نوروز امسال با بصرفه‌ترین سیم‌کار کشور

سینمای جهان » چشم‌انداز1395/09/20


«سکوت» و بازی بزرگان

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

سکوت (مارتین اسکورسیزی)

 

«سکوتِ» مارتین اسکورسیزی در میان برترین فیلم‌های سال
فهرست سالانه‌ی انستیتو فیلم آمریکا از ده فیلم برتر سال 2016 اعلام شد و در آن سه شانس اصلی کسب موفقیت در اسکار پیش رو دیده می‌شوند: مهتاب، لالا لند و منچستر کنار دریا (منچستر بای‌دسی). در این فهرست کلینت ایستوود با سالی حضور دارد که در آن تام هنکس در نقش یک قهرمان واقعی، خلبان چسلی سالنبرگر، بازی کرده است و مل گیبسن با ستیغ هک‌سا، که در گیشه به موفقیت چشم‌گیری دست یافت و درباره یک پزشک صلح‌جو (اندرو گارفیلد) در جنگ جهانی دوم است؛ فیلمی که می‌تواند رستگاری کارگردان جنجال‌برانگیزش در هالیوود را رقم بزند. در این فهرست که به‌ترتیب حروف الفبا منتشر شده است، درام علمی‌خیالی دنی ویلنوو با عنوان ورود هم دیده می‌شود؛ فیلمی با بازی ایمی آدامز در نقش زبان‌شناسی که می‌کوشد با بیگانه‌ها ارتباط برقرار کند. دنزل واشینگتن در سومین تجربه‌اش در زمینه‌ی کارگردانی از نمایش‌نامه‌ی حصارها اثر آگست ویلسن اقتباس کرده است (که پانزده روز دیگر یعنی 25 دسامبر روانه‌ی نمایش عمومی می‌شود) و خودش در کنار وایولا دیویس، نقش‌های‌شان در نمایش - که جوایز تونی را برای آن‌ها به ارمغان آورد - را تکرار کرده‌اند. دیوید مکنزی اسکاتلندی با تصویری که از آمریکای غربی در آسمان به زمین آمده/ Hell or High Water ترسیم کرده است و جف بریجز، کریس پاین و بن فاستر نقش‌های اصلی‌اش را بازی کرده‌اند، به فهرست راه یافته است. انیمیشن یک میلیارد دلاری دیزنی در گیشه با نام زوتوپیا هم که شانس اول اسکار بهترین انیمیشن بلند به نظر می‌رسد در این بین دیده می‌شود. اما فیلم غافل‌گیرکننده‌ی فهرست انستیتو آمریکا که تا این‌جا در فصل جوایز موفقیتی کسب نکرده است، جدیدترین فیلم مارتین اسکورسیزی با عنوان سکوت است؛ درامی معنوی در ژاپن دوران فئودالی که اندرو گارفیلد، آدام درایور و لیام نیسن در آن بازی کرده‌اند. این فهرست به استثنای زوتوپیا می‌تواند از سوی اتحادیه‌ی تهیه‌کنندگان آمریکا هم تکرار شود و با حداقل تغییر یکی از فیلم‌های مهم جامانده نظیر چهره‌های پشت پرده/ Hidden Figures، جکی، کتاب جنگل، شیر یا لاوینگ - که هر کدام طرفداران خودشان را دارند - به فهرست راه یابند. اما کدام یک از این فیلم‌ها از فهرست نهایی اسکار بهترین فیلم سر درمی‌آورند؟ در سالی که فیلم‌های زیادی نداریم که روی‌شان توافق عمومی وجود داشته باشد، به احتمال قوی رأی‌دهندگان کم‌تر از ده فیلم، شاید هشت عنوان، را به عنوان نامزدهای تندیس طلایی بهترین فیلم اعلام خواهند کرد، درست همان طور که سال گذشته چنین اتفاقی را شاهد بودیم.

بِنِت میلر از دستاورد همقطارش در «منچستر کنار دریا» شگفت‌زده شد
منچستر کنار دریا
یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های سال است که صرفاً مورد توجه منتقدان قرار نگرفته است. بنت میلر که فیلم‌های کاپوتی (2005)، مانیبال (2011) و فاکس‌کچر (2014) را در کارنامه دارد، درباره دنباله‌ی کنت لونرگن بر مارگارت (2011) در مجموعه مطالب «ورایتی» با عنوان «کارگردانان درباره کارگردانان» نوشته و از آن این گونه تعریف کرده است: «این از آن دست فیلم‌هایی است که مرا به عنوان یک فیلم‌ساز به ادامه‌ی کار دعوت می‌کند. منچستر کنار دریا فیلمی الهام‌بخش است.» او در ادامه چنین نوشته است: «این فیلم اثری هوشمندانه و آگاهانه است، انگار درون فیلم هستید و زیر نفوذ ذهنی که هرگز شناسایی نمی‌شود. شخصیت‌های این فیلم به اندازه‌ی خود داستان برای من اهمیت دارند. شما توجه و دقت تمام‌عیاری را احساس می‌کنید که نسبت به پیچیدگی‌ها و غرابت‌های زندگی واقعی وجود دارد؛ پیش‌پاافتادگی، پوچی، شوخ‌طبعی و لحظه‌هایی که جز این بی‌روح به حساب می‌آمدند، کلی را تشکیل می‌دهند که به اثری حماسی بدل شده است. برای من، این امضای یک کارگردان است.» کیسی افلک، میشل ویلیامز و لوکاس هِجِز تازه‌وارد از بازیگران اصلی این درام هستند که رویکردی پرجزییات و تدریجی نسبت به سوگواری و اندوه دارد.

جشنواره ماکائو «قطار بوسان» را به عنوان بلاک‌باستر سال آسیا برگزید
فیلم ترسناک موفق کره جنوبی با عنوان قطار بوسان از سوی جشنواره بین‌المللی فیلم ماکائو با عنوان کامل International Film Festival & Award Macao به عنوان «بلاک‌باستر آسیایی 2016»  انتخاب شد. این اکشن زامبی‌محور که اولین تجربه‌ی زنده‌ی یئون سانگ‌هوی انیمیشن‌ساز است، نه‌فقط در کره به فروش چشم‌گیری بیش از هشتاد میلیون دلار دست یافت، بلکه در کشورهای بسیاری به پرفروش‌ترین فیلم آسیایی سال میلادی جاری بدل شد. پس از این موفقیت‌ها بود که قرار شد نسخه‌ی انگلیسی‌زبان فیلم توسط کمپانی «گومون» فرانسه ساخته شود. به‌علاوه امروز دهم دسامبر قرار است در این رویداد سینمایی برنامه‌ای با تمرکز بر این فیلم تحت عنوان «توسعه‌ی سینمای ژانر در آسیا - قطار بوسان: بلیت برگشت برای سینمای تجاری آسیا» برگزار شود و در آن فعالان صنعت فیلم‌سازی درباره موفقیت این فیلم در جذب تماشاگران و این‌که آیا فیلم‌های ژانری می‌توانند به عنوان الگویی برای رشد سینمای آسیا عمل کنند با هم به بحث و گفت‌وگو بنشینند. لی دونگ‌ها به عنوان تهیه‌کننده‌ی قطار بوسان و نماینده‌ی پخش‌کننده‌های آسیایی فیلم در این برنامه حاضر می‌شود.

«تبدیل‌شوندگان» به سبک کوئنتین تارانتینو!
مایکل بی ادعا کرده است که تبدیل‌شوندگان: آخرین شوالیه به عنوان پنجمین قسمت از این فرنچایز بلاک‌باستر، آخرین فیلم از این مجموعه خواهد بود. تریلر این فیلم هفته‌ی گذشته در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت تا ترکیب بازیگران پرستاره و نابودی تمام‌عیاری که آدم‌بدهای این فیلم‌ها به بار می‌آورند - و هر چیزی که در تیررس‌شان است از بین می‌برند - را به نمایش بگذارد. در شرایطی که تصور می‌شد این آخرین دفعه‌ای است که مایکل بی هدایت اسباب‌بازی‌های ابداعی تاکارا و هاسبِرو را در دست گرفته است، او به این موضوع اشاره کرد که بدش نمی‌آید یک تبدیل‌شوندگان با درجه‌ی نمایشی «آر» هم بسازد (یعنی نسخه‌ای با خشونت و سایر عواملی که باعث می‌شوند تماشاگران زیر هفده سال با همراهی والدین یا سرپرست بزرگسال به تماشای فیلم بنشینند). بی در گفت‌وگو با «کولایدر» گفت که مدتی است ایده‌ی فیلم را با استودیو مطرح کرده است و اگر همه چیز درست پیش برود، در سال 2018 این فیلم اکران می‌شود. او در این باره چنین توضیح داده است: «حتماً قبول دارید که ایده‌ی جالب و سرگرم‌کننده‌ای است. البته نمی‌خواهم پیش‌داوری کنم اما واقعاً جالب به نظر می‌رسد، فیلمی کاملاً با حال‌وهوا و سبک کوئنتین تارانتینو.»

[ایندی‌وایر، ورایتی، کولایدر]

جدیدترین‌ها

آرشیو

فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۳۰)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: