ویژه نامه آبان ۱۴۰۳ / پرونده یک موضوع: سینماکتاب - شماره 618
ششصد و هجدهمین شماره ماهنامه فیلم در پروندهای پیشگامانه با عنوان سینماکتاب منتشر شد. این ویژهنامه به مناسبت ۲۴ آبان ماه، هفته کتاب و کتابخوانی منتشر شده است که در آن به بررسی اقتباس و سینمای عامه پسند پرداخته شده است و تا جای ممکن سعی شد است از جنبههای مختلف به این موضوع پرداخته شود. همچنین در ادامه این پرونده علاوه بر معرفی چندین کتاب سینمایی، فهرست کتابهای سینمایی پر امانت در کتابخانههای عمومی کشور منتشر شده است که برای علاقهمندان به سینما میتواند مرجع بسیار مفید و ارزشمندی باشد.
فهرست مطالب:
رویدادها
مروری بر اخبار مهرماه..................................10
سینما کتاب
گفتوگوی اختصاصی ماهنامه فیلم با معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی
جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب.............14
از ادبیات کلاسیک تا پست مدرن و معاصر....................18
دستهبندی اقتباسهای ادبی سینمای ایران در یک دهه گذشته
قلم، دوربین، حرکت
پیوند صد ساله سینما و ادبیات در ایران......................24
از صفحه تا پرده: نقش داستانهای عامه فارسی
در سینمای ایران..................................................30
نگاهی به مقوله اقتباس در سینما با تمرکز بر سینمای ایران و ادبیات پارسی
سینمای عامهپسند...............................................36
چگونه سینما کارکردی کارناوالگونه مییابد؟
گفتوگوی اختصاصی ماهنامه فیلم با محسن دامادی
افسانه یک نجیبزاده ایرانی.....................................40
جیلان، اقتباس و خواب زمستانی...............................46
اقتباس از منظومه «خسرو و شیرین»..........................48
در فیلم «شیرین» ساخته عباس کیارستمی
شازده احتجابِ گلشیری به روایت فرمانآرا....................53
تعبیری کهنالگویی از فیلم«درخت گلابی»....................58
اقتباس وودی آلن از سینمای برگمان............................62
گفتوگو با ابراهیم پشت کوهی در باب اقتباس
اقتباس احضار تاریخ است...........................................64
نگاهی به اقتباس ادبی در سینمای داریوش مهرجویی.....68
اقتباس در سینمای ایران............................................72
اقتبـاس، سینمـا، کتاب..............................................78
زندهکردن داستانهای دوستداشتنی
نگاهی به پیشینه اقتباس از نمایشنامه در سینما
اعوجاج در تصویر متن................................................84
یک اقتباس ادبی آخرالزمانی در سینما..........................90
نگاهی به فیلم گزارش اقلیت ساخته استیون اسپیلبرگ
اقتباس سینمایی ترجمه به تصویر................................94
انتخابهای درست در اقتباس سینمایی........................97
جستـاری بـر «نظریه فیلم عـامه پسنـد».......................100
ادبیات غنی ایران و سینمای اقتباسی ضعیف
داستـان عامـهپسنـد....................................................102
هنر بازآفرینی اقتباس در سینما......................................104
بررسی تطبیقی چند اقتباس سینمای ایران از آثار ادبی
حکایت به هم پیوسته آدمها و مکانها.............................106
اقتباسهای سینمایی سال 2024
از درام جاسوسی تا اکشن آخرالزمانی............................113
گفتوگوی اختصاصی ماهنامه فیلم با معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی
جایزه «تجلی اراده ملی»؛ پیوند سینما و کتاب.............14
از ادبیات کلاسیک تا پست مدرن و معاصر....................18
دستهبندی اقتباسهای ادبی سینمای ایران در یک دهه گذشته
قلم، دوربین، حرکت
پیوند صد ساله سینما و ادبیات در ایران......................24
از صفحه تا پرده: نقش داستانهای عامه فارسی
در سینمای ایران..................................................30
نگاهی به مقوله اقتباس در سینما با تمرکز بر سینمای ایران و ادبیات پارسی
سینمای عامهپسند...............................................36
چگونه سینما کارکردی کارناوالگونه مییابد؟
گفتوگوی اختصاصی ماهنامه فیلم با محسن دامادی
افسانه یک نجیبزاده ایرانی.....................................40
جیلان، اقتباس و خواب زمستانی...............................46
اقتباس از منظومه «خسرو و شیرین»..........................48
در فیلم «شیرین» ساخته عباس کیارستمی
شازده احتجابِ گلشیری به روایت فرمانآرا....................53
تعبیری کهنالگویی از فیلم«درخت گلابی»....................58
اقتباس وودی آلن از سینمای برگمان............................62
گفتوگو با ابراهیم پشت کوهی در باب اقتباس
اقتباس احضار تاریخ است...........................................64
نگاهی به اقتباس ادبی در سینمای داریوش مهرجویی.....68
اقتباس در سینمای ایران............................................72
اقتبـاس، سینمـا، کتاب..............................................78
زندهکردن داستانهای دوستداشتنی
نگاهی به پیشینه اقتباس از نمایشنامه در سینما
اعوجاج در تصویر متن................................................84
یک اقتباس ادبی آخرالزمانی در سینما..........................90
نگاهی به فیلم گزارش اقلیت ساخته استیون اسپیلبرگ
اقتباس سینمایی ترجمه به تصویر................................94
انتخابهای درست در اقتباس سینمایی........................97
جستـاری بـر «نظریه فیلم عـامه پسنـد».......................100
ادبیات غنی ایران و سینمای اقتباسی ضعیف
داستـان عامـهپسنـد....................................................102
هنر بازآفرینی اقتباس در سینما......................................104
بررسی تطبیقی چند اقتباس سینمای ایران از آثار ادبی
حکایت به هم پیوسته آدمها و مکانها.............................106
اقتباسهای سینمایی سال 2024
از درام جاسوسی تا اکشن آخرالزمانی............................113
معرفی کتاب
کتاب چگونه کارگردانی کنیم...........................................116
کتاب الفبای تدوین........................................................116
کتاب آینه جادو 3 جلدی..................................................117
کتاب هنر سینما..........................................................117
کتاب «تفکر در فیلم؛ فلسفه در سینما»...........................118
نوشته ریچارد کِرنی و مورای لیتلجان 118
سینمای اروپا و فلسفه قارهای:
فیلم به عنوان آزمایش فکری.........................................120
معرفی کتاب «تاریخ فیلم تجربی»کتاب
«در جستجوی روشنایی» .............................................123
یادداشتی بر کتاب «نظریه فیلم عامهپسند»......................124
یادداشتی بر کتاب «شعر بیپایان» نوشته ولیاله نصری.....126
رمزگشایی از زبان نشانهها............................................126
معرفی کتابهای «شهرها و سینما»
و «سینمای حاشیه: رئالیسم کثیف و خشونت شهری»......129
خوانشی بر کتاب نظریۀ فیلم «مقدمهای مبتنی
بر حواس پنجگانه»......................................................132
تألیف تامس اِلسیسر و مالتی هاگنر
معرفی کتاب روانشناسی و سینما.................................135
معرفی کتاب «چگونه داستان را به فیلمنامه تبدیل کنیم؟»..136
راهنمای جامع فیلمنامهنویسان
«فیلمنامه نویسی و کارگردانی مقدماتی به زبان ساده»....137
کتاب چگونه کارگردانی کنیم...........................................116
کتاب الفبای تدوین........................................................116
کتاب آینه جادو 3 جلدی..................................................117
کتاب هنر سینما..........................................................117
کتاب «تفکر در فیلم؛ فلسفه در سینما»...........................118
نوشته ریچارد کِرنی و مورای لیتلجان 118
سینمای اروپا و فلسفه قارهای:
فیلم به عنوان آزمایش فکری.........................................120
معرفی کتاب «تاریخ فیلم تجربی»کتاب
«در جستجوی روشنایی» .............................................123
یادداشتی بر کتاب «نظریه فیلم عامهپسند»......................124
یادداشتی بر کتاب «شعر بیپایان» نوشته ولیاله نصری.....126
رمزگشایی از زبان نشانهها............................................126
معرفی کتابهای «شهرها و سینما»
و «سینمای حاشیه: رئالیسم کثیف و خشونت شهری»......129
خوانشی بر کتاب نظریۀ فیلم «مقدمهای مبتنی
بر حواس پنجگانه»......................................................132
تألیف تامس اِلسیسر و مالتی هاگنر
معرفی کتاب روانشناسی و سینما.................................135
معرفی کتاب «چگونه داستان را به فیلمنامه تبدیل کنیم؟»..136
راهنمای جامع فیلمنامهنویسان
«فیلمنامه نویسی و کارگردانی مقدماتی به زبان ساده»....137
سینما خوانی
فهرستکتابهایسینمایی پرامانتدرکتابخانههایعمومیکشور...138
لیست کتابهای سینمایی نشر ساقی...................................142
فهرستکتابهایسینمایی پرامانتدرکتابخانههایعمومیکشور...138
لیست کتابهای سینمایی نشر ساقی...................................142
سینمای ایران
«مفتبر»
بطالت امر نیست................................................................146
با فیلم شریفی طرف هستیم...............................................146
تحلیل عمیق یک کُمدی سطحی!
مُفتبَـر............................................................................148
«مُفتبَر» به مثابه یک پارودی..............................................152
«مفتبر»
بطالت امر نیست................................................................146
با فیلم شریفی طرف هستیم...............................................146
تحلیل عمیق یک کُمدی سطحی!
مُفتبَـر............................................................................148
«مُفتبَر» به مثابه یک پارودی..............................................152