سینمای جهان » نقد و بررسی1391/10/17


فیلم‌های روز جهان

نگاهی به: کشتی جنگی (‌پیتر برگ)/ عشق (میشاییل هانکه)/ ایمنی تضمین نمی‌شود (کالیت تِرِوارو)

کشتی جنگی  Battleship

کارگردان:‌پیتر برگ، فیلم‌نامه: جون هوبِر، اریک هوبر، بازیگران: تایلر کیش (الکس هاپر)، الکساندر اسکارسگاد (استون هاپر)، ریحانا (کورا رِیکس)، بروکلین دِکِر (سام). محصول 2012، 131 دقیقه.
یک ناوگان از کشتی‌ها مجبور می‌شود با ناوگانی دیگر که منشأ ناشناخته‌ای دارد مقابله کند تا جلوی هدف‌های مخربش را بگیرد...

و دیگر هیچ

هوشنگ گلمکانی: یکی دیگر از فیلم‌های علمی‌خیالی از ژانر سینمای فاجعه که به نظر می‌رسد نتیجه‌ی مستقیم فضای پس از واقعه‌ی یازدهم سپتامبر 2001 است. فیلم پس از سکانس اولش که آدرس مستقیم می‌دهد، از سکانس بعدی تبدیل به فیلمی جوانانه می‌شود اما زود به مسیر اولش برمی‌گردد و تا پایان همه‌ی کلیشه‌های این نوع فیلم‌ها را موبه‌مو و با تکنیک درجه‌یک اجرا می‌کند. کشتی جنگی ترکیبی از جنگ دنیاها و تغییرشکل‌دهندگان و گودزیلا و انواع فیلم‌های مشابه است که جلوه‌های ویژه‌ی حیرت‌انگیزی دارد و دیگر هیچ. (امتیاز: 2 از 10)


عشق Amour

نویسنده و کارگردان: میشاییل هانکه، بازیگران: ژان‌لویی ترنتینیان (ژرژ)، امانوئل ریوا (آن)، ایزابل هوپر (ایوا)، ویلیام شیمل (ژئوف). محصول 2012، 127 دقیقه.
ژرژ و آن زن و شوهری سالخورده هستند. آن‌ها تحصیل‌کرده و بافرهنگ‌اند و هر دو معلم موسیقی بوده‌اند. روزی یک حمله‌ی عصبی به زن وارد می‌شود و از آن پس حالش روزبه‌روز رو به وخامت می‌گذارد. این بیماری باعث می‌شود عشق این دو به هم به محکی جدی گذاشته شود... 


جز وحشتم نیفزود...

مهرزاد دانش: آخرین فیلم هانکه، شاید قبل از آن‌که متناسب با نامش، در حال‌وهوایی عاشقانه باشد، اثری وحشت‌آفرین است؛ منتها دلهره‌افکنی‌اش، نه از جنس ماورا و اسلشر، بلکه برآمده از سرنوشت، مسئولیت، احساس، تعلق، و سایر ابعاد وجودی بشر است. رابطه‌ی دو شخصیت اصلی داستان، در مسیری هدایت می‌شود که از بطن عواطف‌شان به یکدیگر، اضطرابی فزاینده به وجود می‌آید و در هر چند سکانس یک بار، هانکه با ایجاد وضعیتی نوین، مخاطبش را با شوکی تکان‌دهنده مواجه می‌سازد. مفهوم و پیکره‌ی عشق در این فیلم، دیگر با واژه‌های دل‌نشین قابل‌تعریف نیست و برعکس، ساحتی از جنون و اسارت و جنایت را در بر می‌گیرد. ضرباهنگ پرطمأنینه و موقر فیلم، بر خلاف ظاهر آرام و کندش، دقیقاً مبتنی بر همین ماسیدگی زمان ناشی از کوبش روان آدمی در برابر مسئولیت‌های عاشقانه است که حکایت دقیقی از هم‌خوانی فرم و درون‌مایه را بازگو می‌کند. (امتیاز: 9 از 10)


ایمنی تضمین نمی‌شود
Safety Not Guaranteed

کارگردان: کالیت تِرِوارو، فیلم‌نامه‌نویس: درِک کانِلی، بازیگران:‌ آبری پلازا (داریوس)، جِیک جانسن (جف)، مارک دوپلاس (کِنِت)، کاران سونی (آرنو). محصول 2012، 86 دقیقه.
داریوس یک دختر جوان و منزوی است که در مجله‌ای در سیاتل به عنوان کارآموز کار می‌کند. او برای پیشرفت در شغلش فرصت خوبی پیدا می‌کند: شخصی به نام کنت (دوپلاس) در روزنامه‌ای آگهی کرده که برای سفر در زمان و بازگشت به گذشته نیاز به یک همراه دارد. ظاهرا او در کارش خیلی هم جدی است. به همین دلیل داریوس همراه جف (جانسن) و آرنو (سونی) سفری کوتاه ترتیب می‌دهند تا سراغ کنت بروند و سر از کارش دربیاورند...


با افسوس به گذشته بنگر

هومن داودی: این یکی از موارد نادر و البته موفق تلفیق دو ژانر کمدی‌رمانتیک و علمی‌خیالی است. فیلم به شکلی موجز با سرعت و قدرت شخصیت‌ها و روابط بین آن‌ها را معرفی می‌کند و از طرف دیگر درام را به جلو می‌برد. به‌جرأت می‌شود گفت هیچ مورد یا لحظه‌ی اضافی در فیلم وجود ندارد و ریتم خوب فیلم لحظه‌ای دچار افت نمی‌شود. فیلم‌ساز برای ترکیب دو ژانر اصلی سراپا متفاوت فیلمش غم مربوط به افسوس‌های همیشگی گذشته را با غم تنهایی اکنون شخصیت‌هایش پیوند زده و از این راه از مسیری دشوار به‌سلامت گذر کرده است. در پیش گرفتن لحنی سرخوشانه و ریختن این همه غم و احساس در فیلم، کار به‌ظاهر ساده اما بسیار سختی بوده که کارگردان در اولین تجربه‌ی فیلم‌سازی‌اش با موفقیت به آن دست پیدا کرده است.(امتیاز: 7 از 10)

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: