شماره 543 - خرداد ۱۳۹۷

عکس روی جلد: سحر دولتشاهی، بهرام رادان ماهور الوند، محسن کیایی  در «چهار ر‌اه استانبول»، عکس از میلاد کیایی

سینمای ایران
خشت و آینه:
کبابِ کتاب بر آتش قلیان/ زندان‌ها را خلوت کنید/ ممیزی فیلم و کتاب هیچ نتیجه‌ای ندارد/ بازگشت به آینده/ قاطعیت و مصلحت و شفقت/ تهیه‌کنندگان بی‌شناسنامه
تازه‌های سینمای ایران: آشفتگی (فریدون جیرانی)/ پیلوت (ابراهیم ابراهیمیان)/ لابی (محمد پرویزی)
درگذشتگان: ناصر چشمآذر: جماعت من دیگه حوصله ندارم، به خوب امید و از بد گله ندارم/ بارانِ ریزِ عشق/ اشکم را چرا ندیدی/ محمد زرین: هنرمندی که رفت.../ قاسم افشار: نمادی از یک زمانه‌ی سپری‌شده
یک ایرانی در سرزمین عجایب: فیلم‌های داخلی با لوکیشن‌های خارجی: از کمدی، سیاسی، ترسناک... تا کمدی!
همه میدانند: جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر و فیلم‌های غایب
سریالسازی به سبک سیما: نگاهی به مجموعه‌ی تلویزیونی کوبار
به سوی پرتگاه:
شبکه‌ی نمایش خانگی و سریال‌های پی‌درپی    
دیدهبان: صندلی خالی/ وانیل و شکلات: مدها و جریان‌های سینمایی/ توووووووووی دروازه: پرده‌ی پاره!
*                                            
نقد فیلم‌های ایرانی
نقدی بر آن سوی ابرها (مجید مجیدی)/ گفت‌وگوی اختصاصی با اِی. آر. رحمان، آهنگ‌ساز برنده‌ی اسکار/ دو نقد بر خوک (مانی حقیقی)/ دو نقد بر چهارراه استانبول (مصطفی کیایی)/ دو نقد بر خجالت نکش (رضا مقصودی)/ دو نقد بر عصبانی نیستم! (رضا درمیشیان)/ نگاهی به بازی نوید محمدزاده در عصبانی نیستم!/ نقدی بر جشن دلتنگی (پوریا آذربایجانی)/ نگاهی به چند فیلم گروه هنر و تجربه: دژاوو (رایا نصیری)/ رفتن (نوید محمودی)/ خوانِ بیخان (هادی معصوم‌دوست)
فیلم میسازیم که مخاطب آن را ببیند: همراه با چهار کارگردان جوان نخستین مجموعه‌ی اکران سراسری فیلم کوتاه در ایران
گزارش اکران: اعتراض‌ها، تخلف‌ها
نوستالگرافی: روزی روزگاری سینما آزادی/ روزی روزگاری که دکه‌ی مطبوعاتی فقط دکه‌ی مطبوعاتی بود/ روزی روزگاری، لبخندها و قهقهه‌های عصر طلایی
*
سینمای جهان
نمای دور:
فن‌تریر همچنان جنجال‌ساز است/ سریال مستندی درباره‌ی محکومیت عدنان سید/ پلنگ سیاه قهرمانی به مفهوم واقعی کلمه!/ انقضای کپی‌رایت چند فیلم مهم/ فیلم تارانتینو تابستان کلید می‌خورد/ ادامه‌ی بروکلین نُه-نُه در یک شبکه‌ی دیگر/ موفقیت چشمگیر «انتقامجویان: جنگ ابدیت»/ تمدید «مرد خانواده» و «همبرگرفروشی باب»/ فلانگن دنباله‌ی تلألو را می‌سازد/ توقف ساخت سریال‌های جنگیر، لوسیفر و...
با ترس زندگی می‌کنیم: فیلم‌ها و سریال‌هایی که نطفه‌شان در وحشت بسته شده
نویسندگان پشت پرده یا پرتقاضاترین دکترهای شهر!: هفده فیلم‌نامه‌ای که سینماگران بزرگ بازنویسی کرده‌اند
فیلمهای روز: تنفس (اندی سرکیس)/ محوشدگی (فاتح آکین)/ ایکاروس (برایان فوگل)/ رشته‌ی خیال (پل تامس اندرسن)
نمای متوسط: لال (دانکن جونز)/ ناشناس (اندرو نیکول)/ نسل آهن 2 (ولاد یودین)/ ترانه‌ی گرانیت (پت کالینز)
دخلی به سلیقه ندارد: علیه سه فیلم تحسین‌شده‌ی 2017 (شکل آب، فرار کن و مادر!)
فلاش
بک در نمای متوسط: مرد قانون (مایکل وینر)/ به آنها بگو ویلی بوی اینجاست (آبراهام پولانسکی)
آخرین رقص ملکه‌ی مار: سری دوی خاموش شد
دوران طلایی سینمای کمدی صامت: بخش سوم: هرولد لوید: شهروند خوش‌شانس
گریز از سایه: گفت‌وگوی اختصاصی با فرانکو نرو در حاشیه‌ی جشنواره‌ی جهانی فجر

آرشیو

کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون