نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1396/06/04


شاخ به شاخ!

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

 

عنوان فیلم اسپیلبرگ درباره اسناد پنتاگون تغییر کرد
جدیدترین فیلم استیون اسپیلبرگ که تام هنکس و مریل استریپ نقش‌های اصلی‌اش را ایفا کرده‌اند، به پُست تغییر نام داد. این فیلم که توسط کمپانی‌های «فاکس» و «امبلین انترتینمنت» تولید شده است، پیش از این اسناد نامیده شده بود. داستان درباره تصمیم «واشینگتن پست» به انتشار اسناد محرمانه‌ی پنتاگون در سال 1971 است. پست برای حضور در فصل جوایز از 22 دسامبر به صورت محدود روانه اکران می‌شود و از دوازده ژانویه 2018 به صورت گسترده روی پرده‌ی سینماها خواهد رفت. در این فیلم، تام هنکس در قالب شخصیت بن بردلی سردبیر «پست» قرار گرفته و استریپ به نقش کاترین گراهام ناشر ایفای نقش کرده است. ماجرای افشای اسناد پنتاگون هم زمانی روی داد که ریچارد نیکسن رییس‌جمهور و جان میچل دادستان با حکم ممنوعیت دادگاه فدرال، «نیویورک تایمز» را مجبور به توقف انتشار بخش اعظم باقیمانده‌ی اسناد کردند. سارا پلسن، باب اودنکرک، متیو ریس، بردلی ویتفورد، کری کان، دیوید کراس، بروس گرینوود، تریسی لتس و مایکل استالبرگ برخی از دیگر بازیگران پست هستند.

بی‌علاقگی جیمز کامرون به «زن شگفت‌انگیز» و واکنش تند کارگردانش!
جیمز کامرون یکی از میلیون‌ها نفری است که در تابستان امسال به تماشای بلاک‌باستر زن شگفت‌انگیز نشست، اما در زمره‌ی معدود تماشاگران آمریکایی قرار می‌گیرد که این فیلم ابرقهرمانی را دوست ندارند. کامرون که این روزها حسابی مشغول دنباله‌های آواتار است، در گفت‌وگوی تازه‌اش با نشریه‌ی «گاردین» نظرش را با تأسف چنین توضیح داد: «همه‌ی خودستایی که هالیوود سر زن شگفت‌انگیز دچارش شده است، فقط سرنخ دادن اشتباه است. این قهرمان یک شمایل عینیت‌یافته است و هالیوود مردانه، همان کاری را می‌کند که همیشه انجام داده است! من نمی‌گویم فیلم را دوست ندارم اما برای من یک گام رو به عقب است. سارا کانر شمایل زیبایی نبود اما قوی بود و با وجود این‌که آشفته بود و مادری بسیار بد، به‌واسطه‌ی شجاعت و عزمش مورد احترام تماشاگران قرار گرفت. برای من منفعت شخصیت‌هایی مثل سارا، بسیار بدیهی است چون نیمی از تماشاگران فیلمم را زنان تشکیل دادند!» واقعیت هم این است که شخصیت‌های زن قوی و مقتدر یکی از مؤلفه‌های سینمای جیمز کامرون است و بیگانه‌ها و دو قسمت اول ترمیناتور از جمله مثال‌های آن. اما جالب است که انتقاد منطقی و مؤدبانه‌ی کامرون با واکنش تند پتی جنکینز کارگردان زن شگفت‌انگیز همراه شده و او بلافاصله در توییترش چنین پاسخ داده است: «ناتوانی جیمز کامرون در درک ماهیت زن شگفت‌انگیز یا آن‌چه نمایندگی می‌کند، برای تمام زنان سراسر جهان غافلگیرکننده نیست چون او با وجود این‌که فیلم‌ساز بزرگی است اما یک زن نیست. زنان قوی فوق‌العاده‌اند. تمجید او از فیلم اولم هیولا را به خاطر دارم؛ فیلمی که به خاطر ترسیم یک زن قوی اما لطمه‌خورده بسیار تحسین شد. اما اگر زنان برای قوی بودن باید همیشه سرسخت، پریشان و زمخت باشند، و ما آزاد نیستیم که چندبعدی باشیم یا شمایل زنانه‌ای را ستایش کنیم که جذاب و دوست‌داشتنی است، پس هنوز چندان جلو نرفته‌ایم. من باور دارم که زنان می‌توانند و باید «کامل و تمام‌عیار» باشند، درست همان طور که شخصیت‌های مرد اصلی چنین هستند. زن قوی و مقتدر نمونه‌ی درست و غلط ندارد؛ و بی‌تردید انبوه تماشاگران زنی که به دیدن این فیلم رفتند و چنین موفقیتی را برایش رقم زدند، می‌توانند شمایل‌های خودشان را انتخاب و قضاوت کنند.»

«در حال محو شدن» نامزد آلمان برای اسکار فیلم خارجی‌زبان
همان طور که انتظار می‌رفت آلمان در حال محو شدن/ In the Fade به کارگردانی فاتح آکین را به عنوان نامزد رسمی‌اش به بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان معرفی کرد؛ فیلمی که در جشنواره کن اخیر جایزه بهترین بازیگر زن را برای دیانه کروگر به ارمغان آورد؛ داستان پرتنشی از عشق و انتقام که در آخرین روزهای جشنواره کن روی پرده رفت و بسیاری از سینمایی‌نویسان در جشنواره‌های پاییزی آن را خواهند دید. در این فیلم کروگر در نقش کاتیا هنرنمایی کرده است که زندگی‌اش پس از کشته شدن همسر و پسرشان در یک حمله‌ی تروریستی از هم فرومی‌پاشد. پلیس، زوج نئونازی جوانی را دستگیر می‌کند اما کاتیا به شیوه‌ی خودش در جست‌وجوی عدالت است. هر کشور به شیوه‌ای متفاوت نامزد رسمی‌اش برای معرفی به بخش اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را انتخاب می‌کند. در آلمان هیأتی مستقل و متشکل از نمایندگان هشت انجمن و انستیتو مطرح و فعال در صنعت فیلم‌سازی توسط «جرمن فیلمز» مأمور می‌شوند تا فیلمی را انتخاب کنند. امسال در حال محو شدن از میان یازده نامزد برگزیده شد و متن هیأت داوران چنین می‌گوید: «در حال محو شدن هم‌زمان یک درام، یک فیلم دادگاهی و یک تریلر است. فاتح آکین، قانون و عدالت و انتقام و درد را در روایتی تکان‌دهنده در هم پیچیده است. فیلم به یک مسأله‌ی سیاسی، وجهی انسانی بخشیده است و از ابتدا تا انتها، تماشاگرانش را به گونه‌ای درگیر می‌کند که نمی‌توانند از آن خلاصی یابند.» فاتح آکین فیلم‌ساز مؤلف ترک/ آلمانی است که فیلم‌هایش اغلب در جشنواره کن به نمایش درآمده‌اند و به عنوان مثال با آستانه بهشت (2007) جایزه بهترین فیلم‌نامه را برنده شد و به جمع رقبای اسکار هم پیوست. او در سال 2004 هم با شاخ به شاخ/ Head On خرس طلای جشنواره برلین را برنده شد و در سال 2009 هم جایزه ویژه هیأت داوران ونیز را برای آشپزخانه روح به دست آورد. کمپانی مگنولیا پیکچرز در ماه فوریه 2018 در حال محو شدن را در آمریکای شمالی اکران خواهد کرد.

پوسترهای جدید «بلید رانر 2049» و آینده‌ی دیستوپیایی‌اش
جالب است که مردان سالخورده‌ی عرصه‌ی فیلم‌سازی مشتاق پرداختن دوباره به میراث سینمایی‌شان هستند. ریدلی اسکات دوباره سراغ فرنچایز بیگانه رفته است و هریسن فورد یک بار دیگر از جهان داستانی جنگ‌های ستاره‌ای سر درآورده است و می‌خواهد سری هم به دنیای ایندیانا جونزها بزند. اسکات و فورد در حالی پاییز امسال با دنباله‌ای بر یکی دیگر از پروژه‌های تاریخ‌سینمایی‌شان برمی‌گردند که اسکات کارگردان بلید رانر 2049 نیست اما نقش چشم‌گیری در راه‌اندازی این پروژه داشته است و به استخدام نویسندگان و تهیه‌کنندگان مورد نظر کمک کرد و در آن به عنوان تهیه‌کننده اجرایی ایفای نقش کرده است. دُنی ویلنِو که در سال‌های اخیر به یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌سازان سینمای جهان بدل شده، کارگردان این دنباله بر فیلم سال 1982 است؛ جایی که داستان در سال 2019 روی می‌داد و با توجه به این‌که در دنیای واقعی ما، هنوز از ماشین‌های پرنده، رپلکانت‌ها و مستعمره‌های انسان‌ها در دیگر سیاره‌ها خبری نیست، ماجراهای این دنباله به سال 2049 رفته است تا شاید برای تماشاگران امروزی، آینده‌ای واقع‌بینانه‌تر به نظر برسد. آنا دی آرمس، رابین رایت و جرد لیتو از دیگر بازیگران مطرح فیلم هستند که توسط استاد راجر دیکینز فیلم‌برداری شده (که فیلم‌های زندانی‌ها و سیکاریو را هم برای ویلنِو گرفته) و همپتن فنچر (نویسنده‌ی اصلی بلید رانر) و مایکل گرین (لوگن و قتل در قطار سریع‌السیر شرق) فیلم‌نامه‌اش را نوشته‌اند. بلید رانر 2049 ششم اکتبر (چهاردهم مهر) اکران خواهد شد.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

 

 

[منابع: ورایتی، ایندی‌وایر، پلی‌لیست]

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: