سینمای جهان » چشم‌انداز1395/04/13


درگذشت «شکارچی گوزن»

میز خبر: نگاهی به آخرین و مهم‌ترین اخبار سینمای جهان

استیون اسپیلبرگ و پیتر جکسن

 

پیتر جکسن مشغول پروژه محرمانه‌ی اسپیلبرگ
زمستان امسال پنج سال از همکاری استیون اسپیلبرگ و پیتر جکسن برای خلق اقتباس سینمایی ماجراهای تن‌تن می‌گذرد. فیلمی که اگرچه در آمریکا موفقیت عظیمی نبود و فقط بیش از 77 میلیون دلار فروخت، اما به خاطر محبوبیت کتاب‌های مصور منبع اقتباسش در گوشه و کنار جهان، در فروش بین‌المللی به رقم 296 میلیون دلار دست یافت. این اتفاق کافی بود تا جکسن و اسپیلبرگ به تولید قسمت بعدی از پروژه‌ای امیدوار شوند که از ابتدا قرار بود یک سه‌گانه باشد. هرچند در این سال‌ها جکسن و اسپیلبرگ همیشه خواهان ساخت دنباله‌ای بر ماجراهای تن‌تن بوده‌اند اما خبر جالب‌تر این است که حالا جکسن مشغول کار روی پروژه‌ی مخفی دیگری برای کمپانی «امبلین اینترتینمنت» اسپیلبرگ است. اسپیلبرگ در یکی از گفت‌وگوهای اخیرش برای تبلیغ فیلم جدیدش غول دوست‌داشتنی بزرگ (The BFG) درباره همکاری تازه‌اش با جکسن چنین گفت: «پیتر خیلی درگیر فیلم‌های هابیت بود و برای همین از تن‌تن فاصله گرفت. او در حال حاضر روی فیلم دیگری برای کمپانی من کار می‌کند. این یک راز است و کسی چیزی درباره آن نمی‌داند. اما پس از این پروژه، جکسن سراغ تن‌تن خواهد رفت.»

«شکارچی گوزن» درگذشت
مایکل چیمینو خالق فیلم کلاسیک شکارچی گوزن درباره جنگ ویتنام و کارگردان وسترن حماسی دروازه‌ی بهشت در 77سالگی درگذشت. چیمینو هشت فیلم ساخت و کارش را از 1974 با نویسندگی و کارگردانی فیلم جنایی تندربولت و لایت‌فوت با حضور کلینت ایستوود و جف بریجز آغاز کرد. او با شکارچی گوزن (1978) ادامه داد که نه‌فقط در گیشه موفق بود و نظر منتقدان را هم جلب کرد، بلکه یکی از فیلم‌های به‌یادماندنی تاریخ سینما است. اما اوج چیمینو خیلی زود به‌نوعی به پایانش رسید چون او با دروازه‌ِی بهشت (1980) شکست همه‌جانبه‌ای خورد؛ موضوعی که ورشکستگی استودیوی «یونایتد آرتیستس» را سرعت بخشید و باقی کارنامه‌ی این فیلم‌ساز هم تحت تأثیر آن قرار گرفت.
چیمینو در سال 2001 تنها رمانش را با نام جِین بزرگ منتشر کرد که درباره دهه‌ی 1950 و جنگ کره است. او در گفت‌وگویش با گاردین از فرازها و فرودهای کار چنین گفت: «هالیوود همیشه جنون‌آمیز بوده است. در واقع هرج‌ومرج کنترل‌شده است. اما چه‌طور می‌شود از چیزی متنفر بود که این قدر به درد شما خورده است؟ اگر سینما نبود من چنین زندگی را تجربه نمی‌کردم.»
ویلیام فریدکین هم درباره درگذشت این فیلم‌ساز بزرگ چنین نوشته است: «امیدوارم در زمان حیات مایکل چیمینو به او ادای دین و احترام کرده باشم. او یک فیلم‌ساز چیره‌دست و مهم بود. ما همیشه آثار او را خواهیم داشت.»
نقل قول‌هایی از مایکل چیمینو
فیلم‌های سینمایی ما، فیلم‌های خانگی از گذشته‌مان هستند.
من با عقل و منطق فیلم نمی‌سازم. من فیلم نمی‌سازم تا پیام بدهم یا دست روی موضوعی بگذارم. فیلم می‌سازم تا داستان‌هایی درباره مردم را روایت کنم.
این‌جا سرزمین تنهایی است و مردم از تنهایی می‌میرند، و بی‌تردید به همان اندازه که از سرطان می‌میرند. اما این را هم می‌دانم که در هر دوستی و رفاقتی به یک اندازه فرصت برای شکوفایی یا رسیدن به ویرانگری وجود دارد.
درباره انتشار کتابش: «وقتی مردی به اندازه‌ی من، مردبرترپندار تلقی می‌شود، ویراستاران زن از او استقبال نمی‌کنند؛ چون همه‌ی آن‌ها می‌خواهند مرد باشند.»
وقتی مجله‌ی «پیپل» در شماره‌ی نوامبر 1996 درباره تأثیرپذیری زندگی‌اش از مصیبت درواز‌ه‌ی بهشت پرسید: «همان طور که می‌دانید شوک واقعاً بزرگی بود. از آن به بعد دیگر نتوانستم فیلمی را بسازم که می‌خواستم. در واقع از آن‌چه در اختیار دارم بهترین استفاده را می‌برم.»

«انسان‌نما» و شروع هیجان‌انگیز جشنواره فیلم کارلووی واری
جشنواره فیلم کارلووی واری از جمعه با شروعی خیره‌کننده کارش را آغاز کرد و با اهدای جایزه‌ی گوی کریستال به ویلم دافو و اولین نمایش جهانی تریلر جنگ جهانی دوم انسان‌نما (Anthropoid) در همین ابتدا به اوج هیجان رسید. شان الیس که فیلمش در بخش مسابقه هم حضور دارد و بازیگرانی چون جیمی دورنن، سیلیان مرفی و توبی جونز در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند، گفت داستانش - درباره دو سرباز جوانی که در جریان یک مأموریت مخفی به زادگاه‌شان چکسلواکی برمی‌گردند تا یک مقام رده‌بالای نازی را به قتل برسانند - پس از پانزده سال بالأخره به بار نشسته است: «این افتخار بزرگی است. من این فیلم را به همه‌ی مردان و زنان چکسلواکی سابق تقدیم می‌کنم که با روحیه‌ای تسخیرناپذیر علیه استبداد ایستادگی کردند و در راه باورهای‌شان همه چیز را فدا کردند.»

مل گیبسن با «ستیغ هک‌سا» در فصل جوایز
مل گیبسن امسال پاییز با فیلم ستیغ هک‌سا (HacksawRidge) پا به سینماها و فصل جوایز می‌گذارد تا شاید موفقیت بزرگ دیگری را این بار با فیلمی متفاوت در کارنامه‌اش ثبت کند؛ آن هم در شرایطی که سال‌ها از نشستن روی صندلی کارگردانی برای آپوکالیپتو می‌گذرد و در سال‌های اخیر او وجهه‌ی عمومی‌اش را به‌واسطه‌ی اتفاق‌های ناخوشایند مختلف از دست داده است. گیبسن این بار با بازیگران مطرحی چون اندرو گارفیلد، وینس وان و هیوگو ویوینگ سراغ داستان حقیقی رفته است که در بستر جنگ جهانی دوم روی می‌دهد. این فیلم برای کارگردانی که به خاطر روایت برخی از خونین‌ترین داستان‌های سینمایی مشهور است، نوعی تغییر رویکرد هم به حساب می‌آید چون درامی است درباره دزموند داس، کسی که از جنگ سر باز می‌زند اما هم‌چنان به شیوه‌ی خودش در حال خدمت است. گیبسن اخیراً در جریان جشنواره فیلم سیدنی گفت: «این مرد اولین مخالف جنگی بود که مدال افتخار گرفت. او هرگز تیری شلیک نکرد. او همیشه مورد انتقاد هم‌قطارانش بود و ارتش همه کار کرد که او را بیرون بیندازد اما او تحمل کرد چون می‌خواست به عنوان یک پزشک در میدان جنگ، در بدترین نقطه روی زمین، خدمت کند.» او در ادامه این طور اضافه می‌کند: «اوکیناوا کشتارگاه بود و بالاترین تلفات مرگ در مناطق اقیانوس آرام را دارد. زمانی که هیچ فرد دیگری آن‌جا نمی‌رفت، او آن‌جا رفت و در یک شب جان 75 نفر را نجات داد. او بارها و بارها این کار را در مکان‌هایی چون فیلیپین و گوام انجام داد.» ستیغ هک‌سا چهارم ماه نوامبر روانه‌ی نمایش عمومی خواهد شد.

«تارزان» و «غول دوست‌داشتنی بزرگ» هم حریف «یافتن دوری» نشدند
امسال تعطیلی چهارم ژوییه با روز دوشنبه هم‌زمان شده و در نتیجه، آخرهفته‌ای با چهار روز تعطیلی به وجود آمده است. در این شرایط انیمیشن یکه‌تاز دیزنی و پیکسار یافتن دوری وارد هفته‌ی سومش شده است و سه فیلم دیگر هم به صورت گسترده روانه‌ی اکران شده‌اند: افسانه‌ی تارزان، غول دوست‌داشتنی بزرگ و پاک‌سازی: سال انتخاب. اما با وجود این‌که یافتن دوری در هفته‌ی دوم اکرانش، 46 درصد افت فروش داشت، باز هم سه فیلم اکران جدید نتوانستند از پس آن بربیایند و در مکان‌های بعدی جدول فروش قرار گرفتند. تازه در این شرایط هم دو فیلم بزرگ استودیویی اسپیلبرگ و کمپانی برادران وارنر که هزینه‌های تولیدشان روی هم 320 میلیون دلار می‌شود، به‌سختی توانستند در اولین روز تعطیلات بر پاک‌سازی: سال انتخاب (که سومین فیلم از این مجموعه آثار ترسناک است) غلبه کنند که با هزینه‌ای ده میلیون دلاری ساخته شده است. یافتن دوری هم در شرایطی حاکم جدول فروش در سومین هفته‌ی نمایشش شد که انتظار می‌رود در پایان چهار روز تعطیلی بیش از پنجاه میلیون دلار بفروشد و آن را به فروش تقریباً 344 میلیونی‌اش بیفزاید. البته نباید فراموش کرد که یافتن دوری در دوازده روز اول از فروش سیصد میلیون دلار گذشت.

 

 

[منابع: گاردین، ورایتی، ایندی‌وایر، اسلش‌فیلم، پلی‌لیست]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: