سینمای جهان » نقد و بررسی1403/07/17


نقد سریال پنگوئن

گنگستری از دل شهر گاتهام

محمدرضا اسمعیلی
The Penguin (TV Mini Series 2024)

 

مجله‌های مصور و یا به اصطلاح Comic book پادشاه سرگرمی در آمریکا محسوب می‌شوند و همیشه طرفداران دو آتیشه خاصی را برای خود داشته‌اند، این مجلات با خلق ابرقهرمان‌هایی جذاب همچون بتمن، سوپرمن و کاپیتان آمریکا دنیای سینما، سریال و گیم را متحول کردند، اما بی‌دریغ جذاب‌ترین کاراکتر برای خوانندگان مجله‌های مصور شخصیت بتمناست، به همین خاطر کارگردانان بزرگی همچون تیم برتون و کریستوفر نولان ترغیب شدند تا سرگذشت بتمن و تقابل او با شخصیت‌های شرور را به تصویر بکشند.

 

کمپانی معروف HPO نیز در سال 2024 تصمیم می‌گیرد سریالی به نام پنگوئن را وارد دنیای استریم کند که روایتگر زندگی یکی از دشمنان بتمن به نام پنگوئن است، داستان این مجموعه در همان شهر خیالی گاتهام می‌گذرد و بروی شخصیتی به نام آزوالد با بازی کالین فارل تمرکز دارد که در جهان زیر زمینی خلافکاران به نام پنگوئن شناخته می‌شود، آزوالد گانگستری است که برای یک خانواده مافیایی به تجارت مواد مخدر می‌پردازد اما هیچ وقت از طرف اعضای خانواده جدی گرفته نمی‌شود و اکنون پس از کشته شدن رئیس خانواده، قصد دارد تا قدرت را در شهر گاتهام تصاحب کند و آینده تجارت مواد مخدر را خودش به تنهایی رقم بزند.

 

بدون تردید سریال پنگوئن ما را به یاد مجموعه‌هایی همچون خانواده سوپرانو و بریکینگ بد می‌اندازد؛ زیرا در این سریال ما با شخصیتی روبه‌رو هستیم که می‌خواهد در دنیای مافیایی و گنگستری پیشرفت کند و در داستان خبری از ابرقهرمان‌های جهان کمیک نیست، البته باید تأکید کرد که جذابیت شخصیت آزوالد، داستان را از هر ابرقهرمانی بی‌نیاز می‌کند. او با هیکلی بسیار چاق، صورتی زخمی و پایی لنگان، همه‌ نشانه‌های مثبت برای زشت و ترسناک بودن را دارد، اما جاه‌طلبی او و تلاشش برای رسیدن به قدرت ما را مجذوب خود می‌کند.

 

در دقایق ابتدایی سریال به‌خوبی عمق شخصیتی آزوالد برای مخاطبان آشکار می‌شود، آن هم در صحنه‌ای که او با  وارث جدید خانواده مافیایی داستان یعنی آلبرتو مواجه می‌شود و آلبرتو که جوانی معتاد و خوشگذران است شروع به تمسخر او می‌کند، آزوالد هم با بی‌رحمی تمام و بدون ترس آلبرتو را به قتل می‌رساند و برای ما ثابت می‌شود که آزوالد روحیه‌ای دارد که تشنه احترام است. اما با این وجود در ادامه سریال روی دیگری از شخصیت او برای بیننده نمایان می‌شود، زیرا آزوالد تصمیم می‌گیرد نوجوانی فقیر و مهاجر به نام ویکتور را که کاملاً به‌صورت تصادفی با او آشنا شده است، تحت حمایت خود بگیرد و حتی ویکتور را به‌عنوان متحدش در کارهای خلاف شریک می‌کند، به همین خاطر آزوالد با حالتی پدر گونه با ویکتور برخورد می‌کند و بی‌رحمی او همراه با احساساتش نسبت به ویکتور، از آزوالد یک شخصیت جذاب می‌سازد.

 

همچنین سکانس ملاقات آزوالد با مادرش تکمیل‌کننده پازل عاطفی اوست، زیرا گانگستر بی‌رحم و ترسناکی همانند او باید از مادری مراقبت کند که دچار اختلال حواس است و آزوالد در خانه مادرش همچون فرزندی مودب و مهربان ظاهر می‌شود، البته مادرش حکم استاد و رهبر را برای او دارد و بروی تصمیمات آزوالد تاثیر گذار است، چون آزوالد پس از کشتن آلبرتو قصد دارد تا از گاتهام فرار کند؛ اما مادرش او را منصرف می‌کند و پسرش را به جنگ قدرت با خانواده مافیایی ترغیب می‌کند.

 

در ادامه سازندگان سریال با خلق شخصیتی به نام سوفیا که خواهر آلبرتو است و به تازگی از آسایشگاه روانی آزاده شده، کاراکتری قوی و جسور را وارد داستان می‌کنند که می‌خواهد انتقام برادرش را بگیرد، اما نه تنها او بلکه هیچ‌کس دیگر در خانواده‌اش نمی‌دانند که قاتل واقعی برادرش آزوالد است، از این رو سوفیا در ابتدا به‌خاطر تلاشش برای پیداکردن قاتل به یک مانع اصلی بر سر آزوالد تبدیل می‌شود؛ اما پس از آن که آزوالد یک شخص دیگر را به عنوان قاتل جا می‌زند و سوفیا انتقام آلبرتو را می‌گیرد، سوفیا و آزوالد با یکدیگر متحد می‌شوند تا رویای خود برای در دست‌گرفتن تجارت مواد مخدر در شهر گاتهام را محقق کنند. چون سوفیا به خاطر زن بودنش همانند آزوالد در تجارت خانواده جدی گرفته نمی‌شود و می‌خواهد در این راه پیشرفت کند.

 

روایت سریال تعلیق‌های دیوانه‌کننده و مهیجی دارد که آن هم مدیون کاراکتر آزوالد است. زیرا آزوالد به‌خاطر اقدامات جسورانه‌اش هر لحظه امکان دارد به مخمصه بیفتد و حتی کشته شود، اما او با اتکا به هوش ذاتی‌ خود در شرایط اضطراری تصمیمات مناسبی را می‌گیرد و زندگی‌اش را نجات می‌دهد.

ولی بدون شک نمی‌توان از درخشش کالین فارل در نقش آزوالد غافل شد، او اگرچه برای ایفای این نقش با انبوهی از لاتکس گریم شده است، اما با این‌ حال خشم، لبخند و انواعی از حالات چهره آزوالد را به خوبی نمایان می‌سازد، حتی بازی او و نحوه ادا کردن دیالوگ‌هایش ما را به یاد شخصیت های ماندگار فیلم گادفادر می‌اندازد، همانند یک مافیایی سیسیلی که در نیویورک زندگی می‌کند، کالین فارل آنچنان تحسین شده بازی می‌کند که گویی نه‌تنها در این حجم از لاتکس پنهان شده است، بلکه انگار خود را در پشت شخصیت آزوالد پنهان کرده و ما به عنوان بیننده اصلا متوجه نمی‌شویم که او ایفاگر این نقش است.

پنگوئن سریالی خوش ریتم با اکشنی مصحور کننده است که به شدت ارزش دیدن دارد و باید آن را در زمره بهترین سریال های سال 2024 به حساب بیاوریم.

 


کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم:

https://telegram.me/filmmagazine

آدرس اینستاگرام:

https://www.instagram.com/filmmagazine.official

آدرس کانال آپارات:

آپارات | FilmMagazine.official (aparat.com)

 

 

 

[ماهنامه فیلم]

آرشیو

کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون
سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


نظر شما درباره سینمای مستقل ایران چیست؟
(۵۴)

عالی
خوب
متوسط
بد

نتایج
نظرسنجی‌های قبلی

خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: