طی ماه‌های آینده به نمایش عمومی درمی‌آیند. سلمان خان هم که در فصل بهار جی هو را روی پرده‌ی سینماها فرستاد، فیلم پرسروصدای خود «kick» را در نیمه دوم سال اکران خواهد کرد. طبق یک سنت قدیمی در هند، فیلم‌های مطرح بالیوودی در نیمه دوم سال روی پرده می‌روند. سینماهای هند در سال 2014 هم شاهد نمایش فیلم‌های مستقل و غیرمتعارفی بودند که اگرچه در بالیوود تهیه و تولید شده‌اند، ولی حال‌وهوایی متفاوت از سینمای متداول بالیوود دارند. چندتا از فیلم‌های حاضر در جدول ده فیلم پرفروش نیمه اول سال هم در این دسته‌بندی جای می‌گیرند.

10 فیلم موفق سینمای هند در شش ماه اول سال عبارتند از:
1- جی هو/ 117 کرور 2- تعطیلات/ 113 کرور 3- دو ایالت/ 102 کرور 4- یک شرور/ 101 کرور 5- تبهکاران/ 72 کرور 6- ملکه/ 62 کرور 7- من قهرمان تو هستم/ 53 کرور 8- هیروپانتی/ 54 کرور 9- راجینی ام. ام. اس./ 47 کرور10- هسه تو پاسه/ 36 کرور

آمیتاب بچن بازیگر نامدار هم بازگشت بوت نات را روی پرده‌ی سینماها داشت که قسمت دوم فیلم موفقی است که چهار سال پیش ساخته شد. این فیلم با فروشی 34 کروری رده‌ی یازدهم جدول گیشه را به خود اختصاص داد. زمینه اجتماعی فیلم (درباره انتخابات هند و مسئولیت مردم در قبال شرکت گسترده در آن برای تعیین سرنوشت خود و کشورشان) نکته‌ای بود که شدیداً مورد توجه منتقدان سینمایی و فعالان اجتماعی قرار گرفت. در همین حال، گلاب گنگ با بازی مادوری دیکشیت ستاره‌ی محبوب دو دهه هشتاد و نود با استقبال تماشاگران روبه‌رو نشد. این در حالی بود که قصه‌ی آن حال‌وهوایی تند و اجتماعی داشت و وضعیت بد زنان روستایی و تلاش آن‌ها برای کسب یک موقعیت بهتر را به تصویر می‌کشید.

چین: جنگ سخت مالی

جدول گیشه‌ی سینماهای چین در شش ماه اول سال 2014 شاهد رشد 25 درصدی فروش بود. تحلیلگران اقتصادی سینما از این رقم به عنوان یک خبر خوش برای سینمای این کشور یاد می‌کنند. آن‌ها می‌گویند جدول گیشه‌ی نمایش در این کشور آسیایی هر روز که می‌گذرد، خبرهای خوش تازه‌ای ارائه می‌کند. در حقیقت، سینماهای چین در چند سال اخیر با افزایش بالای رقم فروش فیلم‌ها روبه‌رو بوده‌اند و این روند هم‌چنان ادامه دارد. رشد 25 درصدی فروش فیلم‌ها در نیمه‌ی اول سال جاری پادشاه میمونمیلادی، رقم کل فروش 2.23 میلیون دلاری را برای جدول گیشه‌ی نمایش به همراه آورد. این رقم کلان از سوی مراکز رسمی تایید شده است. با وجود نمایش عمومی بلاک‌باسترهای هالیوودی پرسروصدایی مثل تبدیل‌شوندگان: عصر انهدام، مردان ایکس: روزهای آینده‌ای سپری‌شده و کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی، یک فیلم چینی‌زبان و سه‌بعدی با عنوان پادشاه میمون بود که با حال‌وهوای فانتزی و ماجراجویانه‌اش توانست لقب موفق‌ترین فیلم شش ماه اول سال سینماهای چین را از آن خود کند. این فیلم با فروشی نزدیک به 170 میلیون دلار به این موفقیت دست پیدا کرد و هنوز هم نمایش عمومی‌اش ادامه دارد. به این ترتیب، رقم کلی فروش آن باز هم افزایش خواهد یافت. دانی ین بازیگر اصلی فیلم در نقش «پادشاه میمون» ظاهر شده است. او بر اساس یک افسانه‌ی کهن از یک قطعه سنگ متولد شده و صورتی شبیه میمون دارد. قدرت‌های فراطبیعی این موجود افسانه‌ای به کمکش می‌آید تا با امپراتور ظالم وقت مبارزه کند. این در حالی است که او تازه از زندان پانصدساله‌اش آزاد شده است. فیلم‌نامه‌ی این اکشنِ فانتزی بر اساس قصه‌ی یک داستان کلاسیک نوشته شده است و پو سویی چیانگ کارگردان فیلم، نوامبر امسال قسمت دوم آن را جلوی دوربین می‌برد. رقیب اصلی این محصول بومی، قسمت چهارم تبدیل‌شوندگان با بازی مارک والبرگ بوده است. فروش کلی این فیلم به 123 میلیون دلار رسیده است و نمایش عمومی آن هنوز ادامه دارد. اما اهل فن بعید نمی‌دانند فروش کلی این اکشن علمی‌خیالی به رقم فروش پادشاه میمون برسد و عنوان پرفروش‌ترین فیلم سال چین را بگیرد. گفته می‌شود تا پایان سال جاری میلادی چند فیلم مهم و پرسروصدای چینی به روی پرده سینماها خواهد رفت. این فیلم‌ها قرار است وضعیت جدول گیشه‌ی نمایش را تغییر دهند. در عین حال، هالیوود هم برای نیمه دوم سال تعدادی فیلم مطرح را در چین اکران عمومی خواهد کرد. تا امروز آواتار با فروش 222 میلیون دلاری پرفروش‌ترین فیلم خارجی نمایش‌داده‌شده در چین است.

10 فیلم موفق هالیوودی در نیمه‌ی اول سال 2014 در سینماهای چین عبارتند از:
1- تبدیل‌شوندگان: عصر انهدام/ 122 میلیون دلار، 2- مردان ایکس: روزهای آینده‌ای سپری‌شده/ 118میلیون، 3-کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی/ 117میلیون، 4- اسپایدرمن شگفت‌انگیز2/ 96 میلیون، 5- گودزیلا/ 78 میلیون، 6-هابیت: ویرانی‌های اسماگ/ 75 میلیون، 7- تشنه‌ی سرعت/ 67 میلیون، 8- لبه‌ی فردا/ 66 میلیون، 9- من نفرت‌انگیز2/ 53 میلیون، 10- پلیس‌آهنی/51 میلیون

10 فیلم موفق چینی هم به این شرح است:
1- پادشاه میمون/ 170 میلیون دلار، 2- بابا کجا میریم؟/ 113میلیون، 3- از وگاس تا ماکائو/ 85 میلیون، 4- همکلاسی قدیمی من/ 74 میلیون، 5- قصه‌ی عشق پکنی/ 66 میلیون، 6- شنیده‌شده3/50 میلیون، 7- بازگشت به خانه/ 47 میلیون، 8- هیپنوتیزم بزرگ/ 45 میلیون، 9- بانی خرسه: برای نجانت/ 40 میلیون، 10- تجزیه گورو/ 31 میلیون دلار (که نمایش‌عمومی‌اش هم‌چنان ادامه دارد)

کره جنوبی: جزر و مد سینمایی

بر اساس گزارشی که کنسول فیلم کره ارائه کرده، نیمه اول سال جاری میلادی برای فیلم‌های خارجی خوب و پربار بوده است؛ خانم گرانیو نزدیک به 55 میلیون بلیط سینما برای تماشای فیلم‌های خارجی (عمدتاً آمریکایی) خریداری شد. این رقم در مقایسه با شش ماه اول سال 2013، افزایشی 28 درصدی را نشان می‌دهد. فیلم‌های خارجی حدود 57 درصد از فروش بلیط سینماها را به خود اختصاص دادند و سهم فیلم‌های کره‌ای از رقم کل فروش، چیزی حدود 43 درصد بوده است. در کل حدود 42 میلیون بلیط برای تماشای محصولات بومی خریداری شد. این رقم نشان‌دهنده یک کاهش 25 درصدی در مقایسه با سال قبل در همین ایام است. رقم کلی فروش بلیط در سینماهای کره چیزی نزدیک 96 میلیون بوده است. به این ترتیب، فروش بلیط سینماها در نیمه اول سال جاری در مقایسه با سال قبل در همین ایام حدود ده درصد کم‌تر شده است. فیلم‌های مطرح هالیوودی مثل یخ‌زده، انیمیشن اسکاری کمپانی والت دیزنی، با استقبال بالای کره‌ای‌ها روبه‌رو شدند. این در حالی است که این فیلم دیرتر از بقیه‌ی کشورها در کره جنوبی اکران عمومی شد. با وجود نمایش عمومی تازه‌ترین محصولات هالیوودی در سینماهای کره، فیلم‌های بومی تلاش زیادی برای جذب تماشاگران کردند؛ و البته در این راه با موفقیت‌های خوبی هم روبه‌رو شدند. اما استقبال تماشاگران از فیلم‌های کره‌ای، نتوانست مانع از صدرنشینی انیمیشن والت دیزنی در جدول فروش نیمه اول سال 2014 سینماهای این کشور شود. به گزارش کنسول فیلم کره، در شش ماه اول سال، تعداد 497 فیلم سینمایی در کره به نمایش درآمد. این تعداد فیلم نشان‌دهنده‌ی یک افزایش 103 فیلمی در مقایسه با سال قبل بود. 94 فیلم کره‌ای در سینماهای این کشور اکران عمومی شدند و سهم محصولات هالیوودی و خارجی هم 403 فیلم بود. در نیمه اول سال 2013 تعداد فیلم‌های کره‌ای 25تا کم‌تر بود. این در حالی است که قیمت بلیط سینماها در کره افزایش پیدا کرد و از هفت دلار و 25 سنت به هفت دلار و 59 سنت رسید. یخ‌زده با فروشی 82 میلیون دلاری روبه‌رو شد و خانم گرانی توانست 63 میلیون دلار بفروشد.

10 فیلم موفق جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای کره جنوبی:
1- یخ‌زده (10.26میلیون بلیط) 2- خانم گرانی (8.63 میلیون بلیط)، 3- مدعی‌العموم (5.69 میلیون بلیط) 4- لبه‌ی فردا (4.39 میلیون بلیط) 5- اسپایدرمن شگفت‌انگیز2 (4.17 میلیون بلیط) 6- مردان ایکس: روزهای آینده‌ای سپری‌شده (4.9 میلیون بلیط) 7- کاپیتان آمریکا: سرباز زمستانی (3.96 میلیون بلیط) 8- برخورد نهایی (3.85 میلیون بلیط) 9- یک روز سخت (3.13 میلیون بلیط) 10- هدف (2.84 میلیون بلیط)

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: