پانزده فیلم غیردیجیتال حاضر در جشنواره کن
بازگشت سلولویید ادامه دارد. کمتر از سه سال پیش، کداک با تعطیلی کارخانهی تولید فیلم خامش در راچستر نیویورک روبهرو شد. اما حالا آنها از دنیای مردگان برگشتهاند و شماری از بزرگترین بلاکباسترهای هالیوودی هم روی فیلم سلولویید فیلمبرداری میشوند از جمله دونکرک (کریستوفر نولان)؛ و حتی آنالوگ به نشان اعتبار رقبای فصل جوایز و آثار درجه یک تلویزیون بدل شده است. کداک در روزهای گذشته اعلام کرده است که از فیلمهای حاضر در جشنواره کن، پانزده فیلم روی فیلمهای سلولویید این شرکت فیلمبرداری شدهاند که هفت عنوان در بخش رقابتی حضور دارند و از مهمترین فیلمهای امسال به شمار میروند: مسحور (سوفیا کوپولا، با بازی ال فانینگ، نیکول کیدمن و کریستن دانست)، شگفتزده (تاد هینز، با بازی ایمی هارگریوز، جولین مور و میشل ویلیامز)، داستانهای مایروویتز (نوا بامباک، با بازی آدام سندلر، بن استیلر و اما تامپسن)، کشتن گوزن مقدس (یورگوس لانتیموس، با بازی کالین فارل، نیکول کیدمن و آلیشا سیلورستون)، اوقات خوش (بن و جاش سفدی، با بازی رابرت پاتینسن، برکاد عبدی و جنیفر جیسن لی)، سهمگین (میشل آزاناویسیوس، با بازی استیسی مارتین، برنیس بژو و لویی گارل) و ماه ژوپیتر (کورنل ماندروژو، با بازی میراب نینیدزه، زولتان ماکسی و گیئورگی سرهالمی). از میان دیگر فیلمهایی که روی محصولات کداک فیلمبرداری شدهاند میتوان به سه فیلم در بخش «دوهفتهی کارگردانان» با عناوین پذیرای نور خورشید باش (کلر دنی)، پروژه فلوریدا (شان بیکر) و A Ciambra (جوناس کارپینانو) اشاره کرد. اما موضوعی که در این میان جذابتر هم جلوه میکند این است که فقط اعضای «باشگاه کن» نیستند که دوباره به «فیلم» رو آوردهاند. همین دو سال پیش بود که بیکر جشنواره فیلم ساندنس و جهان فیلمسازی مستقل را با فیلم نارنگی (که روی آیفون فیلمبرداری شد) شوکه کرد؛ و حالا او با پروژه فلوریدا به جشنواره کن آمده است که بخش عمدهاش روی فیلم 35 میلیمتری گرفته شده و بخشی از آن هم با استفاده از آیفون؛ فیلمی که زندگی واقعی پناهندگان اروپایی را به تصویر میکشد و با بازیگران غیرحرفهای به سبک دوربین روی دستی مستندگونه کار کرده است؛ با این حال کارپینانو شش سال اخیر را به فیلمبرداری روی فیلمهای 16 میلیمتری گذرانده است.
تام هاردی و «زهرِ» روبن فلیشر
تام هاردی در فیلم فرعی مجموعهی مرد عنکبوتی با عنوان زهر/ وِنِم محصول کمپانی «سونی پیکچرز» بازی میکند. به گزارش «هالیوود ریپورتر» روبن فلیشر که سرزمین زامبی را در کارنامه دارد، در مراحل پایانی مذاکره برای کارگردانی این فیلم بهسر میبرد. زهر که داستانش بر یکی از ضدقهرمانهای مرد عنکبوتی تمرکز دارد، از پاییز جلوی دوربین خواهد رفت و برای پنجم اکتبر 2018 آماده نمایش عمومی خواهد شد. اسکات رزنبرگ (هواپیمای محکومان و سرقت در شصت ثانیه) و جف پینکنر (مرد عنکبوتی شگفتانگیز2 و موج پنجم) فیلمنامه را نوشتهاند ولی هنوز جزییات داستانی درباره این پروژه منتشر نشده است. تام هاردی که ظاهراً قرار است نقش ادی براک را بازی کند و در گفتوگو با «ورایتی» به طرفداری پروپاقرص خود از شخصیت وِنِم اشاره کرده، پیش از این هم با ایفای نقش بِین در شوالیه تاریکی (2012) بازی در نقش آدمبدها را تجربه کرده بود. دومین فیلم سونی از مجموعهی تازه مرد عنکبوتی با عنوان فرعی بازگشت به خانه بهزودی در هفدهم ماه ژوییه روی پرده سینماها خواهد رفت.
