سینمای جهان » چشم‌انداز1396/09/18


بازی «اشک‌ها و لبخندها»

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

منابع: ورایتی، ایندی‌وایر، ددلاین

 

نظر منتقدان درباره آخرین بازی دنیل دی‌لوییس
دنیل دی‌لوییس تا این‌جا پنج نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد نقش اصلی را در کارنامه دارد و این طور به نظر می‌رسد که قرار است برای بازی در جدیدترین فیلم پل تامس اندرسن با نام جامه شبح/ Phantom Thread ششمین نامزدی را هم به دست بیاورد. او در این فیلم نقش رینولدز وودکاک را بازی کرده است، یک طراح مُد نامدار لندنی در دهه‌ی 1950. این ایفای نقش از زمانی به‌مراتب بیش‌تر مورد توجه قرار گرفت که دی‌لوییس اعلام کرد پس از این تجربه، از دنیای بازیگری خداحافظی می‌کند. خوش‌بختانه آخرین هنرنمایی دی‌لوییس باشکوه بوده است و منتقدان مختلفی در نقدهای‌شان آن را ستوده‌اند. نظر چند منتقد برجسته و کهنه‌کار از این قرار است:
اریک کوهن، «ایندی‌وایر»: اندرسن در این‌جا پایان خاطره‌انگیزی را برای همکارش در خون به‌پا می‌شود رقم زده و دی‌لوییس هم با موفقیت به چالش کاوش در «نابالغیِ احساسی» شخصیتش پاسخ داده است.
پیتر بردشا، «گاردین»: دی‌لوییس بازی پرجذبه و تکان‌دهنده‌ای ارائه داده است، اما از آن نوعی که فقط خودش می‌تواند از پس آن برآید. او تلفیقی از چند شخصیت واقعی است از جمله هاردی اِیمیز، نورمن هارتنِل و تونی آرمسترانگ‌جونز؛ و البته رابطه‌ی هارتنل با خواهر و شریک تجاری‌اش فیلیس هم در فیلم مورد استفاده قرار گرفته است. این فیلم هم مطالعه‌ای است در باب رهبری که با استادِ اندرسن قابل مقایسه است و همین طور تصویری از تنهایی یک کارآفرین که می‌توان آن را در کنار بازی دی‌لوییس در فیلم دیگرش با اندرسن یعنی خون به‌پا می‌شود قرار داد.
اوئن گلیبرمن، «ورایتی»: دنیل دی‌لوییس آن قدر زمانش را در پس ظاهر شخصیت‌های متفاوت با صداهای تمهیدی سپری کرده است که همیشه کمی شوک‌آور است او را در نقشی با ظاهر و شخصیت خودش ببینیم. او در اولین صحنه‌های جامه شبح مؤدب، جذاب و به‌اصطلاح سنگین‌ورنگین دیده می‌شود، با موهایی سیاه و خاکستری؛ و البته در برخوردهایش به گونه‌ای رفتار می‌کند که کسی مانند جرج مارتین را به خاطر می‌آورد.
تاد مک‌کارتی، «هالیوود ریپورتر»: مردی که دی‌لوییس خلق کرده است ترکیبی فریبنده و سحرآمیز از درایت، استعداد نبوغ‌آمیز، قصور احساسی، دگرگونی‌های بهت‌انگیز، نظم فراانسانی و در نهایت آسیب‌پذیری کودکانه است. شخصیت وودکاک ممکن است قوی‌ترین و انعطاف‌پذیرترین شخصیت فیلم باشد یا نباشد، اما قطعاً پیچیده‌ترین شخصیتی است که تماشای او بهت‌انگیز است.
جامه شبح از 25 دسامبر (4 دی) به صورت محدود در سینماها اکران خواهد شد.


ده بازیگر برتر «آی‌ام‌دی‌بی» در سال 2017؛ فقط یک آمریکایی!
سال فوق‌العاده‌ی گل گدوت با قرار گرفتن در صدر فهرست ده بازیگر برتر سال 2017 سایت «آی‌ام‌دی‌بی» کامل شد. این فهرست که بر اساس تعداد بازدیدهای صورت گرفته از صفحه‌های بازیگران در سایت مورد اشاره تنظیم شده، هفت بازیگر زن و فقط یک آمریکایی (الکساندرا داداریو) را در خود جای داده است. علاوه بر این، «آی‌ام‌دی‌بی» فهرست ده ستاره نوظهور موفق سال را هم منتشر کرده است که پنج‌تای آن‌ها در فهرست اول هم حضور دارند! اما بازیگران این دو فهرست ده‌تایی به‌ترتیب از این قرارند:
ده بازیگر برتر سال 2017: گل گدوت، تام هاردی، امیلیا کلارک، الکساندرا داداریو، بیل اسکارسگارد، پام کلِمِنتیئف، آنا دی آرمس، دن استیونز، سوفیا بوتِلا و کاترین لنگفورد.
ده ستاره نوظهور موفق سال 2017: بیل اسکارسگارد، پام کلمنتیئف، آنا دی آرمس، دن استیونز، کاترین لنگفورد، دیلن مینِت، سوفیا لیلیس، جسیکا هنویک، آلیسن بری و زندایا.


ده‌تاهای برتر انستیتو فیلم آمریکا؛ از «دانکرک» تا «این ما هستیم»
فهرست سالانه‌ی انستیتو فیلم آمریکا از ده فیلم برتر و همین طور ده برنامه‌ی تلویزیونی برتر سال 2017 اعلام شد و درست مثل سال گذشته که به مستند طولانی - و در اصل سریالی - او.جی.: ساخت آمریکا بها داده شده بود، امسال هم هیأت داوری این انستیتو که متشکل از گلچین اعضای آکادمی، منتقدان و فعالان عرصه فیلم‌ُسازی است، به مجموعه مستند جنگ ویتنام اثر کن برنز بها داده و جایزه ویژه‌شان را به آن اهدا کرده‌اند. اما بهترین‌های سینما و تلویزیون از این قرارند:

پست بهترین فیلم‌ها: در فهرست ده‌تایی بهترین فیلم‌های سال که به‌ترتیب حروف الفبا منتشر شده‌اند، چند فیلم مهم‌تر از فهرست «جوایز انتخاب منتقدان» دیده می‌شوند از جمله دانکرک اثر حماسی کریستوفر نولان، فانتزی رمانتیک گیرمو دل تورو شکل آب، تریلر ترسناک چشم‌گشای جردن پیل بگریز، داستان عاشقانه‌ی نامتعارف لوکا گوادانینو با نام مرا به اسم خودت صدا بزن و درام سبک «پاورتی رو» شان بیکر با عنوان پروژه فلوریدا. زنان سینماگر هم امسال خودی نشان دادند و از میان آن‌ها گرتا گرویگ نویسنده و کارگردان با درام بلوغی بسیار تحسین‌شده‌اش لیدی برد و پتی جنکینز با بلاک‌باستر موفق واندر ومن/ زن شگفت‌انگیز در این فهرست جای گرفته‌اند. در واقع فیلم‌های ابرقهرمانی کمپانی «دی‌سی» امسال برای اولین بار وارد فصل جوایز شده‌اند. اما سه فیلم برتر دیگر عبارتند از: داستان حقیقی کمیل ننجیانی نویسنده و بازیگر، با نام ناخوشی بزرگ (مایکل شوآلتر)، کمدی سیاه جدید مارتین مک‌دونا سه بیلبرد خارج از ابینگ میزوری با بازی درخشان فرانسیس مک‌دورمند و جدیدترین اثر استیون اسپیلبرگ درباره اسناد پنتاگون با عنوان پست که مریل استریپ و تام هنکس در آن هنرنمایی کرده‌اند و به احتمال قوی در زمره نامزدهای اسکار بازیگری قرار خواهند گرفت. اما از جمله غایبان بزرگ این فهرست می‌توان به جامه شبح درام رمانتیک استادانه‌ی پل تامس اندرسن، دنباله علمی‌خیالی دُنی ویلنِو بلید رانر 2049 و فیلم مستقل مادبوند (دی ریز) اشاره کرد. اگرچه این فهرست ده‌تایی احتمالاً با کمی تغییر توسط اتحادیه تهیه‌کنندگان آمریکا منتشر خواهد شد اما باید منتظر ماند و دید چه فیلم‌هایی در فهرست بهترین فیلم جوایز آکادمی قرار خواهند گرفت. در این خصوص اصلاً بعید نیست که امسال هم مثل سال گذشته، شاهد حضور کم‌تر از ده فیلم در این شاخه باشیم چون ظاهراً امسال توافق عمومی بر سر فیلم‌های زیادی وجود ندارد.

بهترین برنامه‌های تلویزیونی: طبق انتظار شماری از محبوب‌ترین آثار تلویزیونی فصل جوایز در این فهرست به چشم می‌خورند از جمله دروغ‌های کوچک بزرگ، تاج، دشمنی: بت و جون، بازی تاج‌وتخت، قصه‌ی ندیمه، Master of None، چیزهای عجیب و این ما هستیم. البته همه‌ی این مجموعه‌های تلویزیونی سال گذشته هم در این فهرست جای گرفته بودند و پیش‌بینی می‌شود که هر کدام در فهرست نامزدهای گلدن گلوب که دو روز دیگر (دوشنبه یازده دسامبر) منتشر خواهد شد، حضور داشته باشند. اما دو اثر برتری که امسال برای اولین بار در این فهرست جای گرفته‌اند کدام‌ها هستند؟ اولی مجموعه‌ی کمدی درام اریژینال شبکه‌ی «اچ‌بی‌او» با نام بدون ایمنی/ Insecure است که سال گذشته به این فهرست راه نیافت اما نامزدی گلدن گلوب را برای ایسا ری به ارمغان آورد. مجموعه‌ی فانتزی کمدی مکان خوب (مایکل شور) هم دیگر تازه‌واردی است که هنوز در جوایز امی یا گلدن گلوب مورد توجه قرار نگرفته است. اما غایبان بزرگ این فهرست دو مجموعه‌ی محبوب منتقدان هستند: بازماندگان/ The leftovers و تویین پیکس. دو مجموعه‌ای که به‌ترتیب در رده‌های اول و دوم فهرست «متاکریتیک» قرار گرفته‌اند که خودش بر اساس مجموع نظرهای سایر فهرست‌های ده‌تایی برتر سال تدارک دیده شده است. اما از آن‌جایی که هر دو مجموعه چالش‌برانگیزند، شاید به‌سادگی هضم و برقراری ارتباط با آن‌ها برای رأی‌دهندگان انستیتو فیلم آمریکا دشوار بوده است!

«سفر ستاره‌ای» کوئنتین تارانتینو جدی‌تر شد!
اوایل هفته‌ی گذشته بود که کوئنتین تارانتینو ایده‌اش برای فیلمی جدید از مجموعه‌ی سفر ستاره‌ای را با جی.جی. آبرامزِ تهیه‌کننده و کمپانی «پارامونت» در میان گذاشت و نتیجه گرفت. اما موضوع جالب توجهی که دو روز پیش منتشر شد این است که هر دو طرف با درخواست تارانتینو مبنی بر تولید فیلم با درجه نمایشی «آر» موافقت کرده‌اند؛ درجه‌ای که طبق آن تماشاگران زیر هفده سال باید با همراهی والدین یا بزرگ‌ترها به تماشای فیلم بروند. طبق گزارش جدید «ددلاین»، تارانتینو ساعت‌ها با نویسندگانی چون مارک ال. اسمیت، لیندزی بیر و درو پیرس ملاقات کرده است تا ایده‌هایش را به طور کامل برای آن‌ها تشریح کند. البته یکی از این سه نویسنده برای نگارش فیلم‌نامه‌ی اولیه‌ای انتخاب خواهد شد که تارانتینو قصد کارگردانی آن را دارد. گزینه‌ی اول، اسمیت است که تجربه نگارش فیلم‌نامه‌ای با درجه نمایشی «آر» را با از گور برخاسته (آلخاندرو گونزالس ایناریتو، 2015) در کارنامه دارد. سه فیلم قبلی مجموعه‌ی سفر ستاره‌ای که توسط آبرامز و جاستین لین کارگردانی شده‌اند، درجه نمایشی «PG-13» دارند که به معنی همراهی والدین با تماشاگران زیر سیزده سال است. به هر حال فیلم‌نامه‌ی این ماجراجویی فضایی در حالی نوشته خواهد شد که تارانتینو از فصل بهار درگیر تولید نهمین فیلمش خواهد شد که ماجراهایش در سال 1969 می‌گذرد و با قتل‌های خانواده منسن مرتبط است.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: