آرشیو شخصی وودی آلن خبرساز شد!
ریچارد مورگن، نویسنده مستقل «واشینگتن پست»، به اولین نفری بدل شد که فرصت خواندن کل آرشیو شخصی وودی آلن را به دست آورد؛ مجموعهای که از سال 1980 در کتابخانه فایرستون دانشگاه پرینستن نگهداری میشود. این آرشیو شامل طرحهای فیلمنامه و یادداشتهایی میشود که مورگن آنها را با عنوان «56 جعبه، 57 سال آرشیو شخصی آلن» توصیف کرده است. یکی از طرحهای فیلمنامهی یافتشده، درباره فیلمی به نام «فیلمساز» است که آلن را با الهام گرفتن از فلینی در نقش کارگردان پورنی ترسیم کرده است که دیوانهوار به زن جوانی دل میبندد. این فیلمنامه اواخر دهه 1960 یا اوایل 1970 نوشته شده و آلن در نهایت قید تولیدش را زده است. شخصیت اصلی فیلمنامه، وودی آلن نامیده شده و مستندساز خسته و دلزدهای است که تفریحی به کار جدیدش مشغول شده است! شخصیت آلن که نامزد کتابفروشی به نام سوزان دارد، در جریان فیلمبرداری در یک تیمارستان، با زن جوانی به اسم جنیفر دیدار میکند و عاشقش میشود که به اسکیزوفرنی مبتلاست. آلن دستآخر به خاطر جنیفر، سوزان را ترک میکند. کارنامهی آلن مملو از فیلمهایی است که او در آنها به روابط مردان با زنان جوانتر پرداخته و در اغلب این فیلمها خود او بازی کرده است. بهترین مثال منهتن (1979) است که آلن در نقش یک نویسنده کمدی 42 ساله با دختری 17 ساله (با بازی مریل همینگوی) دیدار میکند. فیلم جدید آلن هم پاییز گذشته به خاطر نمایش رابطه مردی 44 ساله با دختری 15 ساله خبرساز شد. مورگن درباره آرشیو آلن مینویسد: «آلن از همان اولین آثارش تا همین آخرین فیلمها، بهسادگی، نشانههای مکرری از زنستیزی را با خود دارد. آلن که 24 بار نامزد جایزه اسکار شده است، هرگز به ایدهای بجز مردان هرزه و دلرباییهای آنها نیاز نداشته است.» در گزارش مورگن آمده است که آرشیو آلن پر از داستانهای مشابه است.
کریستین بیل دیگر نمیتواند «شوالیه تاریکی برمیخیزد» را تماشا کند!
کریستین بیل با وجود ایفای نقش بتمن در سهگانه «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان، با فیلمهای ابرقهرمانی شناخته نمیشود. او بهتازگی در گفتوگویی به این موضوع اشاره کرده که هنوز فیلم بتمنی بن افلک را ندیده است: «من مایلم به تماشای فیلمهایی بروم که فرزندانم میخواهند ببینند.» اما بیل در ادامه موضوعی را فاش کرد که تا امروز کمتر کسی از آن اطلاع داشت؛ اینکه او نمیتواند آخرین فیلم بتمنی کارنامهاش را تماشا کند! بیل وقتی در مواجهه با سؤالی درباره شوالیه تاریکی برمیخیزد قرار گرفت، چنین پاسخ داد: «خیلی غمانگیز است. من پس از آن دیگر نتوانستم این فیلم را تماشا کنم چون تراژدی اورورا رخ داد. نمیتوانستم به تماشای این فیلم بنشینم و بدون اینکه ذهنم معطوف آن رویداد تلخ شود فیلم را ببینم. خیلی دوست دارم روزی دوباره بتوانم شوالیه تاریکی برمیخیزد را تماشا کنم.» بیل به فاجعهای اشاره دارد که در زمان نمایش این فیلم در یکی از سانسهای نیمهشب در شهر اورورای ایالت کالِرادو روی داد و فردی به نام جیمز ایگن هولمز در سالن سینما شروع به تیراندازی کرد. او دوازده نفر را کشت و هفتاد نفر را مجروح کرد. وی در سال 2015 به دوازده مجازات حبس ابد و در کل 3318 سال زندان، بدون آزادی مشروط، محکوم شد. کریستین بیل پس از خلق شخصیت بتمن، در فیلمهایی مانند گوشبری آمریکایی، شوالیه جامها و رکود بزرگ بازی کرد و امسال هم با وسترن متخاصمان (اسکات کوپر) در کانون توجه قرار گرفته است.
گل گدوت فکر میکند جیمز کامرون فرصتطلب است!
گل گدوت بازیگر اصلی واندر ومن/ زن شگفتانگیز بالأخره سکوتش را شکست و درباره انتقاد جیمز کامرون از این بلاکباستر پرفروش اظهار نظر کرد. کارگردان فیلمهای تایتانیک (1997) و آواتار (2009) تابستان گذشته وقتی نظرش را درباره فیلم پتی جنکینز گفت و قهرمان آن را یک «شمایل فاقد شخصیت» خواند، جنجال بهپا کرد و واکنش تندوتیز جنکینز را برانگیخت. کامرون درباره واندر ومن گفت: «این فیلم همان کاری را کرده است که هالیوود مردانه سالهاست انجامش میدهد. من نمیگویم این فیلم را دوست ندارم اما برای من، یک گام رو به عقب است.» ابراز عقیده کامرون باعث ناراحتی خیلیها شد بهخصوص کسانی که احساس میکردند واندر ومن در دنیای فیلمسازی بلاکباستری یک گام رو به جلو است. به هر حال پس از گذشت بیش از یک سال، گل گدوت هم در توضیحی به نشریه «انترتینمنت ویکلی» گفته است که هدف کامرون فقط تبلیغات بوده است. او در خصوص سکوتش پیرامون این انتقاد چنین توضیح داده است: «نمیخواستم شرایط حضور پررنگتر او را در این بحث فراهم کنم. در وهله اول باید بگویم که من طرفدار پروپاقرص آثار کامرون هستم. فیلمهایش فوقالعادهاند و او در ساخت آنها کاملاً مبتکرانه عمل کرده است. اما این اظهار نظر همزمان شد با تبلیغاتی که او برای فیلم جدیدش انجام میداد. انگار در جستوجوی فرصتی برای تبلیغات و بیشتر دیدهشدن بود و من برای همین نخواستم صحنه را در اختیار او قرار دهم.»
«جنگهای ستارهای: آخرین جدای» در بازار سینمایی چین متوقف شد!
گیشه چین آخرین بازار سینمایی است که از این هفته پذیرای جنگهای ستارهای: آخرین جدای شده است. اما فروش افتتاحیه این فیلم بر خلاف انتظارها و تلاشهای صورتگرفته، ناامیدکننده بوده است. این در حالی است که بیشترین تعداد سالن سینما برای نمایش فیلم در نظر گرفته شده و کمپانی دیزنی هم از تمام توانش در بازاریابی بهره برده است. در این شرایط اولین نمایشهای آخرین جدای در روز جمعه آن را در جایگاه دوم جدول فروش هفتگی قرار داد و کمدی چینی پرونده سابق: بازگشت نامزدهای سابق (تیان یوشنگ) در دومین هفته نمایشش دوباره در صدر جدول فروش جای گرفت. آمار فروش گیشه چین نشان میدهد که جدیدترین فیلم از مجموعه جنگهای ستارهای با فروشی هفت میلیون دلاری که با احتساب نمایشهای نیمهشب و پیشنمایشها به رقم 8 میلیون و 280 هزار دلار میرسد، 27 درصد از فروش گیشه سینماهای چین در هفته گذشته را به خود اختصاص داده است. اما در سوی دیگر، پرونده سابق... با سالنهای کمتر به فروشی 15 میلیون و 700 هزار دلاری دست یافت و سهمی 58 درصدی از گیشه را تصاحب کرد. فروش کل این کمدی پس از هشت روز نمایش به رقم کل 129 میلیون دلار (838 میلیون رِنمینبی) رسیده است. البته این وضعیت تازگی ندارد و فیلمهای جنگهای ستارهای هرگز نتوانستند تماشاگران چینی را مانند مخاطبان آمریکایی و دیگر کشورها شیفتهی خود کنند. در واقع هر شش فیلم اول مجموعه، روی پرده سینماهای این کشور بزرگ آسیایی نرفتند و در مواردی اصلاً با یک سال تأخیر اکران شدند! با این وجود هر کدام چند بار از تلویزیون چین نمایش داده شدهاند. کمپانی دیزنی حتی با هدف ترغیب هرچه بیشتر تماشاگران چینی و ایجاد سروصدا و زمینهسازی برای اکران موفقیتآمیز سه فیلم اخیر جنگهای ستارهای، دو سال پیش در جریان جشنواره فیلم شانگهای شش قسمت اول این مجموعه را روی پرده برد. اما دستآخر هیچ کدام از تدابیر دیزنی جواب نداد و اکران سه فیلم آخر، یکی پس از دیگری با ناکامیهای بزرگتری همراه شد. فورس بیدار میشود در ژانویه 2016 به فروشی 124 میلیون دلاری رسید اما سال گذشته روگ اول که دو بازیگر چینی را هم در نقشهای مکمل مهمش داشت، در نهایت به فروشی 69 میلیون و 500 هزار دلاری دست یافت.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:
https://telegram.me/filmmagazine
[منابع: ورایتی، ایندیوایر، واشینگتن پست]