جانی دپ و ماجرای انصراف از «دزدان دریایی کاراییب5»
جانی دپ بهزودی با پنجمین فیلم از مجموعهی دزدان دریایی کاراییب با عنوان فرعی مردان مرده داستان نمیگویند دوباره با شمایل جک گنجشکه به سینماها برمیگردد. در این قسمت بازیگر اسپانیایی خاویر باردم هم به نقش ناخدا سالازار، یکی از آدمبدهای همراه ناخدا باربوسا (با بازی جفری راش) وارد داستان شده است. اما طبق آنچه تری روسیو فیلمنامهنویس بهتازگی در گفتوگویی پیرامون موانع فیلمنامهنویسی و تولید برملا کرده است، نسخهی اولیهی فیلمنامه شامل یک آدمبد مؤنث میشد که با مخالفت جانی دپ روبهرو شد. او در این باره چنین توضیح داده است: «فیلمنامهی من یک آدمبد مؤنث داشت که جانی دپ میترسید سرنوشت سایههای سیاه را با شخصیت مشابهش پیدا کند.» این نویسنده در ادامه توضیح میدهد بعضی از فیلمنامههایش چهطور کنار گذاشته شدهاند یا در طول تولید دستخوش تغییرهای ناخوشایندی شدهاند: «معمولاً وقتی سراغ چنین فیلمنامههایی میروم، میبینم که بهتر از فیلمهای نهایی هستند. گاهی وقتها فقط یک تصمیم ساده توسط یک فرد کافی است تا بر اساس یک هوس شخصی، سالها تلاش برای داستانپردازی مؤثر و خلق جهانهای داستانی تمامعیار بر باد رود.» دزدان دریایی کاراییب 5: مردان مرده داستان نمیگویند به کارگردانی مشترک خواکیم رونینگ و اِسپِن سندبرگ، کمتر از یک هفتهی دیگر در 26 ماه مه اکران عمومی خواهد شد.
«مهتاب»، بری جنکینز و فروش 65 میلیون دلاری
درام مستقل مهتاب به کارگردانی بری جنکینز که چند ماه پیش اسکار بهترین فیلم را به دست آورد و در مجموع در هشت رشته نامزد تندیس طلایی بود، به عنوان پرفروشترین فیلم کمپانی A24 تا امروز اعلام شد. فروش داخلی این فیلم در سینماهای آمریکای شمالی بهتازگی از رقم 25 میلیون دلار گذشت و فیلمهای ساحره و اکسماکینا را پشت سر گذاشت. اما در فروش خارجی شرایط بهتری هم برای مهتاب رقم خورد و رویهمرفته فروش آن را به 65 میلیون رساند. جنکینز که از فروش فیلم بهخصوص در سطح جهان شگفتزده است، اسکار بهترین فیلمنامهی اقتباسی را هم به طور مشترک با تارل آلوین مککرنی به دست آورد. جنکینز که مثل خیلی از کارگردانان مطرح سینما در سال گذشته به قلمرو تلویزیون قدم گذاشت، بهتازگی قسمتی از مجموعهی آدمهای سفید نازنین را کارگردانی کرده است و در حال حاضر مشغول کار روی سریال کوتاهی بر اساس رمان کولسن وایتهد با نام راهآهن زیرزمینی است.
انصراف آنتوان فوکوا از کارگردانی بازسازی «صورت زخمی»
کمپانی «یونیورسال» خیلی مشتاق است تا هرچه زودتر بازسازی صورت زخمی را جلوی دوربین ببرد و حتی پیش از این تاریخ نمایش عمومی فیلم در سال آینده را هم مشخص کرده است. این در حالی است که آنتوان فوکوا که قرار بود فیلم را کارگردانی کند بهتازگی از این پروژه انصراف داده است تا تمرکزش را معطوف اکولایزر2 کند. از سوی دیگر در شرایطی که نام دیوید مکنزی (اگر از آسمان سنگ ببارد/ آسمان به زمین آمده) و پیتر برگ (دیپواتر هورایزن و روز میهنپرست) برای جانشینی فوکوا در این پروژه مطرح بود، نام دیوید ایر، کارگردان جوخهی انتحار، هم به میان آمده است که البته جدیتر از دو گزینهی اول به نظر میرسد. البته آنچه در نهایت باعث امیدواری نسبی سینمادوستان به این پروژه میشود، بازنویسی فیلمنامهی اولیهی ترنس وینتر توسط برادران کوئن است.
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:
https://telegram.me/filmmagazine
[هالیوود ریپورتر، ایندیوایر، پلیلیست]