سینمای جهان » نقد و بررسی1391/11/08


فیلم‌های روز جهان

نگاهی به: تران: ميراث (جوزف كَزينسكي)/ دو روز در نيويورك (ژولي دلپي)

تران: میراث TRON: Legacy

كارگردان: جوزف كَزینسكی، فیلمنامهنویسها: ادوارد كیتسیس، آدام هاروویتز، بازیگران: جف بریجز (كوین فلین)، گَرِت هِدلند (سَم فلین)، اولیویا وایلد (آئورا)، مایكل شین (كاستر). محصول 2010، 125 دقیقه.
پسر طراح یك دنیای مجازی برای پیدا كردن پدرش كه در این دنیا اسیر شده به داخل آن دنیای دیجیتال كه پدرش طراحی كرده می‌رود. او باید با مخلوقات پدرش كه به موجودات خبیثی تبدیل شده‌اند مبارزه كند...

بازی كامپیوتری

هوشنگ گلمكانی: یك نمونه‌ی مثال‌زدنی از شبیه شدن برخی از فیلم‌های به‌اصطلاح علمی‌خیالی به بازی‌های كامپیوتری. البته ایده‌ی كلی و خط داستانی ابتكاری فیلم هم به این ساختار راه می‌دهد، اما فقط برای ده‌پانزده دقیقه و نه یك فیلم بلند سینمایی، آن هم برای تماشاگری كه می‌خواهد فیلم ببیند نه این‌كه بازی كند. كاربرد فراوان خط‌های نورانی در بافت گرافیك فیلم – كه شبیه تابلوهای نئون است – حتی در قالب سه‌بعدی‌اش هم چشم را آزار می‌دهد. (امتیاز: 1 از 10)  
                  

دو روز در نیویورك 2 Days in New Yor

نویسنده و كارگردان: ژولی دلپی، بازیگران: ژولی دلپی (ماریون)، كریس راك (مینگِس)، آلبرت دلفی (ژانو)، آلكسیا لاندو (رُز). محصول 2012، 96 دقیقه.
ماریون و مینگس یك زوج ساكن منهتن هستند. وقتی خانواده ماریون كه فرانسوی هستند تصمیم می‌گیرند برای سر زدن به او به نیویورك بیایند،‌ اختلاف‌های فرهنگی بین مینگس و آن‌ها دردسرساز می‌شود...

تقدیم به نیویورك بدون عشق

هومن داودی: با تماشای دو روز در نیویورك یك بار دیگر ثابت می‌شود كه وودی آلن چه فیلم‌ساز خوبی است! آلن در همین حال‌وهوا و با دست‌مایه‌هایی مشابه، فیلم‌هایی گرم و روان درباره‌ی شهرهای مهم می‌سازد و دغدغه‌های همیشگی‌اش را در آن‌ها می‌ریزد؛ اما این‌جا فیلم‌ساز با اشباع كردن فیلم از شوخی‌های پیش‌پاافتاده و دست‌مالی‌شده و آدم‌هایی كه اصلاً معلوم نیست چه مشكلی دارند یا چه نوع ارتباطی بین‌شان برقرار است، آن را به اثری ملال‌آور و غیرقابل‌تحمل تبدیل كرده است. شوخی‌های فیلم از نوع اشتباه در ترجمه فرانسوی به انگلیسی و برعكس یا ندیدبدید بودن فرانسوی‌هاست و زمان‌بندی نادرست در كمدی و بازی‌های بد بازیگران تمام شوخی‌های فیلم را بر باد داده است. همان طور كه از روی كاغذ هم مشخص است كریس راك و ژولی دلپی به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند زوجی قابل‌باور را به تصویر بكشند و انگار در این فیلم از توانایی‌های‌شان به جای آن دیگری استفاده شده است. راك كه استاد كمدی «استندآپ» و شوخی‌های رگباری است، به آدمی روشنفكر و آرام تبدیل شده و دلپی كه پرسوناژ سینمایی‌اش منطبق با روشنفكری و درون‌گرایی است رگبارهایی از جمله‌های هیستریك و بی‌ادبانه به راه انداخته است. نتیجه این می‌شود كه در دو روز در نیویورك همه چیز در سطح می‌گذرد و دلپی فیلم‌ساز موفق نمی‌شود شوخی‌ها و شخصیت‌های جاافتاده‌ای از تقابل دو فرهنگ اروپایی و آمریكایی بیرون بكشد. (امتیاز: 1 از 10)

آرشیو

سینماهای تهران


سینمای شهرستانها


اس ام اس


آرشیوتان را کامل کنید


شماره‌های موجود


خبرنامه

به خبرنامه ماهنامه فیلم بپیوندید: