سینمای جهان » چشم‌انداز1396/01/26


رفقای خوب جدا شدند!

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

 

فیلم‌بردار «رفقای خوب» و «دراکولای برام استوکر» درگذشت
میشائل بالهاوس آلمانی (یا با تلفظ انگلیسی مایکل بالهاوس) که از فیلم‌برداران محبوب مارتین اسکورسیزی بود و در شکل‌گیری جنبه‌های بصری منحصربه‌فرد شمار زیادی از فیلم‌های او نقشی اساسی داشت، پس از مدت کوتاهی بیماری، در آپارتمانش در برلین و سن 81 سالگی درگذشت. او سه بار نامزد اسکار بهترین فیلم‌بردار برای اخبار تلویزیون (جیمز ال. بروکس، 1987)، بیکربوی‌های شگفت‌انگیز (استیو کلاوز، 1989) و دارودسته‌های نیویورک (اسکورسیزی، 2002) شده بود. علاوه بر این، وی در شش فیلم دیگر با اسکورسیزی همکاری کرده بود (دیروقت، رنگ پول، آخرین وسوسه مسیح، عصر معصومیت، رفقای خوب و رفتگان که سرانجام اسکار بهترین فیلم را برای کارگردانش به ارمغان آورد) و برای فرانسیس فورد کوپولا هم دراکولای برام استوکر (1992) را فیلم‌برداری کرده بود.
اسکورسیزی در بیانیه‌اش در خصوص درگذشت بالهاوس نوشته است: «میشائل و من بیش از بیست سال دوست صمیمی یکدیگر بودیم و مشارکتی واقعاً خلاقه داشتیم. وقتی با میشائل آشنا شدم، کار خودش را کرده بود و تأثیرش را در همکاری‌هایش با راینر ورنر فاسبیندر بر تاریخ سینما گذاشته بود. او انسان دوست‌داشتنی هم بود و همیشه لبخند گرم و مهربانی داشت، حتی در سخت‌ترین موقعیت‌ها. هر کسی که او را می‌شناخت لبخندهایش را به خاطر خواهد آورد. همکاری ما از دهه‌ی 1980 آغاز شد که من دوران افول کارنامه‌ام را تجربه می‌کردم؛ و این میشائل بود که دوباره حس هیجان در فیلم‌ُسازی را به من برگرداند. برای او هیچ چیزی غیرممکن نبود. اگر کار دشواری را از او می‌خواستم، با شور و اشتیاق سراغش می‌رفت و هرگز به من نگفت که نمی‌توانیم این کار را انجام بدهیم. او عاشق این بود که به چالش کشیده شود. اگر وقت و نور در آستانه‌ی از دست رفتن قرار می‌گرفت، ترتیبی می‌داد و راهی پیدا می‌کرد تا سریع‌تر کار کنیم. اگر از جدول زمان‌بندی عقب می‌افتادیم و باید قید بعضی از تجهیزات و موقعیت‌های پیچیده‌تر را می‌زدیم، با من خلوت می‌کرد تا حرف بزنیم و به نتیجه‌ای برسیم؛ به جای این‌که مستأصل شود و افسوس آن‌چه را بخورد که از دست رفته بود، به استفاده از آن چیزهایی فکر می‌کرد که در دست داشتیم. او واقعاً به من آموخت و شیوه‌ی تفکرم درباره معنای ساختن یک فیلم را تغییر داد. او هنرمند فوق‌العاده‌ای بود و دوستی ارزشمند و بدون جای‌گزین.»
بالهاوس از سال 1971 فعالیت‌های سینمایی‌اش را با فاسبیندر و فیلم Whity آغاز کرد و در ادامه بیش از یک دوجین فیلم را برای این کارگردان آلمانی برجسته فیلم‌برداری کرد، از جمله ازدواج ماریا براون و لی‌لی مارلین. او در همکاری با فاسبیندر در درام مارتا (1973) «نمای تعقیبی 360 درجه» را به تکامل رساند که به یکی از ویژگی‌های سبک وی بدل شد. در مقاله‌ای در وب‌سایت انستیتو گوته، شمایل بصری متمایز فیلمی از او چنین توصیف شده است: «هر فیلم او از لحاظ سبک، خلاقانه است و با این حال، در هر فیلمش تحرک دوربین، پویایی منحصربه‌فردش و جلای تصویر را شناسایی می‌کنیم. این مشهور است که فیلم‌های بالهاوس همیشه گران‌تر از آن چیزی به نظر می‌رسند که هزینه‌شان شده است.» در سال 2014 بالهاوس کتاب خودزندگینامه‌اش با عنوان Bilder im Kopf را منتشر کرد که در آن از ابتلا به آب سیاه (گلوکوم) و تأثیر تدریجی آن بر کارهایش هم گفته است. جشنواره فیلم برلین سال گذشته با خرس طلایی افتخاری به عنوان دستاورد یک عمر فعالیت هنری از او تجلیل کرد.

قتل پسر با الهام از «منچستر کنار دریا»!
طبق اعلام دادستانی که پرونده را در دست دارد، یک زوج نیویورکی پس از تماشای منچستر کنار دریا تصمیم به قتل پسرخوانده‌ی معلول‌شان گرفتند. هفته‌ی گذشته وکیلی با نام جوزف مک‌براید اطلاع داد که پسر شانزده‌ساله‌ای به نام جفری فرانکلین در طول دو ساعتی کشته شده است که والدینش، ارنست و هدر فرانکلین، مشغول تماشای این فیلم اسکاری در 28 ماه فوریه بوده‌اند. مک‌براید اضافه کرد که طبق تحقیقات، مرگ این نوجوان پیش از آتش‌سوزی رخ داده است. ظاهراً این زوج چهار روز پس از قتل، آتش‌سوزی ترتیب می‌دهند و آن را به پلیس گزارش می‌کنند. منچستر کنار دریا درباره مردی افسرده و غم‌زده با بازی کیسی افلک است که در فلاش‌بک‌ها معلوم می‌شود تصادفاً باعث قتل فرزندانش در آتش شده است. این فیلم دو اسکار از شش نامزدی‌اش را به دست آورد، از جمله بهترین بازیگر مرد برای افلک.

«دیو و دلبر» از مرز فروش یک میلیارد دلار گذشت
فیلم جدید دیزنی با نام دیو و دلبر که بر اساس انیمیشن خود این کمپانی ساخته شده است، از مرز فروش یک میلیارد دلار گذشت تا بیست‌ونهمین فیلمی باشد که در تاریخ سینما به این موفقیت تجاری دست پیدا می‌کند. طبق معمول، فروش فیلم در چین با رقمی بیش از 85 میلیون دلار، بالاترین فروش آن را در بازارهای خارجی رقم زده است. البته فروش فیلم در بریتانیا هم با رقمی بیش از 75 میلیون دلار بسیار چشمگیر است. پیش از این روگ اول: یک داستان جنگ ستارگانی تولید مشترک دیزنی و لوکاس‌فیلم، آخرین فیلمی بود که از مرز فروش یک میلیارد دلار گذشته بود. دیو و دلبر که با بودجه‌ای 160 میلیون دلاری تولید شده است، توسط بیل کاندن کارگردانی شده و اما واتسن، دن استیونز، لوک اونز، کوین کلاین، جاش گد، یوان مک‌گرگور، استنلی توچی، ایان مک‌کلن و اما تامپسن از بازیگران این فیلم پرستاره هستند.

جاش برولین هم به «ددپول2» پیوست
جاش برولین برای ایفای نقش کلیدی کِی‌بِل در برابر راین رینولدز در ددپول2 انتخاب شد. مایکل شانن گزینه‌ی اصلی بازی در این نقش بود اما در نهایت استودیو و مارول، برولین را برگزیدند که پیش از این در «جهان سینمایی مارول» نقش آدم‌بدی با نام تانوس را بازی کرده است. دیوید لیچ (یکی از کارگردان‌های جان ویک) پاییز گذشته پس از کناره‌گیری تیم میلر (کارگردان قسمت اول) به دلیل اختلاف‌های خلاقه با رینولدز، به عنوان کارگردان انتخاب شد. ددپول که در روز ولنتاین روانه‌ی اکران شد، بزرگ‌ترین موفقیت کمپانی فاکس را در سال 2016 رقم زد و به فروش جهانی بیش از 782 میلیون دلار دست یافت؛ و البته با شکستن رکورد فروش ماتریکس بارگذاری‌شده به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما با درجه‌ی نمایشی «آر» بدل شد. هنوز تاریخ اکران عمومی این دنباله مشخص نشده است.

کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

[ورایتی، ایندی‌وایر]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: