نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1393/03/10


هابیت‌ها ماموریت‌شان را به پایان رساندند!

چهارمین جدول ارزش‌گذاری منتقدان ایرانی بر فیلم‌های روز جهان

رضا حسینی

 

صدرنشین اولین جدول نظرسنجی امسال، هابیت‌های شجاع و «قهرمان» هستند که بعد از نادیده گرفته شدن در فصل جوایز و استقبال نه‌چندان گرم عموم منتقدان غربی (امتیاز میانگین فیلم در سایت «متاکریتیک» 66 از صد است) در این گوشه‌ی‌ دنیا به آن‌چه شایستگی‌اش را داشتند، دست یافتند! البته جایگاه آن‌ها بی‌ارتباط با دیر رسیدن نسخه‌ی مناسبی از فیلم‌شان نیست چون به هر حال سال 2013 سال فیلم‌های بزرگ و نویی بود که مطرح‌ترین‌شان در جدول گذشته‌ی ما به رقابت با یکدیگر پرداختند. اما نکته و موضوعی که می‌توانیم به فال نیک بگیریم حضور یکی از آثار شاخص سینمای مستقل آمریکا در رتبه‌ی دوم جدول است. «بخش کوتاه‌مدت شماره‌ی 12» از جمله فیلم‌هایی است که معمولاً در کشور ما خوب دیده نمی‌شوند و اغلب با آرا بالا ولی اندک‌شان در میانه‌های چنین جدول‌هایی گم‌وگور می‌شوند. این فیلم علاوه بر موفقیت‌های بین‌المللی‌اش در جشنواره‌ها و محافل هنری بزرگ و کوچک، از آثار محبوب کاربران سایت IMDB است (تقریباً بیست هزار نفر فیلم را تماشا کرده‌اند و با این حال، امتیاز میانگین 1/8 از 10 برای فیلم به دست آمده که گویای رضایت شایان توجه عموم مخاطبان است). رتبه‌ی سوم جدول هم در اختیار «تازه‌ترین و نه آخرین» فیلم رومن پولانسکی در سینما است؛ فیلمی که البته با نظرات متفاوت و متضاد منتقدان مواجه شده است. در میان آرا این فیلم هم امتیاز کامل (از دو منتقد) دیده می‌شود و هم آرا ضعیف و زیرمتوسط (از سه منتقد). مهاجران (جیمز گری) و اکنونِ فوق‌العاده (جیمز پانسولت) هم به ترتیب رتبه‌های چهارم و پنجم جدول را به خود اختصاص داده‌اند که اولی به خاطر لحن انتقادی و تیره‌وتارش در فصل جوایز آمریکا، به‌کل نادیده گرفته شد و دومی هم یکی دیگر از آثار درخشان سینمای مستقل ایالات متحده است که در این‌جا به‌حق فرصتی برای مطرح شدن یافته است. ادامه‌ی کاوش در جدول را به عهده شما می‌گذاریم و در زیر به توضیح چند نکته درباره‌ی انتخاب معادل فارسی، چگونگی ارزش‌گذاری و محاسبه امتیازها می‌پردازیم:

1- معادل فارسی فیلم‌های «The To Do List» و «Touchy Feely» معنی کاملاً دقیق عنوان‌های انگلیسی نیستند. در مورد اول که معادل فهرست انجام‌دادنی‌ها برگزیده شده، باید این نکته را اضافه کرد که منظور از ترکیب to-do به عنوان اسم در موارد خاص‌تر که شامل این فیلم و داستانش هم می‌شود، کارهایی است که انجام آن‌ها با ترس ناشی از تازگی و ناشناخته بودن همراه است. به عبارت دیگر عنوان کامل‌تر این فیلم می‌شود: فهرست کارهای انجام‌دادنی که هراس‌انگیز به نظر می‌رسند. در مورد دوم معادل ابراز احساسات در نظر گرفته شده که کامل‌ترش می‌شود ابراز آزادانه‌ی احساسات مهرآمیز.

2- امتیاز هر فیلم بر اساس کمیت ستاره‌هایی که دریافت کرده، محاسبه شده است؛ شیوه‌ای که در میان ما مرسوم‌تر است و البته ویژگی‌های خاص خودش را دارد، از جمله نشان دادن محبوبیت گونه‌ی خاصی از فیلم‌ها یا در مواردی عدم استقبال از فیلم‌های خاص‌تر. با وجود این، در مواردی که امتیاز دو یا چند فیلم با هم برابر بوده، فیلمی در جایگاه بالاتر قرار گرفته که آرا بالاتری داشته است.

3- ستاره‌های کوچک‌تر که به شکل بالانویس ستاره‌های معمولی دیده می‌شوند، حکم نیم‌ستاره را دارند و سایر امتیاز‌ها از این قرارست:                         ★★★★ عالی  ★★★ خوب  ★★ متوسط  ★ ضعیف بی‌ارزش

 

برای بزرگ‌نمایی، روی جدول کلیک کنید

 

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: