سینمای جهان » چشم‌انداز1395/09/01


تحقق پیش‌بینی اسپیلبرگ و لوکاس!

میز خبر: نگاهی به تازه‌ترین رویدادهای سینمای جهان

 

بلیت فیلم‌های بلاک‌باستر گران‌تر می‌شود!
به خاطر دارید که جرج لوکاس و استیون اسپیلبرگ پیش‌بینی کرده بودند با پیروزی دانلد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است ایالات متحده در جهنمی پساآخرالزمانی قرار بگیرد؟ خب، هنوز دقیقاً چنین اتفاقی نیفتاده است. چند سال قبل این دو فیلم‌ساز بزرگ پیش‌بینی کردند که در پی پیروی از «الگوی برادوی» در سینماهای آمریکا و افزایش بهای بلیت فیلم‌های به‌اصطلاح بلاک‌باستر در مقایسه با درام‌های کوچک و مستقل، صنعت فیلم‌سازی هالیوود ممکن است با شکست سختی مواجه شود. با این‌که تابستان امسال گیشه‌ی سینماهای آمریکای شمالی شاهد شکست فیلم‌های بزرگ زیادی بود ولی هنوز این پیش‌بینی محقق نشده و ظاهراً فاجعه‌ی بزرگ‌تری در راه است. از قرار معلوم سینماهای زنجیره‌ای بزرگی مانند AMC به این فکر افتاده‌اند که بهای بلیت سینماها را بر اساس فیلم‌ها تعیین کنند. کریگ رَمسی، مدیرعامل «ای‌ام‌سی اینترتینمنت» در جریان نشست تازه‌ای از این موضوع خبر داد و از «فرصت‌های قیمت‌گذاری در آمریکا» گفت! اسپیلبرگ و لوکاس این اتفاق را در سال 2013 پیش‌بینی کردند. کارگردان فیلم‌های ایندیانا جونز و ای.تی. گفته بود: «شما مجبور می‌شوید برای تماشای آیرن‌من بعدی 25 دلار بپردازید و احتمالاً فیلمی مانند لینکلن را می‌توانید با هفت دلار تماشا کنید.» لوکاس هم در ادامه گفت: «اگر این اتفاق بیفتد فیلم‌های بزرگ‌تر به‌مراتب بیش‌تر روی پرده می‌مانند و پروژه‌های کوچک‌تر راهی تلویزیون می‌شوند.» سینماهای زنجیره‌ای آمریکا تا همین امروز هم به اندازه‌ی کافی در افزایش قیمت بلیت نمایش‌های خاص زیاده‌روی کرده بودند و فیلم‌هایی که به صورت سه‌بعدی، با صدای دالبی اَتمِس یا روی پرده‌های آی‌مکس به نمایش درمی‌آمدند، ورودی‌های گران‌تر و حتی گزافی داشتند. اما سؤال اصلی این است که آیا تماشاگران حاضرند برای دیدن فیلم‌های بزرگ و پرهزینه‌ی هالیوودی پول بیش‌تری بپردازند؟ برخی از کارشناسان فکر می‌کنند این کار می‌تواند باعث استقبال بیش‌تر از فیلم‌های کم‌هزینه و مستقل شود.

بازتاب توان سینمای لهستان در جشنواره فیلم کَمِریمِج
به اعتقاد منتقدان و فعالان عرصه‌ی فیلم‌سازی، محصول سینمای بلند لهستان در سال 2016 یکی از پربارترین‌ها در طول سال‌های اخیر است و گواه این موضوع توجه و استقبال بین‌المللی از هشت فیلمی است که در بخش سینمای لهستان در جشنواره فیلم کمریمج/ Camerimage film festival با هم رقابت کردند. آخرین خانواده اولین تجربه‌ی کارگردانی یان ماتوشینسکی است که به داستان واقعی طایفه‌ای در لهستان سال‌های پیش از 1989 می‌پردازد. حقوق پخش و نمایش این فیلم در حال حاضر در اختیار شبکه‌ی تلویزیونی «HBO Europe» است. دیگر فیلم لهستانی که در این رویداد سینمایی مورد توجه قرار گرفت، جنگل چهار صبح نام دارد که لوکیشن هراس‌انگیز و ترکیب بازیگرانش نظرگیر است. یان یاکوب کولسکی که فیلم‌برداری و کارگردانی این فیلم را انجام داده است می‌گوید قرار نبود چند کار را خودش در این پروژه انجام بدهد: «هم‌زمان کارگردان و مدیر فیلم‌برداری بودن در یک پروژه، به‌مراتب سخت‌تر از صرفاً هدایت بازیگران و اعضای اصلی گروه فیلم‌سازی است. اما در این فیلم انتخاب دیگری نداشتم و مجبور به این کار شدم.» ایالات متحده‌ی عشق اثر توماش واشیلفسکی دیگر فیلم مهم جشنواره کمریمج بود که دنیایی بر اساس چهار شخصیت زن خلق کرده است که اولین روزهای آزادی سیاسی در سال 1990 را تجربه می‌کنند. فیلم‌های زیادی از اروپای شرقی و مرکزی تا امروز به این برهه‌ی زمانی پرداخته‌اند اما این روایت تازه به قدری متفاوت است که از زمان نمایش در جشنواره برلین تا امروز هم‌چنان خبرساز بوده و همین طور بیش‌تر در کانون توجه قرار می‌گیرد.

فیلم جدید کارگردان «پسرها گریه نمی‌کنند» مشخص شد
کیمبرلی پیرس قرارداد کارگردانی اقتباس سینمایی از کتاب خاطرات پرفروش ویکتور فرانکل با عنوان جست‌وجوی بشر برای یافتن معنا را با کمپانی «اِستریت آپ فیلمز» امضا کرد که سرمایه‌گذار این پروژه هم خواهد بود. تولید فیلم از سال آینده شروع می‌شود و کیت کوهن و ماریسا پالوینو با همراهی کوین هال تهیه‌کنندگی آن را بر عهده خواهند داشت. کتاب خاطرات فرانکل که در سال 1946 منتشر شد، وقایع‌نگاری سفر این روان‌پزشک در جست‌وجوی یافتن معنا و هدفی برای زندگی در طول تاریک‌ترین دوره از جنگ جهانی دوم است. او یکی از کسانی بود که به اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها فرستاده شد و در آن‌جا از مهارت‌هایش استفاده کرد تا الهام‌بخش زندانیان باشد و آن‌ها را به مبارزه برای بقا و یافتن معنا در رنج و عذابی که دچارش شده بودند، ترغیب کند. جست‌وجوی بشر برای یافتن معنا به 24 زبان ترجمه شد و بیش از دوازده میلیون نسخه از آن به فروش رفت. علاوه بر این، کتابخانه‌ی کنگره آن را یکی از «ده کتاب تأثیرگذار در آمریکا» نامیده است. بزرگ‌ترین موفقیت کارنامه‌ی کیمبرلی پیرس درام درخشان پسرها گریه نمی‌کنند (1999) است که اولین جایزه اسکار بهترین بازیگر زن را برای هیلاری سوانک به ارمغان آورد. پیرس علاوه بر کارگردانی و تهیه‌کنندگی این فیلم، در نگارش فیلم‌نامه‌ی آن هم مشارکت داشت. دو فیلم دیگر پیرس در مقام کارگردان، درام جنگی Stop-Loss محصول 2008 با بازی جوزف گوردن‌لویت و رایان فیلیپ و بازسازی کری (2013) با حضور جولین مور و کلویی گریس مورتز است.

«مأمور مخفی» و موفقیت‌های یک مستندساز جوان
مایتی آلوردی که از مستندسازان مهم شیلی است، در حال آماده‌سازی سومین فیلم بلندش با عنوان مأمور مخفی/ The Mole Agent است که همان طور که از عنوانش برمی‌آید در دنیایی مملو از کارآگاهان خصوصی و مأموران مخفی سپری می‌شود. این خبر در حالی منتشر شده است که دومین فیلم بلند آلوردی با نام بالغ‌ها همین ده روز پیش اولین نمایش جهانی‌اش را در جشنواره فیلم‌های مستند ایدفا در آمستردام پشت سر گذاشت و حقوق پخش جهانی‌اش به شرکت «CAT&Docs» واگذار شد. آلوردی درباره مستند جدیدش به «ورایتی» گفته است: «با این فیلم می‌خواهم ژانرها را به گونه‌ی خاصی با هم ترکیب کنم. هدفم این است که در محدوده‌های سینمای غیرداستانی روی عناصری کار کنم که به سینمای داستانی تعلق دارند و نمونه‌های‌شان در فیلم‌های نوآر، پلیسی و تریلرها دیده می‌شود.»

مارک فورستر فیلمی بر اساس «وینی خرسه» را برای دیزنی می‌سازد
مارک فورستر کارگردانی کریستوفر رابین را بر عهده گرفت که اقتباس سینمایی از کارتون کلاسیک دیزنی وینی خرسه خواهد بود. الکس راس پری هم به عنوان نویسنده‌ی فیلم‌نامه انتخاب شده است. داستان درباره کریستوفر رابین همان پسرک کتاب‌های مشهور ای.ای. میلن (نویسنده‌ی انگلیسی) است که حالا برای خودش مردی شده است. ظاهراً فیلم شباهت‌هایی به فانتزی رفاقتی ست مک‌فارلن با نام تد دارد ولی بر خلاف آن فیلم، بیش‌تر بر شوخی‌های خانوادگی متمرکز خواهد بود. اولین کتاب میلن با محوریت شخصیت وینی خرسه در سال 1926 منتشر شد و دیزنی در سال 1961 حقوق اقتباس از ماجراهای این خرس دوست‌داشتنی را به دست آورد و علاوه بر مجموعه‌های تلویزیونی، چهار فیلم بلند را بر اساس آن ساخت. این فیلم در ادامه‌ی موجی از اقتباس‌های سینمایی دیزنی قرار می‌گیرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به دیو و دلبر (که سال آینده به نمایش درمی‌آید)، علاءالدین (که اخیراً قرار شد گای ریچی آن را کارگردانی کند)، سفیدبرفی، شیرشاه (که جان فاورو کارگردان کتاب جنگل آن را می‌سازد) و مولان اشاره کرد.

ربکا هال هم به جمع بازیگران «هولمز و واتسن» پیوست
راب بریدن، کلی مک‌دانلد و ربکا هال نیز به جمع بازیگران کمدی کمپانی سونی با عنوان هولمز و واتسن پیوستند که پیش از این، ویل فرل و جان سی. رایلی برای ایفای نقش‌های اصلی‌اش انتخاب شده بودند. اِیتن کوهنِ تازه‌کار، نویسندگی و کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد. بریدن در نقش بازرس لِستِرید، رییس اسکاتلند یارد، بازی می‌کند و مک‌دانلد خانه‌دار هلمز خواهد بود. ربکا هال هم در نقش دکتر گریس هارت ظاهر می‌شود که اولین دکتر زنی است که در لندن طبابت می‌کند. هال امسال در درام زندگینامه‌ای کریستین به کارگردانی آنتونیو کمپوس بازی کرده است که طبق پیش‌بینی‌ها می‌تواند از شانس‌های اسکار باشد. تولید هولمز و واتسن از بهار سال آینده‌ی میلادی آغاز می‌شود.

 

 

[ورایتی، ددلاین، اسلش‌فیلم، ایندی‌وایر]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: