شماره: ۴۸۱ (آبان ۱۳۹۳)

سینمای ایران
فلاش
بک: پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها
خشت و آینه: پیكسل به جای نقره/ در یك پیچ (یا پاگرد)تاریخی/ بهشت فیلم‌سازان بی‌استعداد/ منطق درام یا جذابیت عبور از خط قرمز؟/ آن روی سكه‌های اهدایی/ سینما سینماست!/ من نویسنده‌ی شبكه‌ی باران نیستم
رویدادها: فیلم‌های تـازه: ایرانبرگر (مسعود جعفری‌جوزانی)، جاده‌ی شهریار (سعید قاضی‌میرسعید)، یحیی سكوت نكرد (كاوه ابراهیم‌پور)، هاری (امیراحمد انصاری)/ امروز، نماینده‌ی ‌سینمای ایران در هشتادوهفتمین دوره‌ی رقابت‌های اسكار: نوبت به میركریمی رسید/ برای زاون قوكاسیان كه در وین روی تخت بیمارستان است: بیا دیگر زاون/ وضعیت مبهم نمایش دو فیلم: تقاطع خطوط قرمز/ تغییر در مقررات جشنواره‌ی فجر: قطار جشنواره در مسیری تازه/ شش نكته درباره‌ی جشنواره‌ی فیلم مقاومت: فراتر از مرزهای ملی/ رونمایی از مجموعه‌ی «سی سال سینمای مقاومت»: تولد در سی سالگی/ چند نكته درباره‌ی more  پرونده‌ی «جوان‌اول»: همیشه مردان، و گاهی - كمی - زنان!
درگذشتگان: هوشنگ منظوری/ غلام‌علی پورعطایی/ حامد خسروی
ایستگاه: هومن بهمنش/ محسن تنابنده/ بابك حمیدیان/ سیامك صفری/ احسان عبدی‌پور/ سام قریبیان
دیدهبان: ملاحظاتی درباره‌ی چند نكته از اوضاع این روزهای سینمای ایران
اتفاق خودش میافتد: گزارش یك سفر ناكام به جشنواره‌ی كودك اصفهان
در تلویزیون: ایستگاه آخر: مهر، آخرین ماه مدیریت گروه فعلی بر صداوسیما بود؛ ماهی پراتفاق که باز هم برای رسانه‌ی ملی خبر و حاشیه ساخت/ استارت بد: چند نکته درباره‌ی پوشش تلویزیونی دومین رویداد بزرگ ورزشی سال/ مستندسازی صنعتی، آری یا نه؟: واردات راحت‌تر و بی‌دردسرتر است!
یادها و خاطرهها: جذابیت پنهان ترجمه‌ی سه‌جانبه‌ی فیلم: تریستانای بونوئل چه‌گونه ترجمه و دوبله شد؟

سینمای جهان
نمای دور:
بسیار عجیب ولی واقعی: بازگشت دیوید لینچ با فصل سوم تویین پیكس/ مستندی درباره‌ی نیكلاس ویندینگ رفن ساخته‌ی همسرش: وقتی یك فیلم‌ساز خوب، فیلم خوب نمی‌سازد/ خانه‌ی دیلیپ كمار، میراث فرهنگی شناخته شد: برای نزدیك كردن قلب‌های مردم هند و پاكستان/ كاترین بیگلو علیه كشتار فیل‌ها: كوتاه ولی تكان‌دهنده/ نشانه‌ها در تقابل با سابقه‌ها: آیا میانستارهای  موفق به شكستن طلسم اسكار خواهد شد؟/ یك بازسازی دیگر: دیوید فینچر سریال می‌سازد/ برادران وینستین: «هیچ كس مثل تارانتینو نیست»/ نمایش فیلم جدید پل تامس اندرسن: علایق، الهام‌ها و اشك‌ها/ جكی چان و دیگران در پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای چین: كهنهسرباز و شمشیر اژدها/ كالبدشكافی فیلم‌سازی نامتعارف با شخصیتی بسیار خاص: ترس‌ها، وسواس‌ها و جنجال‌های یك فیلم‌ساز/ دیوید سایمن، سریال‌‌سازی استثنایی: همیشه سازش‌ناپذیر، همیشه جسور/ برنامه‌ی مرور دوره‌های مختلف سینمای چین/ هانی ابواسد، فیلم‌ساز بین‌المللی
روی پرده: نگاهی به چند فیلم مهم روی پرده‌ی سینماهای جهان: دختری كه رفت (دیوید فینچر)، خزانه (میشاییل روسكام)، مهمان (آدام وینگارد)، دروغ مصلحتی (فیلیپ فالاردو)، جیمی: همه چیز در كنارم است (جان ریدلی)
نمای متوسط: طبیب (فیلیپ استولز)/ دیو و دلبر (كریستوف گان)/ لبه‌ی فردا (داگ لیمن)/ پسر كو ندارد نشان از پدر (هیروكازو كوریدا)
فیلمهای روز: فیلم لگویی (فیلیپ لُرد، كریستوفر میلر)/ فراخوانی (جیسن استون)
نمای درشت: نقدی بر فیلم مردان ایكس: روزهای آیندهای سپریشده (برایان سینگر)/ گفت‌وگو با كارگردان/ بازتاب‌های فیلم در میان منتقدان/ نكاتی در حاشیه‌ی فیلم
یك فیلم، یك ترانه: ترانه‌ای برای روزهای خوب زندگی: روزگاری كه با هم داشتیم
جغرافیای هلاكت و شكنجه: نقدی بر سریال محبوب كارآگاه حقیقی (نیك پیتزولاتو)
مباحث تئوریك: تأملی بر قرارداد متن و فاصله‌گذاری: بازی گربه و بی‌سیم
دیزنی و دیگران: گزارش سی‌و‌هشتمین جشنواره‌ی انیمیشن اتاوا
مثل یكی از خوابهای تروفو: گزارش بیست‌وهشتمین جشنواره‌ی بولونیا
رمزها و قراردادها: روایت‌های سینمایی چه‌گونه نظام‌های معنایی خود را پدید می‌آورند؟
درگذشتگان: ریچارد آتن‌بورو/ لورن باكال/ ایلای والاك/ گوردون ویلیس/ تاتیانا ساموییلوا/ جیمز گارنر
پرفروشهای ژاپنی: انیمیشن بساز، می‌فروشه!/ فیلم دوستاره
تماشاگر: نگاهی به تصویرپردازی و قاب‌بندی ایدا (پاول پاولیكوفسكی): ارتفاع متروك؛ درك یك سقوط 

نقد فیلم
دو نقد بر آتشبس2 (تهمینه میلانی) و گفت‌وگو با كارگردان/ سه نقد بر خانوم (تینا پاكروان) / دو نقد بر خوابزدهها (فریدون جیرانی)/ گزارش اكران
سینمایی که مخاطب خود را گم کرده: سینمای دولتی و بحران مخاطب، با نگاهی به چند فیلم اخیر سینمای ایران
معرفی و نقد كتاب: نگاهی به سه كتاب سینمایی/ سه یادداشت
نامهها: پاسخ‌ به پرسش خوانندگان
بیست سال پیش در همین ماه122: نگاهی به شماره‌ی 166 ماهنامه‌ی «فیلم» (آبان 1373)


آرشیو
شماره:۵۳۰ (۲۰ شهریور ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۹ (شهریور ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۸ (مرداد ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۷ (تیر ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۶ (خرداد ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۵ (۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۴ (اردیبهشت ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۳ (فروردین ۱۳۹۶)
شماره:۵۲۲ (اسفند ۱۳۹۵)
شماره:۵۲۱ (۱۲ بهمن ۱۳۹۵)
شماره:۵۲۰ (بهمن ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۹ (۲۰ دی ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۸ (دی ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۷ (آذر ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۶ (بیست آبان ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۵ (آبان ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۴ (مهر ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۳ (۲۰ شهریور ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۲ (شهریور ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۱ (مرداد ۱۳۹۵)
شماره:۵۱۰ (تیر ۱۳۹۵)
شماره:۵۰۹ (خرداد ۱۳۹۵)
شماره:۵۰۸ (شماره‌ی ویژه بهار)
شماره:۵۰۷ (اردیبهشت ۱۳۹۵)
شماره:۵۰۶ (فروردین ۱۳۹۵)
شماره:۵۰۵ (اسفند ۱۳۹۴)
شماره:۵۰۴ (۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ویژه‌ی جشنواره فیلم فجر)
شماره:۵۰۳ (بهمن ۱۳۹۴)
شماره:۵۰۲ (نیمه‌ی دی ۱۳۹۴)
شماره:۵۰۱ (دی ۱۳۹۴)
شماره:۵۰۰ (آذر ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۹ (شماره ویژه‌ی پاییز ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۸ (آبان ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۷ (مهر ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۶ (۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ویژه‌ی روز ملی سینما)
شماره:۴۹۵ (شهریور ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۴ (مرداد ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۳ (تیر ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۲ (خرداد ۱۳۹۴)
شماره:۴۹۱ (۲۰ اردیبهشت (شماره ویژه بهار ۱۳۹۴))
شماره:۴۹۰ (اردیبهشت ۱۳۹۴)
شماره:۴۸۹ (فروردین ۱۳۹۴)
شماره:۴۸۸ (اسفند ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۷ (۱۲ بهمن ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۶ (بهمن ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۵ (نيمه دی ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۴ (دی ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۳ (آذر ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۲ (۲۰ آبان ۱۳۹۳ - فوق‌العاده‌ی پاييز)
شماره:۴۸۱ (آبان ۱۳۹۳)
شماره:۴۸۰ (مهر ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۹ (۲۱ شهريور ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۸ (شهريور ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۷ (مرداد ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۶ (تير ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۵ (خرداد ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۴ (ويژه بهار - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۳ (ارديبهشت ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۲ (فروردين ۱۳۹۳)
شماره:۴۷۱ (اسفند ۱۳۹۲)
شماره:۴۷۰ (۱۲ بهمن ۱۳۹۲ (ويژه جشنواره فيلم فجر))
شماره:۴۶۹ (بهمن ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۸ (دی ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۷ (آذر ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۶ (شماره‌ی ۴۶۶، ویژه‌ی پاييز ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۵ (آبان ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۴ (مهر)
شماره:۴۶۳ (۲۱ شهريور)
شماره:۴۶۲ (شهريور ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۱ (مرداد ۱۳۹۲)
شماره:۴۶۰ (تير ۱۳۹۲)
شماره:۴۵۹ (خرداد ۱۳۹۲)
شماره:۴۵۸ (شماره ويژه بهار - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲)
شماره:۴۵۷ (ارديبهشت ۱۳۹۲ )
شماره:۴۵۶ (فروردين ۱۳۹۲)
شماره:۴۵۵ (اسفند ۱۳۹۱)
شماره:۴۵۴ (۱۲ بهمن ۱۳۹۱ (ويژه جشنواره فيلم فجر))
شماره:۴۵۳ (بهمن ۱۳۹۱)
شماره:۴۵۲ (دی ۱۳۹۱)
شماره:۴۵۱ (آذر)
شماره:۴۵۰ (نیمه آبان ۱۳۹۱ | ویژه‌ی سی سالگی)
شماره:۴۴۹ (آبان ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۸ (مهر ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۷ (۲۱ شهریور ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۶ (شهریور ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۵ (مرداد ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۴ (تیر‌ماه ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۳ (خرداد ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۲ (شماره ویژه بهار - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۱ (اردیبهشت ۱۳۹۱)
شماره:۴۴۰ (فروردین)
شماره:۴۳۹ (اسفند)
شماره:۴۳۸ (۱۲ بهمن ۱۳۹۰)
شماره:۴۳۷ (بهمن ۱۳۹۰ )
شماره:۴۳۶ (دی‌ماه ۱۳۹۰)
شماره:۴۳۵ (آذر ۱۳۹۰)
شماره:۴۳۴ (شماره ویژه پاییز - ۱۷ آبان ۱۳۹۰ )
شماره:۴۳۳ (آبان ۱۳۹۰ )
شماره:۴۳۲ (مهر ۱۳۹۰)
شماره:۴۳۱ (شماره ویژه‌ی روز ملی سینما - ۲۱ شهریور ۱۳۹۰ )
شماره:۴۳۰ (شهریور ۱۳۹۰ )
شماره:۴۲۹ (مرداد ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۸ (تیر ماه ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۷ (خرداد ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۶ (شماره ویژه بهار - ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۵ (اردیبهشت ۱۳۹۰ )
شماره:۴۲۴ (نوروز ۱۳۹۰)
شماره:۴۲۳ (اسفند ۱۳۸۹)
شماره:۴۲۲ - ویژه جشنواره فیلم فجر (۱۶ بهمن ۱۳۸۹)
شماره:۴۲۱ (بهمن ۱۳۸۹)
شماره:۴۲۰ (دی‌ماه ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۹ (آذر ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۸ (شماره ویژه پاییز - ۲۰ آبان ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۷ (آبان ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۶ (مهر ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۵ (شماره ویژه روز ملی سینما - ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ )
شماره:۴۱۴ (شهریور ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۳ (مرداد ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۲ (تیر ماه ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۱ (خرداد ۱۳۸۹)
شماره:۴۱۰ (شماره ویژه بهار - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ )
شماره:۴۰۹ (اردیبهشت ۱۳۸۹ )
شماره:۴۰۸ (اول فروردین ۱۳۸۹)
شماره:۴۰۷ (اول اسفند ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۶ - ویژه جشنواره فجر (۵ بهمن ۱۳۸۸ )
شماره:۴۰۵ (اول بهمن ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۴ (دی ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۳ (آذر ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۲ (نیمه آبان - ویژه پاییز ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۱ (اول آبان ۱۳۸۸)
شماره:۴۰۰ (۱ مهر ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۹ (ویژه روز ملی سینما) (۲۱ شهریور ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۸ (شهریور ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۷ (مرداد ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۶ (تیر ۱۳۸۸ )
شماره:۳۹۵ (خرداد ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۴ (ویژه بهار - نیمه‌ اردیبهشت ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۳ (اردیبهشت ۱۳۸۸ )
شماره:۳۹۲ (ویژه‌ی نوروز ۱۳۸۸)
شماره:۳۹۱ (اسفند ۱۳۸۷)
شماره:۳۹۰ (ویژه‌ی ویژه بیست‌و‌هفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر- ۱۲ بهمن ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۹ (بهمن ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۸ (دی ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۷ (آذر ۱۳۸۷ )
شماره:۳۸۶ (ویژه پاییز - ۱۸ آبان ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۵ (آبان ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۴ (مهر ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۳ (ویژه‌ی روز ملی سینما - نیمه‌ی دوم شهریور ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۲ (شهریور ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۱ (مرداد ۱۳۸۷)
شماره:۳۸۰ (تیر ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۹ (خرداد ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۸ (ویژه بهار - نیمه‌ اردیبهشت ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۷ (اردیبهشت ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۶ (فروردین - ویژه‌ی نوروز ۱۳۸۷)
شماره:۳۷۵ (اسفند ۱۳۸۶)
شماره:۳۷۴ (ویژه بیست‌وششمین جشنواره فیلم فجر - ۱۲ بهمن ۱۳۸۶)


همكاران این شماره: آرمین ابراهیمی، آرامه اعتمادی، عباس بهارلو، محسن بیگ‌آقا، محسن جعفری‌راد، مصطفی جلالی‌فخر، احسان خوش‌بخت، علیرضا حسن‌خانی، رضا حسینی، مهرزاد دانش، بهروز دانشفر، هومن داودی، وازریك درساهاكیان، پوریا ذوالفقاری، هوشنگ راستی، آنتونیا شركا، علی شیرازی، رامین صادق خانجانی، احمد طالبی‌نژاد، جواد طوسی، ریحانه عابدنیا، نیما عباس‌پور، بهزاد عشقی، عقیل قیومی، رضا كاظمی، ایرج كریمی، غزل گلمكانی، محمدسعید محصصی، حمیدرضا مدقق، مازیار معاونی، احسان ناظم‌بكایی، امید نجوان، محدثه واعظی‌پور، اصغر یوسفی‌نژاد.