پـروندهی یک موضوع: چهـرههای مـاندگار تـاریخ به روایـت سیـنما
یک مرور تاریخی: دوهزار فیلم برگزیده دربارهی شخصیتهای واقعی: از «ژَندارک» تا «توپاک شکور»
پنجاه فیلم دربارهی پنجاه شخصیت تاریخی:
ناپلئون (آبل گانس، 1927): غرور و افتخار
مصایب ژَندارک (کارل تئودور درایر، 1928): محاکمهی ناعادلانه
ملکهی سرخ (جوزف فوناسترنبرگ، 1934): زن اغواگر
آقای لینکلن جوان (جان فورد، 1939): استفادهی درست از قدرت
تام ادیسن جوان (نورمن تاروگ، 1940): همذاتپنداری ناخودآگاه
ایوان مخوف (سرگئی ایزنشتین، 1944): اعتراض علیه استالین
کلمنتاین عزیزم (جان فورد، 1946): تضاد تمدن و بدویت more
زندهباد زاپاتا! (الیا کازان، 1952): اقتباس رمانتیک
لولا مونتز (ماکس افولس، 1955): تجلیل از زنانگی
شور زندگی (وینست مینلی، 1956): نابودی تدریجی
اسپارتاکوس (استنلی کوبریک، 1960): آرمانگرایی و استقلالطلبی
سالواتوره جولیانو (فرانچسکو رُزی، 1962): معمای بیپاسخ
لورنس عربستان (دیوید لین، 1962): جادوی صحرا
معجزهگر (آرتور پن، 1962): تنازع بقا
آوای موسیقی (رابرت وایز، 1965): فیلم محبوب نسلها
آندری روبلف (1966): مصایب آندری
مردی برای تمام فصول (فرد زینِمان، 1966): اخلاق سیاسی
بانی و کلاید (آرتور پن، 1967): خلاف جریان رود
بوچ کسیدی و ساندنسکید (جرج روی هیل، 1969): دورانِ سپریشده
رنگ انار (سرگئی پاراجانف، 1969) : رنج روح
آگوییره، خشم پروردگار (ورنر هرتسوگ، 1972): جدال انسان و طبیعت
پاپیون (فرانکلین ج. شفنر، 1973): به سوی آزادی
سرپیکو (سیدنی لومت، 1973): دوران افشاگری
لنی (باب فاسی، 1974): ضدقهرمان دنیای نمایش
معمای کاسپار هاوزر (ورنر هرتسوگ، 1974): ستایش بدویت
بعدازظهر نحس (سیدنی لومت، 1975): مطالبهی اجتماعی
سرگذشت آدل هـ (فرانسوا تروفو، 1975): نامههای عاشقانه
درسو اوزالا (آکیرا کوروساوا، 1975): همزیستی با طبیعت
گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی، 1980): صعود و سقوط
مرد فیلنما (دیوید لینچ، 1980): استثمار ویکتوریایی
فیتزکارالدو (ورنر هرتسوگ، 1982): تسخیر هدفهای بیفایده
گاندی (ریچارد آتنبورو، 1982): رهبر انقلابی
دانتون (آندری وایدا، 1983): فساد قدرت
آمادئوس (میلوش فورمن، 1984): حقارت و حسادت
از آفریقا (سیدنی پولاک، 1985): عشق نافرجام
ترز (آلن کاوالیه، 1986): محصور در صومعه
آخرین امپراتور (برناردو برتولوچی، 1987): تنهایی ناگزیر
تسخیرناپذیران (برایان دیپالما، 1987): در جستوجوی تبهکاران
رفقای خوب (مارتین اسکورسیزی، 1990): رؤیا یا کابوس؟
جیافکی (الیور استون، 1991): معمای مبهم
فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، 1993): نجات از آشوویتس
دلاور (مل گیبسن، 1995): در راه استقلال
داستان استرِیت (دیوید لینچ، 1999): سفری برای اثبات خود
ذهن زیبا (ران هاوارد، 2001): نظریهی تعادل
پیانیست (رومن پولانسکی، 2002): مرگ یک شهر
فریدا (جولی تِیمور، 2002): سیاست یا هنر؟
دریای درون (الخاندرو آمنابار، 2004): حق انتخاب مرگ
سقوط (الیور هیرشبیگل، 2004): زندگی در پناهگاه
کاپوتی (بِنِت میلر، 2005): اسطورهزدایی و خودویرانگری
سخنرانی پادشاه (تام هوپر، 2010): انقلاب ارتباطات
یک نظرخواهی: برگزیدگان 60 منتقد و نویسندهی ماهنامهی «فیلم»
و ده نقد بر ده فیلم برتر:
1- مردی برای تمام فصول (فرد زینِمان، 1966) 31 رای
2- لورنس عربستان (دیوید لین، 1962) 22 رای
3- بانی و کلاید (آرتور پن، 1967) 20 رای
4- سرگذشت آدل هـ (فرانسوا تروفو، 1975) 19 رای
5- آمادئوس (میلوش فورمن، 1984) 19 رای
6- درسو اوزالا (آکیرا کوروساوا، 1975) 18 رای
8- مصایب ژَندارک (کارل تئودور درایر، 1928) 16 رای
9- بوچ کسیدی و ساندنسکید (جرج روی هیل، 1969) 15 رای
10- گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی، 1980) 15 رای
[و: پاپیون، پیانیست، فهرست شیندلر، کلمنتاین عزیزم، آندری روبلف، دانتون، معجزهگر، آخرین امپراتور، آقای لینکلن جوان، بعدازظهر نحس، سالواتوره جولیانو، دریای درون، ترز، ناپلئون، ایوان مخوف، جیافکی، سرپیکو، سقوط، فیتزکارالدو، معمای کاسپار هاوزر]
یکی داستان است پر آب چشم!: چهرههای ماندگار تاریخ ایران در سینما و تلویزیون
روایت جداسری با زبان دلشکستگی: گفتوگو با اصغر عبداللهی درباره «یک قناری، یک کلاغ»