شماره 518 - دی 1395

روی جلد: خانه ای در خیابان چهل و یكم، ساخته‌ی حمیدرضا قربانی، عكس از ایران انتظام

سینمای ایران
خشت و آینه:
وقتی منافع شخصی‌مان به خطر می‌افتد.../ آیا دسیسه‌ای در کار است؟/ در مدح تحلیل/ شهرزاد در تله‌ی‌ کمپین‌های خودزنی/  گردی گردو نیست/ حالا این چه کاریه؟!/ حکایت همچنان باقی‌ست...!
رویدادها: فیلم‌های تازه: بدون تاریخ، بدون امضا (وحید جلیلوند)، چهل کچل (صادق صادق‌دقیقی)، بدل (روناک جعفری)، هشتگ (رحیم بهبودی‌فر)، انزوا (مرتضی‌علی عباس‌میرزایی)/ مروری بر خبرهای آذر: رکوردهای نیمه‌شکسته و مدال‌های نیمه‌طلا/ نمایش خانگی: خانه از پای‌بست آباد است!/ مرگ زرد
گزارش دهمین جشنواره‌ی‌ سینما حقیقت: تجربه‌های ناتمام/ سینمای حقیقت و سینمای دروغین.../ چک‌های درشت و پرداخت‌های قطره‌ای/ شیرین‌کاری و تجربه‌گرایی/ احوالپرسی: دیدار با احترام برومند، رضا فیاضی، رزیتا غفاری/ به یاد محسن سیف
درگذشتگان: محمد زرین‌دست (1395-1313): تلاش محترمانه برای بهتر بودن/ چون پرده برافتد
دیدهبان: نگاهی به متن و حاشیه‌ی رویدادهای سینمایی و فضای مجازی 
درتلویزیون: روند سریال‌سازی سرعت می‌گیرد/ مسیر انحرافی: ماه و پلنگ
نقد فیلم:
نقدی بر تمرین برای اجرا (محمدعلی سجادی)/ نقدی بر مشکل گیتی (بهرام کاظمی)/ دو نقد بر موج نو (احمد طالبی‌نژاد)/ نقدی بر سینما نیمکت (محمد رحمانیان)/ چهار نقد بر سلام بمبئی (قربان محمدپور) / نقدی بر لاک قرمز (سیدجمال سیدحاتمی)/ نقدی بر نوراستنی (امید توتونچی)/ نگاهی دیگر به بهمن (مرتضی فرشباف)/ فروشنده و سایههای موازی از منظر روایت
گفتوگو با رخشان بنیاعتماد به بهانه‌ی‌ نمایش عمومی مستند «آی آدمها»: ما، جامعه‌ی‌ پزشکی و ماجرای نتیجه‌گرایی
گفتوگو با حبیب رضایی: سینمای ایران جهانی است؛ نیازی به اثبات ندارد
حقایق درباره‌ی‌ رعنا و عماد و فروشندهها: نسبت مرگ فروشنده (آرتور میلر) با فروشنده (اصغر فرهادی) و ارجاع‌ها به آثار بزرگ نمایشی در آن
گزارش اكران: آبان امسال، آبان پارسال
چهارراه حوادث: دوغ گوسفندی اعلا با آویشن

سینمای جهان
نمای دور:
ستاره‌ای صدساله شد: یک قرن کرک داگلاس/ آیا سینما در عربستان سعودی آینده‌ای دارد؟: صنعت سینما بدون سالن سینما!/ ده سریال برتر 2016: برترین‌های سال درخشان عصر طلایی/ جشن کمپانی موفق سنگاپوری: هفت فیلم در هفت‌سالگی/ پانزده مستند برگزیده‌ی‌ آکادمی اسکار اعلام شدند: رابطه‌ی‌ مغشوش آکادمی با فیلم‌های مستند/ فیلم‌ها و سریال‌های برگزیده‌ی‌ انستیتوی فیلم آمریکا: چراغ سبز دیگری به مل گیبسن/ شانس‌های اصلی اسکار به انتخاب ورایتی: خیلی مدعی، مدعی و کمی تا قسمتی مدعی!/ بازیگران محبوب 2016 به روایت آی‌ام‌دی‌بی: مارگوت رابی، محبوب‌ترین/ جی.جی. آدامز و سریال علمی‌خیالی جدید: آدمی که خودش می‌تواند سوژه‌ی‌ جذابی باشد/ امسال باید سال سینماگران سیاه‌پوست در اسکار باشد: سالی سرنوشت‌ساز برای آمادمی اسکار
روی پرده: معرفی فیلم‌های تازه‌ی‌ سینمای جهان: سرزمین رؤیایی/ لا لا لند (دیمین شازل)، آن‌ چه در پیش است (میا هانسن- لوو)، منچستر کنار دریا (کنت لونرگان)، لاک‌پشت سرخ (میشایل دودک ده‌ویت)، من کاکاسیاه تو نیستم (رائول پک)
فیلم‌های روز: نقدی بر او (پل ورهوفن)، نقدی بر غ‌گ‌م/ غول گنده‌ی‌ مهربان (استیون اسپیلبرگ)، نقدی بر غریبه‌های به‌تمام‌معنا (پائولو جنووزه)، نقدی بر اسنودن (الیور استون)، نقدی بر آنتروپوید/ انسان‌نما (شان الیس)
بازخوانی‌ها: در جست‌وجوی کارگردانان از دست رفته، بخش اول: جیمز کروز
ضد نقد: سرگیجه آلفرد هیچکاک: خواربارفروشی وودی آلن به جای ترومپت زدن در کافیه‌های نیویورک
جایگاه مبهم و مشکوک قهرمان در سریال‌های عصر طلایی و دنیایی یکسان‌ساز: بخش سوم: دنیای بدون قهرمان، سریال‌ها بدون قهرمان
گزارش بیست‌ونهمین جشنواره‌ی‌ توکیو: فرش قرمز، زیر باران
گزارش جشنواره‌ی‌ فیلم لندن: رؤیاهای دم صبح
گزارش جشنواره‌ی‌  انیمیشن اتاوا: چهل سالگی

آرشیو