سینمای جهان » چشم‌انداز1395/04/05


بازارِ گرمِ جنجال!

میز خبر: نگاهی به آخرین و مهم‌ترین اخبار سینمای جهان

تام کروز

 

تام کروز و استودیوی پنجاه میلیون دلاری کلیسای ساینتولوژی!
کلیسای ساینتولوژی اخیراً مجموعه استودیوهای فیلم‌سازی «ساینتولوژی میدیا پروداکشنس» را در سانست بولوار هالیوود افتتاح کرده است. دیوید میسکاویج رهبر فرقه‌ی بدنام ساینتولوژی، این مجموعه را که با هزینه‌ای پنجاه میلیون دلاری و در طول پنج سال ساخته شده است، به عنوان پایگاه تولیدی برای مشهورترین عضو این کلیسا یعنی تام کروز معرفی کرده است. کروز بعضی از اولین فیلم‌های موفقش از جمله روزهای رعد (1990) و دوردست (1992) را در مرکز این کلیسا در هِمِت کالیفرنیا فیلم‌برداری کرد. البته این مجموعه قصد تولید یک برنامه‌ی خبری شبانه‌روزی را هم دارد.

برنده‌ی فیلم جدید جنیفر لورنس مشخص شد!
کمپانی «لجندری» در مزایده‌ی مربوط به پروژه‌ی سینمایی فیلمی با عنوان خون بد (Bad Blood) - که جنیفر لورنس در آن بازی خواهد کرد - پیروز شد. لورنس در این فیلم که قرار است توسط آدام مک‌کی کارگردان رکود بزرگ (The Big Short) نوشته و کارگردانی شود، نقش الیزابت هولمز را بازی می‌کند؛ مؤسس کمپانی آزمایش خون جنجالی «ترانوس» که هم‌چنان تحقیقات درباره درستی کار و خدماتش ادامه دارد. مک‌کی به همراه چارلز رندالف در ماه فوریه‌ی امسال برنده‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی برای رکود بزرگ شد.

مرگ آنتون یلچین و شکایت از کمپانی فیات
سانحه‌ی رانندگی عجیبی که باعث مرگ آنتون یلچین در نوزدهم ماه ژوئن شد، منجر به یک دعوی حقوقی و دادخواهی گسترده علیه کمپانی اتومبیل‌سازی فیات کرایسلر شده است. در این پرونده چنین ادعا شده است که سازنده‌ی جیپ گرند چروکی عمداً نقصی در طراحی این اتومبیل را مخفی کرده که تا امروز به بیش از سیصد تصادف مرگبار انجامیده است. یک‌شنبه‌ی گذشته مرگ یلچین 27ساله در حالی اعلام شد که این بازیگر سینمای مستقل، سه هفته بعد از آن می‌خواست اولین تجربه‌ی کارگردانی‌اش را با تریلر جنایی «تراویس» پشت سر بگذارد؛ فیلمی که خودش فیلم‌نامه‌ی آن را نوشته است.

الیزابت بنکس و افسوس نقش مری‌جین در «مرد عنکبوتی»!
این موضوع را نمی‌شود انکار کرد که الیزابت بنکس کارنامه‌ی قابل دفاعی در هالیوود دارد. او تا امروز در فیلم‌های بزرگ و کوچک متعددی بازی کرده و روی صندلی کارگردانی هم نشسته است. با این وجود، او سال‌ها پیش فرصت بازی در نقشی را از دست داده است که هنوز نتوانسته با آن کنار بیاید. او در گفت‌وگوی تازه‌اش با «ونیتی فر» از تجربه‌ی آزمون بازیگری‌اش برای نقش مری‌جین واتسن در مرد عنکبوتی (سام ریمی) گفته است: «برای بازی در نقش مقابل توبی مگوایر آزمون دادم. من و توبی تقریباً هم‌سن‌وسال هستیم اما به من گفتند برای بازی در این نقش بیش از حد سن‌وسالم بالاست!» بنکس که در آن زمان 26ساله بود، در نهایت نقش کوتاهی را در سه‌گانه‌ی ریمی به دست آورد اما حسرت این نقش و این تبعیض جنسیتی را هنوز فراموش نکرده است. نظام دومعیاری آشکار هالیوود در سال‌های اخیر بارها مورد اعتراض بازیگران زن قرار گرفته است. در حالی که مردان تا اواخر دهه‌ی سوم از زندگی‌شان می‌توانند در نقش پسران مدرسه‌ای بازی کنند، زنان پس از 25سالگی‌شان می‌توانند نقش زنان سن‌وسال‌داری را به دست بیاورند که جوانی‌شان را پشت سر گذاشته‌اند! نقش مری‌جین دست‌آخر به کرستن دانست رسید که در اواخر دوران نوجوانی بود.

جواب تندوتیز زویی سالدانا به منتقدانش
در میان تصمیم‌های جنجالی بسیاری که امسال در حوزه‌ی انتخاب بازیگران گرفته شده، بازی زویی سالدانا در نقش نینا سیمونه در درام زندگینامه‌ای نینا احتمالاً تندوتیزترین واکنش‌ها را به همراه داشته است. این بازیگر برای ایفای نقش شخصیتش در این فیلم، از بینی مصنوعی استفاده کرده و چهره‌اش را تیره‌تر کرده و همین موضوع باعث انتقادهای گسترده، حتی از سوی اعضای خانواده سیمونه شده است. سالدانا هم واکنش سفت‌وسختی نشان داده و در حرف‌های اخیرش گفته است: «فقط یک جور نمی‌شود سیاه بود. من سیاه‌پوستم همان طوری که می‌دانم. شما اصلاً نمی‌دانید من کی هستم. من سیاه‌پوستم و مردان سیاه‌پوستی را بزرگ کرده‌ام. هرگز فکر نکنید که می‌توانید به من نگاه کنید و این طور بی‌احترامی کنید.» او هم‌چنین به این موضوع اشاره کرد که اهمیت این نقش فراتر از بازی اوست و در واقع موجبات توجه دوباره به این شخصیت برجسته را فراهم آورده است: «من انتخاب کردم. آیا باید فیلم‌نامه را رد می‌کردم و امیدوار می‌بودم که بازیگر سیاه "مناسب و درستی" این نقش را به دست آورد؟ من این نقش را با تمام عواقبش پذیرفتم برای این‌که این داستان باید گفته می‌شد.» نینا در ماه آوریل روی پرده رفت و نقدهای بسیار منفی بر آن نوشته شد که اغلب‌شان به انتخاب اشتباه زویی سالدانا اشاره کرده‌اند.

رقابت ویژه‌ی تدوینگران و هنرمندان جلوه‌های ویژه
جلب سرمایه برای یک فیلم می‌تواند سناریوی مرغ و تخم‌مرغ باشد: برخی می‌خواهند فیلم‌ساز، بخشی از فیلم را بسازد و به آن‌ها نمایش دهد تا در صورت تمایل سرمایه‌گذار آن شوند، اما از سوی دیگر فیلم‌سازان هم برای آغاز فیلم‌ّبرداری به سرمایه احتیاج دارند. در این شرایط، دو مؤسسه‌ی «موزیک‌بِد» (Musicbed: پایگاه و مؤسسه‌ای که آرشیو قابل‌توجهی از موسیقی را در اختیار فیلم‌سازان قرار داده است تا هم آن‌ها بتوانند بهتر داستان‌های‌شان را روایت کنند و هم در این خصوص از هنرمندان موسیقی‌دان حمایت شده باشد) و «فیلم‌سِپلای» (Filmsupply: پایگاه و مؤسسه‌ای که آرشیو قابل‌توجهی از کلیپ‌ها و تصاویر را که توسط گروهی از بهترین فیلم‌برداران جهان گرفته شده در اختیار آژانس‌ها، برندها و فیلم‌سازان مستقل قرار می‌دهد تا بسته به نیازشان از این مصالح تصویری استفاده کنند) که بهتر از هر کس دیگری با مشکل جذب سرمایه برای فیلم‌سازی آشنا هستند، دست به دست هم داده‌اند تا به‌واسطه‌ی یک رقابت منحصربه‌فرد و تازه، فرصتی را برای بروز توانمندی و خلاقیت علاقه‌مندان مهیا کنند. در این رقابت که «چالش فیلم‌سپلای» (Filmsupply Challenge) نام‌گذاری شده است، فیلم‌سازان و سایر شرکت‌کنندگان می‌توانند با استفاده از تصاویر و موسیقی‌های آرشیوی موجود در منابع دو پایگاه «موزیک‌بد» و «فیلم‌سپلای»، آثاری حداکثر با مدت زمان شصت ثانیه، در یکی از سه قالب در نظر گرفته شده‌ی اثر تبلیغاتی، تریلر (آنونس) فیلم یا تیتراژ خلق کنند. به طور طبیعی عموم فیلم‌سازان می‌توانند در این رقابت شرکت کنند اما با توجه به زمینه‌های در نظر گرفته شده، شانس علاقه‌مندان فعال در رشته‌های تخصصی‌تر از جمله تدوینگران، هنرمندان جلوه‌های ویژه، رنگ‌پردازان و... بیش‌تر به نظر می‌رسد چون این رقابت با مجموعه مهارت‌های آن‌ها هم‌خوان‌تر است. علاقه‌مندان شرکت در «چالش فیلم‌سپلای» می‌توانند به وب‌سایت‌های دو پایگاه نام‌برده مراجعه کنند و به صورت رایگان از مصالح و کاتالوگ‌های لازم استفاده کنند، به این شرط که دست‌کم از پنج کلیپ «فیلم‌سپلای» و دو تِرَک «موزیک‌بد» در تولید اثر شصت‌ثانیه‌ای‌شان استفاده کنند. جوایز متنوعی به ارزش کل صد هزار دلار، برای این رقابت منحصربه‌فرد در نظر گرفته شده است که از جایزه‌های نقدی و تجهیزات گران‌قیمت فیلم‌سازی تا سفری با تمام هزینه‌ها به مجموعه جشنواره‌های SXSW را شامل می‌شود. جوایز در هفت رشته به بهترین‌ها اهدا می‌شوند که از این قرارند: اثر تبلیغاتی، تریلر، تیتراژ، طراحی صدا، جلوه‌های ویژه، رنگ و تدوین. موعد مقرر برای شرکت در این رقابت ویژه تا 28 ماه ژوئن است.

[منابع: ورایتی، ایندی‌وایر، پلی‌لیست، اسکرین دیلی]

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: