(فروردین ۱۳۹۴)
سینمای ایران گزارش سال: مروری بر مهمترین رویدادهای سینمایی سالی که گذشت ایستگاه نوروز: نکتههایی دربارهی بعضی از سینماگران فعال در سال 93: امیر آقایی، امیر جعفری، ترانه علیدوستی، پانتهآ بهرام، پانتهآ پناهیها، حسین یاری، حمید فرخنژاد، ساره بیات، شهرام مکری، هنگامه قاضیانی، مهتاب کرامتی، هومن بهمنش، عبدالرضا کاهانی، علیرضا رییسیان، کریستف رضاعی، مهران مدیری، اصغر نعیمی، علیرضا زریندست، علیمحمد قاسمی، حسن زاهدی، نوید فرحمرزی، باران کوثری، شهاب حسینی/ و تکنگاریهایی دربارهی سعید آقاخانی، ابوالفضل پورعرب، هومن سیدی، سیامک صفری، رضا عطاران، نیکی کریمی. یکی از ما کم شد: چند نوشته به یاد زاون قوکاسیان چه روزهایی داشتیم: گفتوگوی جهانبخش نورایی، پرویز دوایی و کیومرث وجدانی بهارها و خاطرهها: چون گل نیلوفری بر آب/ پرویز دوایی/ کفشهایم کو؟ توی یخچال نیست؟ more/ کیومرث پوراحمد/ بهترین قهوهی زندگیام/ وازریک درساهاکیان/ شاید بهاری دیگر/ عباس یاری/ جامانده/ سروش صحت/ نانشیرینیهای عید، اینجا/ محمد شهرزاد/ اگر بهار بیاید/ پرویز نوری/ آن مرد در باران آمد/ محمد جعفری/ دلم برای خودم تنگ میشود/ محمد شکیبی/ پری دریایی عید/ مصطفی جلالیفخر/ قاپیدن بهار از منقار کلاغ/ محسن سیف نقد فیلم ایرانی: طعم شیرین خیال (کمال تبریزی):یک نقد، گفتوگو با مجریان «موشنکمیک» فیلم و یادداشتی از کمال تبریزی/ تمشک (سامان سالور): نقدی بر فیلم/ همشهری کین (اورسن ولز): مطلبی به بهانهی اکران عمومی فیلم/ ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه (ابراهیم ابراهیمیان): نقدی بر فیلم/ جینگو (تورج اصلانی): دو نقد بیست سال پیش در همین ماه: مروری بر شمارهی 171 ماهنامهی «فیلم»، فروردین 1374
سینمای جهان نمای دور: جیمز کامرون کجاست و چه میکند؟: در انتظار نقطهعطفی دیگر در سینمای معاصر/ خبرهایی از دو پروژهی ابرقهرمانی محبوب مارول: ادامهی انتقامجویان بدون جاس ودون و اسپایدرمن سیاهپوست!/ فیلمسازی که میتواند مهمترین مستندساز زمانهی ما باشد: الکس گیبنی، همچنان به دستمایههای جنجالی میپردازد/ اعتراض تند ادوارد نورتن به بدبینیهای رایج: مگر سالی چند فیلم خوب باید ساخته شود؟/ نمایش عمومی فیلم جدید تاکشی کیتانو: گنگسترهای یاکوزا و کلاهبرداران اینترنتی/ بازگشت با سریالی علمیخیالی/ برای واچاوسکیها شکست مفهومی ندارد/ بازگشت ژانکلود وندام با بازسازی کیکباکسر/ شاگردی که استاد شده/ کارگردان افسانهای هنگکنگ/ پس از هجده سال اسکار هشتادوهفتم: نگاهی به مراسم اسکار و برندگانش: اشکها و لبخندها... و باز هم اشکها/ حقایقی دربارهی وجوه مختلف اسکار اخیر: غر میزنم، پس هستم! سبد 1393: نگاهی به برخی از مهمترین فیلمهای خارجی سالی که گذشت: آقای ترنر (مایک لی)/ ایدا (پاول پاولیکوفسکی)/ بابادوک (جنیفر کنت)/ بردمن/ مرد پرندهای (آلخاندرو گونزالس ایناریتو)/ پسر بودن (ریچارد لینکلیتر)/ چشمهای درشت (تیم برتن)/ خواب زمستانی (نوری بیلگه جیلان)/ دختری که رفت (دیوید فینچر)/ دو روز، یک شب (ژانپیر داردن، لوک داردن)/ سالی پرخشونت (جی. سی. چندور)/ شبگرد (دن گیلروی)/ فورس ماژور/ شرایط فوقالعاده (روبن استلوند)/ شش قهرمان بزرگ (دان هال، کریس ویلیامز)/ میانستارهای (کریستوفر نولان)/ فاکسکچر/ شکارچی روباه (بنت میلر)/ لویاتان (آندری زویاگینتسف)/ هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسن)/ فیلم لگویی (فیل لرد، کریستوفر میلر)/ تئوری همه چیز (جیمز مارش)/ نقص ذاتی (پل تامس اندرسن)/ نگهبانان کهکشان (جیمز گان)/ ویپلش/ تازیانه (دیمین شیزل)/ هابیت: نبرد پنج لشکر (پیتر جکسن)/ نگاهی به شش فیلم برگزیدهی سال: ایدا (پاول پاولیکوفسکی)/ بازی تقلید (مورتن تیلدوم)/ تئوری همهچیز (جیمز مارش)/ سلما (ایوا دوورنی)/ آقای ترنر (مایک لی)/ وحشی (ژانمارک وَله) ترور در پاریس: تلفن همراه و تلویزیون: گزارشگر زندهی سه روز پرالتهاب کشتن به خاطر عیسی مسیح: نگاهی از درون به تکتیرانداز آمریکایی در سوی اشتباهِ جاده: یادداشتهای شصتوپنجمین جشنوارهی برلین
|