سینمای جهان » چشم‌انداز1395/01/21


تجربه‌‌ای متفاوت

آسیاتک (21): عامرخان مربی کُشتی می‌شود!

كيكاوس زياری

 

برای عامرخان، بازیگر و تهیه‌كننده‌ی سرشناس سینمای هند، تولید درامی ورزشی درباره رشته‌ی كشتی همیشه اهمیت زیادی داشته است. در واقع مردم هند علاقه‌ی بسیار زیادی به دو ورزش كریكت و كشتی دارند و این موضوع در فیلم‌های هندی هم به‌خوبی دیده می‌شود.
دانگل (Dangal: نام بومی ورزش کشتی در هند) فیلم تازه‌ی عامرخان در مقام بازیگر و تهیه‌كننده است. او در این فیلم، با نقش تازه و گریمی متفاوت جلوی دوربین ظاهر شده است. برعكس تصور عمومی، عامرخان در كار تازه‌اش یك مبارز تشك كشتی نیست كه پشت حریف را قهرمانانه به خاك بساید. او این بار در نقش یك مربی بازی می‌كند و با این حال، شخصیت اصلی فیلم است. كسانی كه او تعلیم می‌دهد هم نه آدم‌هایی غریبه كه دو دخترش هستند. جذابیت فیلم‌نامه به علاقه‌ی خانم‌ها به ورزش كشتی مربوط می‌شود. فیلم‌نامه این درام زندگینامه‌ای بر اساس داستان واقعی زندگی ماهاویر سینگ پوگات نوشته شده است که عامرخان نقشش را بازی می‌كند.
بجز عامرخان كه از ستاره‌های بزرگ بالیوود است، بقیه‌ی بازیگران از بین چهره‌های گمنام انتخاب شده‌اند. این در حالی است كه حال‌وهوای دانگل از محصولات پرزرق‌وبرق بالیوودی بسیار دور و بیش‌تر به فیلم‌های غیرمتعارف و مستقل سینمای این كشور آسیایی نزدیك است.
نیتش تیواری، كارگردانی فیلم را انجام داده است و از آن به عنوان یك درام ورزشی پرتنش اسم می‌برد. شركت فیلم‌سازی عامرخان با همكاری كمپانی والت دیزنی كار تولید دانگل را به عهده داشته و رقم دقیق هزینه‌های تولید آن هنوز اعلام نشده است. البته تحلیلگران اقتصادی سینما می‌گویند با توجه به حال‌وهوای واقع‌گرای فیلم بعید است هزینه‌ی تولیدش خیلی بالا بوده باشد.
داستان درباره پوگات مربی است که وظیفه‌ی هدایت و پرورش دو دخترش، بابیتا و گیتا، را به عهده می‌گیرد‌. آن‌ها در مسابقه‌های حرفه‌ای داخلی و خارجی شركت می‌کنند و موفقیت‌های چشم‌گیری به دست می‌آورند، ‌اما تلاش این پدر و دخترانش با واكنش‌های منفی در بین برخی اقشار و گروه‌های سیاسی روبه‌رو می‌شود. پوگات با وجود این مخالفت‌ها دست از تلاش برنمی‌دارد و استقامت وی اولین مدال طلایی بین‌المللی كشتی را برای یك ورزشكار زن هندی به ارمغان می‌آورد. گیتا پوگات سال 2010 مدال طلای مسابقه‌های كشتی بازی‌های جامعه مشترك‌المنافع را دریافت کرد و خواهرش بابیتا هم موفق به دریافت مدال نقره‌ی این مسابقه‌ها شد. مردم هند پس از كسب این دو مدال بین‌المللی، آن را یك افتخار ملی برای كشور ارزیابی كردند و این موضوع، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های گروهی داخلی داشت.
طبق یك سنت قدیمی در هند (و به‌ویژه در مناطق دورافتاده‌ی روستایی) اكثر خانواده‌ها خواستار فرزندان پسر هستند تا رؤیاهای‌شان را برآورده كند، اما اگر خانواده‌ای صاحب دختر شود، امكانات و فرصت‌های برابری با پسران برای آن‌ها فراهم نمی‌شود. با چنین پس‌زمینه‌ای، كار پوگات روستایی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌كند. او چهار دختر داشت و تمام آن‌ها را به فراگیری ورزش كشتی تشویق كرد. به همین دلیل، بخش مهمی از داستان فیلم در كنار مربیگری او برای دخترانش، به تلاش و مقاومت وی در برابر كسانی می‌پردازد كه وی را برای كارهایش نكوهش می‌كنند. باور این مرد روستایی موفق این بود كه اگر امكانات و فرصت‌های برابری در اختیار دختران و پسران قرار بگیرد، دخترها چیزی كم‌تر از پسرها ندارند و می‌توانند مثل آن‌ها موفقیت‌های عظیمی كسب كنند.
بازیگرانی كه نقش دختران پوگات را بازی می‌كنند از همان روستای محل زندگی این كشاورز ورزشكار انتخاب شدند. عامرخان برای بازی در نقش پدر خانواده، هم چند كیلو وزن كم كرد و هم آموزش‌های ورزشی لازم را دید تا با حرفه‌ی كشتی و مربیگری آشنا شود.
فیلم‌برداری دانگل اوایل سپتامبر 2015 شروع شد و گروه سازنده كار خود را در سكوت خبری پیش برد. تهیه‌كنندگان فیلم به‌تازگی تعدادی عكس از صحنه و پشت صحنه در اختیار رسانه‌های گروهی گذاشته‌اند. منتقدان سینمایی هند از دانگل به عنوان یكی از جنجالی‌ترین محصولات سینمایی این كشور در سال 2016 اسم می‌برند. این در حالی است كه عامرخان سال 2015 هیچ فیلمی روی پرده نداشت و به گفته‌ِی اهل فن، غایب بزرگ گیشه بود.
نیتش تیواری در خصوص اهمیت این داستان برای اقتباس سینمایی می‌گوید: «این داستان در عین حال كه درباره تلاش آدمی برای رد كردن موانع مختلف و دستیابی به موفقیت است، وجه دوگانه‌ی یك تلاش سخت را به نمایش می‌گذارد. ما در این داستان با زنانی سروكار داریم كه می‌خواهند خود را ثابت كنند و این موضوع اهمیت ماجرا را دوچندان می‌كند. در داستان‌های مشابه كه بارها و بارها توسط صنعت سینما در همه جای دنیا تعریف شده، شخصیت محوری یك مرد است كه درصدد اثبات حقانیتش در مبارزه‌ای مردانه است. اما شخصیت مرد دانگل كه پدر خانواده است، به دنبال اثبات حقانیت دخترانش در یك دنیای مردانه است.» این فیلم‌ساز از طریق یكی از دوستانش متوجه داستان زندگی پوگات می‌شود و تعریف داستانی چندخطی از سوی این دوست به قدری او را تحت تأثیر قرار می‌دهد كه در نهایت این فیلم را بر اساس زندگی‌اش می‌سازد.
تیواری یك سال وقت صرف نوشتن فیلم‌نامه كرد و با سفر به روستای پوگات با وی و دخترانش ملاقات کرد. پس از آن، تیواری به دیدار عامرخان رفت و به او پیشنهاد بازی در فیلم را داد: «رهبری عامرخان جلوی دوربین، رؤیایی بزرگ بود كه بالأخره به واقعیت بدل شد. خیلی خوش‌حالم كه او حاضر به تولید فیلم و حتی بازی در‌ آن شد. می‌دانید نقش او در این فیلم هیچ شباهتی به نقش‌های قبلی‌اش در فیلم‌های سینمایی ندارد. او باید در نقش یك مرد كاملاً معمولی روستایی ظاهر می‌شد كه كمی لاغر است و ته‌ریش هم دارد. این عامرخان اصلاً شبیه آن عامرخان ستاره‌ای نیست كه پیش از این در فیلم‌های سینمایی دیده‌اید. او با این كارش، الهام‌بخش تمام اعضای گروه سازنده شد و از این بابت به احترام او كلاه از سر برمی‌دارم. عامرخان با وجود آن كه یك حرفه‌ای تمام‌عیار است، ولی صادقانه اعتراف می‌كند كه یادگیری و آموزش هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد.»
منتقدان هندی می‌گویند عامرخان اهل خطر كردن است و با هر فیلم تازه‌اش دست به یك نوآوری می‌زند. این كاری است كه نه دو خان رقیب او، یعنی شاهرخ‌ و سلمان،‌ انجام می‌دهند و نه دیگر بازیگران جوان یا كهنه‌كار بالیوود؛ و به همین دلیل است که هر فیلم عامرخان در جدول گیشه‌ی نمایش سینماهای هند یک رکوردشکنی تازه را به ارمغان می‌آورد. آن‌ها حالا این پرسش را مطرح می‌كنند كه آیا دانگل تازه‌ترین فیلم او (كه برای اواخر دسامبر سال جاری روی پرده می‌رود) هم یك ركوردشكنی تازه را به نام خود ثبت خواهد كرد یا خیر. بجز طرف‌داران این بازیگر پنجاه‌ساله، خیلی‌های دیگر هم به این پرسش جواب مثبت می‌دهند.
از روزهای پایانی سال 2014 تا امروز كه درام علمی‌خیالی پی كی عامرخان ركورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای هند را شكست، هیچ فیلمی نتوانسته به رقم فروش كلان 340 كروری (حدود 47 میلیون دلار) دست پیدا كند. در واقع در جدول فیلم‌های سیصد كروری تا امروز فقط داداش جان بابرانجی سلمان‌خان محصول 2015 توانسته با فروشی 320 كروری در كنار نام عامرخان قرار بگیرد.
سومین قسمت مجموعه‌ی اكشن و ماجراجویانه دوم عامرخان هم در سال 2013، حدود 284 كرور فروش كرد،‌ اما این سه احمق (2009) بود كه اولین فیلم دویست كروری سینمای هند شد. اولین فیلم صد كروری تاریخ سینمای هند هم گاجینی است که این بازیگر در سال 2008 در آن هنرنمایی کرد (هر صد كرور معادل شانزده میلیون دلار است).
از آن‌جا كه تمام این ركوردها به نام عامرخان ثبت شده‌اند، حالا انتظار می‌رود كه دانگل به فروشی چهارصد كروری دست یابد و رکورد جدیدی را به جا بگذارد. موفقیت‌های بالای مالی فیلم‌های عامرخان در جدول گیشه‌ی نمایش در حالی است كه منتقدان هم یك‌پارچه از آن‌ها تعریف و تمجید می‌کنند و نقدهای مثبتی می‌نویسند.

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: