شماره 507 - اردیبهشت 1395

سینمای ایران
فلاش
بک: پیام‌هایی از خوانندگان و پاسخ به برخی از آن‌ها
رویدادها: فیلم‌های تازه: فروشنده (اصغر فرهادی)، یک روز بهخصوص (همایون اسعدیان)، کاگر ساده نیازمندیم (منوچهر هادی)، اروند (پوریا آذربایجانی)/ مروری بر  خبر های فروردین: با بهترین آرزوها/ خبرهای کوتاه/ خاموشی صنعت سینما پس از چهارده سال/ صفحات ویژه‌ی سی‌وچهارمین جشنواره‌ی جهانی فیلم فجر: گفت‌وگو با رضا میرکریمی و دیدگاه‌هایی از چند تن از عوامل برگزارکننده/ نگاهی به فیلم‌ها در بخش‌های مختلف جشنواره/ پرسه‌زنی: آدامس‌خوانی و آدامس‌نگاری: ملازم زندگی‌ها، عشق‌ها و حسرت‌ها/ تجربه‌ی ملتهب و روزهای سخت کیارستمی: بالابلند!/ پرسه در فضای مجازی: اظهارنظرهای مشعشع/ گفت‌وگو با بهمن زرین‌پور/ احوال‌پرسی: آتنه فقیه‌نصیری/ هادی مرزبان/ محمود عزیزی/ شیرین بینا
در تلویزیون: تلویزیون، سال جدید را با تحولات گوناگون آغاز کرد و انتقادها به برنامه‌ها و سریال‌های نوروزی افزایش یافت
نقد فیلم:
نقدی بر نیمرخها (ایرج کریمی)/  دو نقد بر کفشهایم کو؟ (کیومرث پوراحمد)، گفت‌‌وگو با کارگردان/ نقدی بر خشم و هیاهو (هومن سیدی)/ نقدی بر من سالوادور نیستم (منوچهر هادی)/ نقدی بر 50 کیلو آلبالو (مانی حقیقی)/ نقدی بر چهارشنبه (سروش محمدزاده)/ نقدی بر نقش نگار (علی عطشانی)/ نقدی بر دو (سهیلا گلستانی)/ نقدی بر آزادی مشروط (حسین مهكام)/ سه نگاه دیگر به فیلم بادیگارد (ابراهیم حاتمی‌کیا)/ دو نگاه دیگر به فیلم ابد و یک روز (سعید روستایی)
دیدهبان نقد: نگاهی به فیلم‌های تا آمدن احمد (صادق صادق‌دقیقی)، موقت (امیر عزیزی)، حکایت عاشقی (احمد رمضان‌زاده)، در مدت معلوم (وحید امیرخانی)، شاهزاده‌ی روم (هادی احمدیان)، آمین خواهیم گفت (سامان سالور)، خاکستر و برف (روح‌الله سهرابی)، سوگنامهای برای یاشار (بابک خرم‌دین)
گزارش اكران: سالی که نکوست از بهارش پیداست؟
بیست سال پیش در همین ماه: نگاهی به شماره های 186 و 187 ماهنامه‌ی «فیلم»، فروردین و اردیبهشت 1375
چهارراه حوادث: گذری به کشمکش‌ها و درگیری‌های سینمایی در ماهی که گذشت

سینمای جهان
اینستاگرام و ویدئوهای شصت‌ ثانیه‌ای/ کلاس کارگردان جنگیر در جشواره‌ی کن/ لیندن جانسن از روی صحنه به تلویزیون/ فیلمی درباره‌ی بحران مهاجران/ هولمز و واتسن هم‌چنان کپی‌رایت دارند، «کمی»!/ اشیای تیز: سریال هایی با نام‌های کنجکاوی برانگیز/ تصویر120 ساله‌ی فرازمینی‌ها در سینما/ گیبنی و اولین تجربه‌ی فیلم داستانی
روی پرده: کاورفیلد لین 10 (دن تر چتنبرگ)/ کریشا (تری ادوارد شولتس)، چشمی در آسمان (گاوین هود)، روزهای طلایی من (آرنو دپلشن)، دعوت (کارین کیوساما)
فیلمهای روز: بهار (جاستین بنسن، اِرون مورهد)/ مأموریت: غیرممکن-دغلبازان (کریستوفر مک کوآری) و گفت‌وگو با كارگردان/ نگاهی به دو نسخه‌ی  راز در چشمهایشان
نمای متوسط:
یادداشت‌هایی بر فیلم‌های ترامبو (جی روچ)، قصبه را تکان بده (بری لوینسن)، کنار دریا (آنجلینا جولی)
سایه‌ی خیال: وسترنهای مشترک آنتونی مان و جیمز استوارت/ آرامش روزهای پایان سفر: سیر وسترن و تكامل آن در سینمای مان/ ستیز ناگزیر در پیشگاه تاریخ: «خم رودخانه» و نگاه روان‌شناسانه‌ی مان/ یکی از هزارتا: ارجاع‌های تاریخی و مضمون پدركشی/ کارمینا بورانای غمگین: «مردی از لارامی» از دریچه‌ی اسطوره و عهد عتیق/ وسترن‌های مان- استوارت؛ فیلم به فیلم: وینچستر 73/ سرزمین دوردست/ مهمیز برهنه/ خم رودخانه/ مردی از لارامی

آرشیو