شماره 542 - 20 اردیبهشت 1397

طرح جلد: حمیدرضا بیدقی/ با تصویری از مغولها (پرویز كیمیاوی، ۱۳۵۲) از آثار شاخص سینمای آوانگارد و متفاوت ایران

پرونده‌ی یک موضوع: «سینمای دیگر» 
مدخلی برای بحث درباره‌ی نوعی از سینما:
جور دیگر باید دید
باستان
گرایی تجربی: زندگی و آثار فریدون رهنما
سینمای دیگر و چشمه: زندگی و آثار آربی اُوانسیان
قرار نیست همه
چیز واقعی باشد: نگاهی به سینمای آوانگارد ژان‌لوک ‌گدار با تمرکز بر چهار فیلم
اولین مخاطب هنر، خود هنرمند است: گفت‌وگو با محمدرضا اصلانی
صید و صیاد: متفاوت بودن و دیگرنمایی در آثار ابراهیم گلستان
شیدایی و عقلانیت مدرن: نگاهی به سینمای پرویز کیمیاوی
در جستجوی زمانِ ازدسترفته: سینمای تئودور آنگلوپولوس
زندگی واقعیت نیست، شعر است: عباس کیارستمی در زندگی‌اش فقط یک فیلم ساخت  
بیمرزی مَلال: سهراب شهیدثالث
ضدمردم، ضدپدر: لارس فن‌تریر و آن سینمای «دیگر»
مستندهای جریانگریز: سیری در مستندهای دیگر
ما از راه دیگر میرویم: گفت‌وگو با حمید پورآذری و محمد مساوات درباره‌ی تجربه‌های متفاوت در تئاتر
علیه سینمای گلخانهای: میزگردی با حضور مجید برزگر، علی‌رضا رسولی‌نژاد و عبد آبست
*
مرد نغمههای ماندگار: ناصر چشم‌آذر خالق «باران عشق» از میان ما رفت...
گزارشهای سیوششمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر: زندگی در گذشته‌ی پیشِ رو/ غیبت سینمای مؤلف و شکوه ناشناخته‌ها
اِمبارگو!: گزارش شصت‌هشتمین جشنواره‌ی برلین
برای عید و بهار هورا نمیکشم: پسابهاریه: بهاریهام کو؟! / هشت و هشت دقیقه
گداختن از درون، فوران در خویشتن:
به یاد جلال مقدم
از تکگوییهای خطابهای تا تکگویی شکاف نسلها: ویژگی‌های تک‌گویی فیلم‌های بعد از انقلاب
خاطرهای از کمدیهای نئورئالیستی ایتالیا: یادی از سینما آسیا...
عذاب عشق در مقام آیین گذار: مقدمه‌ای بر زندگی انسانی برای موجود فضایی
قیصر، پنجاه سال بعد: نقدی بر فیلم لاتاری
راهنمای فیلم هنر و تجربه: اورسن ولز صحبت می
کند (نیما قلی‌زادگان)/ پیرمرد و دریا (ناهید رضایی)/ پناهگاه (عباس سندی)/ صحنههایی از زندگی یک کارآگاه (علی‌رضا رسولی‌نژاد)/ دختر... پدر... دختر (پناه‌برخدا رضایی)/ گمیچی (مجید اسماعیلی‌پارسا)/ کوپال (کاظم ملایی)
چند گام دیگر تا حرفهای شدن؟!: نقدی بر فیلشاه (هادی محمدیان)

آرشیو