سینمای جهان » نقد و بررسی1391/11/01


فیلم‌های روز جهان

نگاهی به: خواهر خواهرت (لين شلتُن)، عمليات وَلُر (مايك مك‌كوی)

خواهر خواهرت Your Sister's Sister

نويسنده و كارگردان:‌ لين شلتُن، بازيگران: اميلي بلانت (آيريس)،‌ مارك دوپلاس (جك)، رزماري دوويت (هانا). محصول 2011، ‌90 دقيقه.
يك سال از فوت تام برادر جك مي‌گذرد اما او هنوز نتوانسته با قضيه كنار بيايد. نامزد سابق تام،‌ آيريس، به جك پيشنهاد مي‌كند كه برای عوض كردن حال‌وهوايش به خانه قديمي خانوادگي آيريس در يك جزيره دورافتاده برود و مدتي را با خودش خلوت كند. جك قبول مي‌كند اما وقتي به خانه مي‌رسد متوجه مي‌شود كه خواهر بزرگ‌تر آيريس،‌ هانا، هم بي‌خبر به آن‌جا آمده. فردا سروكله آيريس هم پيدا مي‌شود كه مي‌خواسته با حضورش جك را سورپرايز كند...

فرصت ازدست‌رفته

رضا حسيني: خواهر خواهرت چهارمين فيلم بلند لين شلتن كه چند اپيزود از سريال‌هاي تلويزيوني مختلف را هم كارگرداني كرده، چيزي بيش‌تر از يك فيلم معمولي و متوسط نيست. پيرنگ فيلم تا حدودي قابل‌قبول است اما اين پيرنگ به‌خوبي شاخ‌وبرگ نمي‌گيرد و ميان نقاط عطف يا لحظه‌هاي خوب فيلم خلأ‌هاي متعددي ايجاد مي‌شود كه حوصله را سر مي‌برد و حتي او را دفع مي‌كند. از اين جهت خواهر خواهرت را مي‌شود با كمدي‌رمانتيك موفق نامزدي پنج‌ساله مقايسه كرد كه علاوه بر يك پيرنگ قابل‌قبول مملو از ايده‌هاي كوچك ‌و بزرگ است و دائم تماشاگرش (حرفه‌اي يا غيرحرفه‌اي) را غافل‌گير مي‌كند و براي او برگ برنده‌اي رو مي‌كند. از اين رو ابتدايي‌ترين وجه تمايز نامزدي پنج‌ساله با خواهر خواهرت فيلم‌نامه‌اي است كه به‌خوبي شاخ‌وبرگ گرفته و موقعيت‌ها و ديالوگ‌هاي خوبش با دقت خلق و نوشته شده‌اند. بداهه‌پردازي كه ظاهراً قرار بوده به عنوان تمهيدي براي جبران كمبود مصالح داستاني به كمك خواهر خواهرت بيايد، در نهايت به ضرر فيلم تمام شده و بيش‌تر لحظه‌هاي خسته‌كننده‌ي فيلم در نيمه‌ي اول آن را رقم زده است.
فيلم با يك مهماني به مناسبت سالگرد مرگ برادر جك (شخصيت اصلي داستان) آغاز مي‌شود و ما از بدگويي‌هاي جك درباره‌ي برادرش كه همه را آزرده مي‌كند، متوجه مي‌شويم كه او هنوز نتوانسته با مرگ برادرش كنار بيايد. اما اين‌كه رابطۀ عميق جك با برادرش چه‌گونه بوده كه هنوز نتوانسته آن را هضم كند، در ادامه بي‌پاسخ باقي مي‌ماند و ظاهراً تنها كاركرد فصل افتتاحيۀ فيلم در مهيا شدن بهانۀ سفر جك به يك كلبه‌ي جنگلي خلاصه مي‌شود تا شايد او بتواند در خلوتش با اين موضوع كنار بيايد و زندگي نويي را شروع كند. تا همين‌جا اگر براي آشفتگي و استيصال جك و بهانه‌ي سفرش، دليل و منشأ بهتري در نظر گرفته مي‌شد، هم يك رابطۀ كنجكاوي‌برانگيزِ تعريف‌نشده در فيلم باقي نمي‌ماند و هم فيلم كليت منسجم‌تري پيدا مي‌كرد؛ به عنوان مثال اگر منشأ درماندگي جك و سفرش به نوعي به زندگي اجتماعي انسان مدرن پيوند مي‌خورد (مرگ استعاري كه به‌مراتب بامعني‌تر از مرگ منفعل فعلي است)، آن ‌وقت سفر جك به دل طبيعت و كشف دوباره‌ي زندگي و عشق، معنا و مفهومي پيچيده‌تر پيدا مي‌كرد و اصلاً بار معنايي فصل پاياني فيلم (انتظار براي تولد) را دوچندان مي‌كرد. صحنۀ پاياني فيلم در كليت فعلي قابل‌قبول و خوب است اما اگر به پتانسيل دراماتيك آن در حالت‌هاي مختلف (مثلاً منفي بودن جواب آزمايش) فكر كنيد، بيش‌تر دل‌تان براي از دست رفتن چنين موقعيتي مي‌سوزد. (امتياز: 5 از 10)

عمليات وَلُر Act of Valor

كارگردان‌ها: مايك مك‌كوي، اسكات وا، بازيگران: ستوان رورك (خودش)، كاپيتان دِيو (خودش)، سرباز ساني (خودش)، سرباز ويمي (خودش). محصول 2012، 110 دقيقه.
يك تيم زيده از نظاميان نيروي دريايي آمريكا به دنبال نجات دادن يك مأمور سيا هستند كه گروگان گرفته شده است. آن‌ها در خلال اين ماجرا متوجه مي‌شوند كه يك عمليات تروريستي گسترده كه بسي هولناك‌تر از حادثه‌ي يازده سپتامبر است در شرف وقوع است...

جنگ كسب‌وكار من است

هومن داودي: عمليات وَلُر يكي ديگر از بازتاب‌هاي اجتناب‌ناپذير يازده سپتامبر است. فيلم نشان‌دهنده‌ي عملياتي واقعي است كه طي آن گروهي از نظاميان زبده جلوي حادثه‌ي مشابهي را كه قرار است به طور هم‌زمان در چند شهر اتفاق بيفتد مي‌گيرند. رويكرد فيلم‌سازان به تصوير كشيدن هرچه واقعي‌تر كل اين عمليات است. فيلم تا جايي به جزييات نظامي اجراي اين عمليات توجه كرده كه مي‌تواند به عنوان يك كلاس آموزشي براي آن‌ها كه به اين نوع مسائل علاقه دارند مورد استفاده قرار بگيرد. استفاده از نماهاي نقطه‌نظر، پرهيز از نورپردازي مصنوعي و استفاده از بازيگراني كه در واقع نظامياني هستند كه در عمليات مورد نظر حضور داشته‌اند، باعث شده عمليات وَلُر به آثار مستند جنگي پهلو بزند. اما مشكل اين‌جاست كه در پس اين صحنه‌هاي پر از گلوله و انفجار تقريباً چيزي به اسم داستان يا درام وجود ندارد. آن قدر اين موضوع در فيلم پررنگ است و آن قدر پايان‌بندي فيلم شعارگونه است كه انگار كل فيلم براي شجاعت بخشيدن و به دست آوردن دل نظامي‌هاي آمريكايي ساخته شده تا انگيزه‌اي مضاعف براي جنگيدن در راه كشور به آن‌ها بدهد؛ كه اگر هدف اين بوده، فيلم تا حد زيادي به آن دست پيدا مي‌كند. اما تماشاگري كه در پس اين سكانس‌هاي اكشن خوش‌ساخت و جذاب به دنبال يك جهان‌بيني قابل‌بحث و يك درام قدرتمند مي‌گردد (مانند نمونه‌ي خوبي چون سقوط بلك هاوك)، دست‌خالي خواهد ماند. اتفاقاً جايي از فيلم و پيش از يك عمليات مهم، فرمانده عمليات تأكيد مي‌كند كه: «نمي‌خواهيم مثل موگاديشو سقوط بلك هاوك داشته باشيم.» (امتياز: 4 از 10)

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: