سینمای جهان » چشم‌انداز1396/10/03


روزگارِ نوستالژی‌بازِ ما

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

مت دیمن در «کوچک‌سازی»

 

سال بسیار بد مت دیمن در گیشه
شکست درامدی (درام/ کمدی) کوچک‌سازی به کارگردانی الکساندر پین در گیشه سینماها، سال بسیار بد مت دیمن در گیشه‌ی 2017 را کامل کرد. این فیلم که تا روز جمعه در 2668 سینما روی پرده رفت، با جمع فروش‌های افتتاحیه‌اش در پنج‌شنبه شب، به فروشی دو میلیون دلاری دست یافت. در ادامه هم جدیدترین فیلم پین که اولین نمایشش را در جشنواره ونیز پشت سر گذاشت، شرایط چندان بهتری را تجربه نکرد و در پایان چهار روز اول نمایش، فقط نزدیک به هفت میلیون دلار فروخت. واکنش منتقدان به این فیلم 65 میلیون دلاری هم چندان جای تعریف ندارد و امتیاز میانگین آن در سایت «راتن تومیتوز» 52 از 100 است. البته کوچک‌سازی موفقیت‌هایی را هم کسب کرده است، از جمله انتخاب به عنوان یکی از ده فیلم برتر 2017 از سوی «هیأت ملی بازبینی فیلم» و نامزدی‌های هانگ چائو در نقش بهترین بازیگر مکمل زن در جوایز گلدن گلوب و اتحادیه بازیگران (SAG). به هر حال کوچک‌سازی دو ماه پس از کمدی جنایی مت دیمن با نام سابربیکان (جدیدترین فیلم جرج کلونی در مقام کارگردان) روی پرده رفت که آن فیلم هم با بودجه 25 میلیون دلاری‌اش با نمایش در 2036 سینما، در اولین آخرهفته اکرانش به فروشی نزدیک به سه میلیون دست یافت تا کمپانی پارامونت پس از سه هفته به نمایش عمومی‌اش پایان بدهد. علاوه بر این‌ها، مت دیمن مشهورترین بازیگر دیوار بزرگ (ژانگ ییمو) بود که با هزینه‌ای 150 میلیون دلاری به طور مشترک توسط ایالات متحده و چین تولید شد اما اوایل سال در گیشه سینماهای آمریکا فقط 45 میلیون فروخت. با این وجود فروش 290 میلیون دلاری فیلم در سینماهای سراسر جهان که 170 میلیون آن سهم بازار سینمایی چین بود، تا حدی شرایط دیوار بزرگ را بهبود بخشید. این شرایط در حالی است که دیمن در سال‌های گذشته یکی از پول‌سازترین ستاره‌های هالیوود بوده و به‌ترتیب با جیسن بورن (2016) و مریخی (2015) فروش‌های جهانی 415 و 630 میلیون دلار را تجربه کرده است. او در سال‌های 2001 تا 2007 هم در سه‌گانه اوشن بازی کرد که فروش کل‌شان بیش از یک میلیارد و صد میلیون دلار شد. حالا باید منتظر ماند و دید که 2018 برای این بازیگر سال بهتری خواهد بود یا نه. او با فیلم هشت یار اوشن به سینماها برمی‌گردد که سندرا بولاک، کیت بلانشت، آن هاتاوی، میندی کِی‌لینگ و ریانا از دیگر بازیگرانش هستند.

ریدلی اسکات: «چرا «بیگانه» به بزرگی «جنگ‌های ستاره‌ای» نیست؟!»
بیگانه
(1979) به کارگردانی ریدلی اسکات دقیقاً یک پدیده فرهنگی در سطح جنگ‌های ستاره‌ای نیست اما اسکات فکر می‌کند دلیلی برای این موضوع وجود ندارد. این کارگردان مطرح هشتاد ساله که سرش حسابی شلوغ است و به‌تازگی فیلم‌برداری مجدد صحنه‌هایی از همه پول‌های دنیا را به پایان رسانده است، امسال بیگانه: کاوِنِنت را هم در سینماها داشت که متأسفانه کم‌تر از شایستگی‌اش مورد توجه قرار گرفت. او در گفت‌وگوی تازه‌ای با «تورنتو سان» گفته است: «دلیلی وجود ندارد که بیگانه امروز به اندازه سفر ستاره‌ای و جنگ‌های ستاره‌ای برای طرفدارانش محبوب و بزرگ نباشد. پس فکر می‌کنم گام بعدی این است که هیولای مشهور این مجموعه را دچار تغییری اساسی کنیم چون او بهترین هیولای تمام دوران‌هاست.» این واکنش اسکات به طور طبیعی از قسمت‌های بیش‌تری در این مجموعه خبر می‌دهد: «واقعاً دوست دارم جهان داستانی تمام‌عیاری خلق کنم. شخصیت دیوید با بازی مایکل فاسبندر یک آدم‌بد خارق‌العاده است. پس امیدوارم کمپانی هم قدر این موقعیت را بداند و روی پروژه‌های بعدی سرمایه‌گذاری خوبی انجام دهد.»

ویل اسمیت نمی‌تواند بازی خودش را تماشا کند و تاب بیاورد!
در این روزگار نوستالژی‌بازی و بازسازی آثار محبوب دهه‌های پیش، تا جایی که امکانش باشد فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی دوباره در دست تولید قرار می‌گیرند. اما یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های تلویزیونی دهه‌ی 1990 به‌کل فراموش شده است: شاهزاده‌ی تازه بل‌اِر/ The Fresh Prince of Bel-Air. ویل اسمیت که ستاره اصلی این کمدی موقعیت (سیت‌کام) در نقش شخصیت داستانی خودش(!) به عنوان یک نوجوان به قول خودمان چاله‌میدانی است(!!)، در جریان حضور تازه‌اش در برنامه گراهام نورتن درباره پتانسیل بازسازی این مجموعه صحبت کرد و این‌که چرا نمی‌تواند خودش را در نسخه اصلی تماشا کند! او درباره تجربه‌اش در سال‌های دور و جوانی گفت: «اولین بازی‌ام بود و خیلی تمرکز کرده بودم و حواسم جمع شده بود تا به موفقیت برسم؛ برای این کار حتی کل فیلم‌نامه را حفظ کردم... منظورم این است که بجز دیالوگ‌های خودم، دیالوگ‌های دیگران را هم حفظ کرده بودم. برای همین اگر چهارپنج قسمت اول سریال را حالا تماشا کنید، متوجه می‌شوید که من دیالوگ‌های دیگران را هم تکرار می‌کنم. واقعاً فاجعه است و نمی‌توانم خودم را در این سریال تحمل کنم.»

پشت‌پرده‌ی حضور کریستوفر پلامر در «همه پول‌های دنیا»!
انگار خودِ پتی جنکینز یک «زن شگفت‌انگیز» واقعی است. او امسال علاوه بر کارگردانی موفق‌ترین فیلم ابرقهرمانی 2017 با نام واندر ومن/ زن شگفت‌انگیز (با بازی گل گدوت) نقش اساسی در انتخاب کریستوفر پلامر به عنوان بازیگر جای‌گزینِ کوین اسپیسی در همه پول‌های دنیا (ریدلی اسکات) داشت. این اتفاق که به صورت محرمانه روی داده و پیش از این رسانه‌ای نشده بود، توسط دیوید اِسکارپا نویسنده فیلم‌نامه جدیدترین اثر اسکات در گفت‌وگوی تازه‌ای فاش شده است. او درباره چرایی این جای‌گزینی در زمانی محدود و تحت شرایطی نامعمول چنین گفته است: «اگر این فیلم با حضور اسپیسی به نمایش درمی‌آمد و ما به چنین تغییری در ترکیب بازیگران دست نمی‌زدیم، فیلم از بین رفته بود.» این اتفاق هم‌زمان شد با انتخاب بازیگران سریال کوتاه جنکینز با نام One Day She'll Darken که آن را برای شبکه «تی‌ان‌تی» می‌سازد؛ «پس در اصل این پتی جنکینز بود که در جست‌وجوی بازیگری نود ساله بود و این طور شد که او ابتدا به خاطر کمبود زمان و محدودیت‌ها، در پروژه اسکات بازی کرد.» در هر صورت، عملیات نجات همه پول‌های دنیا با موفقیت انجام شد و حالا پلامر در نقش جی. پل گتی در این فیلم، نامزد جایزه بهترین بازیگر مکمل گلدن گلوب هم شده است.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[منبع: ورایتی، ایندی‌وایر]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: