آذر 1394 - شماره 500
چشمانداز 500
سردبیراین شماره: اصغر فرهادی
به قلم این خانمها و آقایان نازنین: کلمه به کلمه، صفحه به صفحه، شماره به شماره تا پانصدمین ایستگاه
یادداشت اصغر فرهادی، سردبیر: پنج صد
یک پرسش هیجانانگیز: دوست داشتید سازندهی کدام فیلم تاریخ سینمای ایران بودید؟
اصغر فرهادی: لذت فیلمساز بودن، لذت فیلم ساختن
داریوش مهرجویی: ساز خودم، در ابوعطا
عباس کیارستمی: اشتیاق ناپایدار
رخشان بنیاعتماد: چند فیلمی که دوست دارم...
منیژه حکمت: چند پله جلوتر از امروز
محمدعلی طالبی: پرسه در سحرگاه آبی
محمدعلی نجفی: بحر طویل
کیومرث پوراحمد: احساس خوش آزادی
ابراهیم فروزش: قصهای برای همیشه
حسن فتحی: قصهی بیفرجام رِژین و کییرکگارد
رسول صدرعاملی: ایکاشها
جمال شورجه: همین کیفیت، با هزینهی کمتر
خسرو معصومی: یک اتفاق ساده
نرگس آبیار: دروغ چرا؟!
داریوش فرهنگ: جریانها و جریانسازها
رضا درمیشیان: بازسازی درد
محمدعلی باشهآهنگر: بوی گس نفت
بهرام توکلی: از جواب دادن به سؤال شما متنفرم...
علیرضا داودنژاد: چه فیلمها که نساختم
سامان سالور: آنچه خوبان همه دارند...
منوچهر هادی: چراغهای راهنما
محمدهادی کریمی: دو جزیره خارج از جهان
صفی یزدانیان: تاریخِ باد
مهرشاد کارخانی: دو نیمهی یک خواب طولانی
محمدعلی سجادی: فرار از تلهی مقدم ممکن است؟!
فردین صاحبالزمانی: در حد کمال
هاتف علیمردانی: مایههای افتخار
هومن سیدی: سفر هزارساله
همایون اسعدیان: زندگیهایی که تصویر نشدهاند
مصطفی کیایی: هلیشات قتل اصغرآقا به دست سید
مازیار میری: حسرت ساختنِ یک «نرگس» روی دلم مانده
محمدحسین لطیفی: «مادر»ی که بالأخره یک روز میسازمش
محمدرضا هنرمند: اثر انگشت
مسعود دهنمکی: کدام فیلم؟ کدام سینما؟
ابراهیم وحیدزاده: بازخوانی یک پروندهی فراموششده
وحید جلیلوند: هامون من
روحالله حجازی: چهار ماه و سه هفته و دو روز
امیرشهاب رضویان: «آبی و رابی» یا قیاس سینمایی به فاصلهی 86 سال
فریدون جیرانی: گردش زمان شد به کام توانا
وحید موساییان: کات، چابهار!
سیامک شایقی: مرهمی بر یک زخم کهنه
احمد امینی: از صمیم قلب
به گذشته بنگر: دو نسل از نویسندگان «فیلم» از آغازش نوشتهاند
پرویز دوایی: مثل همیشه
عباس بهارلو: یاد و خاطره
بهروز تورانی: به خوبی همیشه... و حتی بهتر
شهرام جعفرینژاد: جای سینما در برنامهی پنجسالهی اول کجاست!؟
بهزاد عشقی: تولد خجسته و سالهای هراس
احسان ناظمبکایی: داستانهای من و دوستم
آنتونیا شرکا: شرح یک عشق
محمد محمدیان: غلام چرا سیگاری شد؟
محمد شکیبی: خیلیدور، خیلی نزدیک
ناصر صفاریان: چیزی به روی دل
محسن بیگآقا: به نام «نقد فیلم»
اصغر یوسفینژاد: حسی شبیه چهلسالگی
اشکان راد: 33 سال یک رؤیابین
رضا کاظمی: برسد به کوچهی سام سابق
امید نجوان: زیر آوار خاطره
مصطفی جلالیفخر: تلاقی تقدیر
مهرزاد دانش: نقد، بهرهی هوشی و میل مبهم هوس
ریحانه عابدنیا: چه راه دور، چه راه دور بیپایانی
جواد طوسی: به دادم برس رُزی!
احمد طالبینژاد: تقصیر آستینم بود
تهماسب صلحجو: آنچه گذشت
شاپور عظیمی: یار غار
نیما عباسپور: وسترن یعنی لذت و امید
محسن سیف: اینسرت ذهن گربه و لانگشات تشنگی ماهی!
آرامه اعتمادی: ابر درختی با بوی جوهر، عِطر کاغذ
علیرضا محمودی: دادا: بیداد سینمای بیرؤیا
سعید قاضینژاد: به یاد آر...
تورج زاهدی: اتوبوسی پر از معجزه
محمد جعفری: پاک کردن یک خاطره از حافظهی سینمایی
محسن جعفریراد: کار جنون ما به تماشا کشیده است
امیر پوریا: اولین چیزی را که به ذهنت میرسد نگو!
آذر مهرابی: تابوی سکوت
ارسیا تقوا: اسطورهی اکنون بهتزدهها!
حمیدرضا مدقق: یک نهاد
همراهان اول: یادی از رفتگان آن سال
ماضی استمراری: بازسازی چند نقد و گفتوگو: سال اول، از نگاه امروز
میخواستند ساختیم، نخواستند نساختیم: گفتوگوی هوشنگ گلمکانی با فریبرز صالح
چپق پدربزرگ: نگاه امروز خسرو دهقان به کتاب دایرهالمعارف سینمایی (بیژن خرسند)
از روزگار رفته حکایت: گفتوگوی عباس یاری و هوشنگ گلمکانی با سیدمحمد بهشتی
سه دهه که مثل سه قرن گذشت: گفتوگوی مسعود مهرابی با محمدعلی نجفی
یکی بود کسی نبود: گفتوگوی عباس یاری با محسن طباطباییپور
فقط چند اما، اما...؟!: نگاه امروز محمدسعید محصصی به هملت (گریگوری کوزینتسف)
ثقل زمین کجاست؟: مطلب محمد حقیقت دربارهی سهراب شهیدثالث
عزیمت به سمت سایه: گفتوگوی امیر پوریا با مسعود مهرابی
سینما نبود و ما بودیم: گفتوگوی علیرضا حسنخانی با عباس یاری
یکی از یادگارهای دههی شصت: حکایت دلدادگی من و مجلهی «فیلم»
از نقدهای پرشمار تا نقیضههای نیشدار: گفتوگوی شاهین شجریکهن با خسرو دهقان
نامههای باد: گفتوگوی مسعود ثابتی با احمد امینی
اول فکر، بعد برش: تاریخ مختصر تدوین فیلم در ایران
همچنان نگاه پیشین: نگاه امروز بهمن طاهری دربارهی ترجمهی کتاب دنیای تبهکاران
نقص ذاتی و کمال اکتسابی: گفتوگوی پوریا ذوالفقاری با هوشنگ گلمکانی
روایت تصویری: عکسها از شیوهی سردبیری اصغر فرهادی و زحمتهایی که برای آمادهسازی این شماره کشیده شده، حکایت میکنند