سینمای جهان » چشم‌انداز1392/12/19


در دل زمان

پیش‌پرده: درباره‌ی «میان‌ستاره‌ای» فیلم جدید كریستوفر نولان

گردآوری و ترجمه: رضا حسینی


میان‌ستاره‌ای
فیلم علمی‌خیالی جدید كریستوفر نولان است كه در حال حاضر مرحله‌ی پس از تولید را سپری می‌كند و در تابستان پیش رو، به نمایش عمومی درخواهد آمد. این فیلم كه نقش‌های اصلی آن را متیو مك‌كانهی، جسیكا چستین، آن هاتاوی و كیسی افلك بازی می‌كنند، درباره‌ی گروهی از كاوشگران است كه با استفاده از یك حفره‌ی فضایی تازه كشف‌شده، می‌خواهند به محدودیت‌های سفر فضایی انسان‌ها پایان دهند و با درنوردیدن فواصل بسیار دور، یك «میان‌ستاره‌ای» را تجربه كنند.
تولید این پروژه برای اولین بار از ماه ژوئن سال 2006 آغاز شد؛ زمانی كه كمپانی پارامونت پیكچرز و استیون اسپیلبرگ قصد ساختن یك فیلم علمی‌خیالی را بر اساس تحقیقات فیزیك‌دانی با نام كیپ تورن در سر داشتند. لیندا آبست كه از همان ابتدا به عنوان تهیه‌كننده وارد این پروژه شد، در آن زمان به نشریه‌ی «ورایتی» گفت كه جمع‌وجور كردن این پروژه چند سال زمان خواهد برد. در مارس 2007 جاناتان نولان استخدام شد تا فیلم‌نامه‌ای را برای این فیلم بنویسد. پروژه دستخوش فرازونشیب‌های متعددی شد تا این‌كه سرانجام در ژانویه‌ی 2013 كریستوفر نولان با كمپانی‌های پارامونت و برادران وارنر وارد مذاكره شد و در نهایت كارگردانی فیلم را بر عهده گرفت. او ایده‌های خودش را با فیلم‌نامه‌ی برادرش یكی كرد و تولید فیلم آغاز شد.

گپی با هانس زیمر آهنگ‌ساز: «فراتر از معیارها و انتظارها»

هانس زیمر در آخرین گفت‌وگویی كه با سایت «كولایدر» انجام داده، اشاره‌هایی به همكاری با كریستوفر نولان در فیلم جدیدش با عنوان میان‌ستاره‌ای كرده است. پیش از این باخبر شده بودیم كه او كار روی موسیقی متن این فیلم را از ژانویه آغاز كرده و در این مدت با ایده‌ها و تم‌هایی كه به ذهنش خطور می‌كرده است بازی كرده تا به نتیجه‌ی مطلوبی برسد. «در گوشه‌ی ذهنم دائم به تم‌ها و ایده‌هایی می‌رسم. جالب است كه در مورد این فیلم به طرز عجیبی كمی جلوتر حركت می‌كنم. شرایط خارج از كنترل من است. در ژانویه كه نولان مشغول نگارش فیلم‌نامه بود تم اصلی را نوشتم. گاهی برای فیلم‌نامه‌نویس خوب است كه در حین نگارش فیلم‌نامه، موسیقی در اختیار داشته باشد تا بتواند از آن الهام بگیرد. البته من به نتیجه‌ی مشخصی نرسیده بودم و فقط با قرار گرفتن در «حال‌وهوای نولانی» لحن و تمی را ابداع كردم تا كار شروع شود.»
او به‌خوبی از تأثیر موسیقی سه‌گانه‌ی بتمن بر موسیقی فیلم و به‌ طور كلی بر صنعت فیلم‌سازی آگاه است. بعد از این‌كه هانس زیمر و جیمز نیوتن هاوارد در سال 2005 موسیقی متن سرآغاز بتمن را نوشتند، شاهد فیلم‌های بلاك‌باسترِ بی‌شماری بودیم كه موسیقی متن‌شان با رویكرد مشابهی ساخته شد. «فكر نمی‌كنم موفقیت فیلم‌های بتمن دلیل شیوع این سبك از موسیقی، مثل یك ویروس بد در میان این همه فیلم بوده باشد. به نظرم ما فقط به نتیجه‌ای رسیدیم كه از لحاظ موسیقایی برای این زمانه مناسب و شایسته بود.» حالا این‌ طور به نظر می‌رسد كه زیمر و نولان قصد دارند با موسیقی متن فیلم جدیدشان سبك و آوای تثبیت‌شده در این موسیقی‌ها را تغییر بدهند و به اثر شگفت‌انگیز جدیدی دست یابند. «ما درباره‌ی این موضوع صحبت كردیم كه نُه سال از زندگی‌مان را در دنیای بتمن گذراندیم و موسیقی و لحنی كه به نوعی خلق كردیم تا حدی به فیلم‌های دیگران راه یافت. حالا زمان آن فرا رسیده كه بازآفرینی كنیم و اثر جدیدی را عرضه كنیم. پس برای شروع از خودم پرسیدم كه چه كار دیگری می‌توانیم انجام بدهیم؟ بعد چند ایده به ذهنم رسید.»
در واقع این ‌طور به نظر می‌رسد كه رویكرد فراتر رفتن از معیارها و توقع‌های پیشین در همه‌ی جنبه‌های میان‌ستاره‌ای در جریان است كه البته با توجه به شناخت ما از نولان، موضوع تازه و غافل‌گیركننده‌ای به شمار نمی‌رود. «نولان نیز چالش مشابهی را پیش‌ روی خودش احساس كرد و تصمیم گرفت كار جدیدی ارائه بدهد. ما قطعاً حرفی برای گفتن داریم. این پروژه از پشتوانه‌ی محكمی برخوردار است و داستان مهمی برای بازگو كردن دارد كه ما می‌خواهیم آن را به ‌گونه‌ای روایت كنیم كه تا امروز كسی آن را انجام نداده است.»

نظر متیو مك‌كانهی درباره‌ی همكاری‌اش با نولان

متیو مك‌كانهی گفت‌وگوی كوتاهش با «هیت فیكس» را این ‌طور شروع می‌كند: «كریستوفر نولان فیلم‌ساز باهوش و خبره‌ای است. در این فیلم هم مثل اغلب اوقات، جاناتان فیلم‌نامه را نوشت و كریستوفر نگاهی به آن انداخت. میان‌ستاره‌ای فیلم بزرگی است و به همین خاطر برای خلق هر صحنه باید كارها و هماهنگی‌های زیادی انجام شود تا یك صحنه درست اجرا شود و جواب دهد. این موضوع در هر فیلم متفاوت است و با فیلم قبلی فرق می‌كند. به عنوان مثال باشگاه دالاس بایرز در مدت 25 روز، با یك دوربین و بدون نورپردازی ساخته شد و همه‌ی تمركز معطوف بازی‌ها شده بود؛ و باید زندگی شخصیت مورد نظر را دنبال می‌كردیم. اما در فیلمی مثل میان‌ستاره‌ای كه از هر جهت بزرگ‌تر و گسترده‌تر است، علاوه بر داستان و جزییات فراوانش، موارد متعددی را باید در نظر گرفت. البته جالب است كه وقتی فصل‌های مختلف فیلم را فیلم‌برداری می‌كنیم همه چیز مثل سر صحنه‌ی فیلم‌های مستقل است. چند برداشت انجام می‌شود تا نتیجه‌ی مطلوب حاصل شود و سپس، صحنه‌ی بعدی گرفته می‌شود. آن‌چه در طول دو سال گذشته خیلی برای من ارزنده بوده این است كه در فیلم‌های كوچك و جمع‌وجور درخور توجهی بازی كردم. به همین دلیل برای پا گذاشتن به دنیای یك فیلم بزرگ كمی هراس داشتم و از خودم می‌پرسیدم: «آیا در چنین فیلمی هم می‌توانم هم‌چنان تجربه كسب كنم؟» خوش‌بختانه من هم در خدمت داستان نولان و فیلمش هستم و هم، یك تجربه‌ی شخصی را پشت سر می‌گذارم.

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: