شماره 581 - اسفند 1399

 

فهرست مطالب

سینمای ایران
گزارش‌های سی‌ونهمین جشنواره‌ی فیلم فجر: عسل تلخ
اگر زنده بمانیم و عمری باقی باشد به آیندگان خواهیم گفت که در این سال عجیب چه دیدیم...: جشنواره‌ی پهن و لاغر/هوشنگ گلمکانی
تیره‌بختان سال وبا/جواد طوسی
تهی از متن، مملو از حاشیه/مهرزاد دانش
زمانه‌زدایی در جشنواره‌ی سی‌ونهم: جاهای خالی را رها کنید/پوریا ذوالفقاری
این جشنواره جشنواره نمی‌شود/نیما عباس‌پور                    
تاب مستوری/محمد شکیبی
بازنمایی گسست خانواده‌ی ایرانی در چهارده فیلم جشنواره: پاییز پدرسالار/حمیدرضا مدقق
ده سکانس از ده فیلم جشنواره‌ی سی‌ونهم: پیچاندن کرونا/دامون قنبرزاده
فیلم‌های اول، دوم، سوم: منزل به منزل/محمد محمدیان
نگاهی به کارکرد جغرافیای قصه در فیلم‌های جشنواره‌ی سی‌ونهم: در جست‌وجوی حال‌وهوای تازه/محسن خادمی
نگاهی به سه فیلم «تی‌تی»، «مامان» و «رمانتیسم عماد و طوبا»: سِیر عشق/آنتونیا شرکا
نگاهی به «روزی روزگاری آبادان»: در کشاکش واقعیت و فانتزی/سعیده نیک‌اختر
نگاهی به سه فیلم «خط فرضی»، «روزی روزگاری آبادان» و «مامان»: تاریک و روشن/شهرزاد امیرشاه‌کرمی
در حال‌وهوای چند فیلم جشنواره‌ی سی‌ونهم: لیگ استعاره‌های بی‌پایان/هومن جعفری
نگاهی به «بی‌همه‌چیز»: داستان همه چیز است/احسان ناظم‌بکایی
نگاهی به چند فیلم: لبخند در نور/امید نجوان
نگاهی به «ابلق» ساخته‌ی پنجم نرگس آبیار: من هم؛ راحله از زورآباد.../فاضل ترکمن
فیلم‌های برگزیده‌ی منتقدان و نویسندگان ماهنامه‌ی «فیلم»: «بی‌همه‌چیز» و «تی‌تی»:
نگاهی به «24 فریم» واپسین اثر عباس کیارستمی: قاب کردن شعر/فریدون شفقی
آرشیوگردی در روزگار کرونا: گشت چهارم: «موج و مرجان و خارا»/مرتضی سیدی‌نژاد
در متن و حاشیه‌ی دو سریال شبکه‌ی نمایش خانگی («آقازاده» و «قورباغه»): همراه با موج/بهزاد عشقی
درگذشتگان: محمود کوشان: بانی فیلم اسکوپ رنگی در سینمای ایران/عباس بهارلو

.

نقد فیلم
سوریه پرونده‌ی یک بحران (سیاوش سرمدی): آن سوی خط‌کشی/ناصر صفاریان
چی‌چکا قصه‌ی شب (رها فریدی): نه سفید و نه سیاه، همچون همه/نسیم قاضی‌زاده
انیمیشن‌های ایرانی در راه اسکار: چهار قطعه‌ی کوتاه/ریحانه عابدنیا
.

سینمای جهان
هالیوود همچنان درگیر همه‌گیری کرونا: هیولا، زامبی، خون‌آشام و این ویروس مرگ‌بار.../پرویز نوری
آیا لذت دیدن فیلم فقط در سینماست؟: ماشین‌هایی که سینما را کشت:
دوازدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی لومیر: کن در لیون/سوفیا مسافر
گفت‌وگوی اختصاصی با ژان‌کلود کریر درباره‌ی اقتباس برای سینما: وفاداری در اقتباس، بی‌معناست/سعید نوری
درس‌هایی که از ژان‌کلود کریر آموختم: هفت پرده از موسیو/محسن آزرم
به روایت مترجم کتاب «کارگاه‌ها»: سفر در خواب/محمدرضا شیخی
جان لوکاره (2020-1931): مرد جنگ‌های سرد/فرزاد فربد
کریستوفر پلامر (2021-1929): بازیگری برای همه‌ی اعصار/پرویز نوری
فیلم‌های روز: وقت شکار (یون سانگ هیون): کابوس تباهی/دامون قنبرزاده
شیطان تمام‌وقت (آنتونیو کامیوس): دیو/ انسان/سمانه نیک‌اختر
حیواناتی که به کاه چنگ می‌زنند (کیم یونگ هون): داستان‌های حیات وحش/رومینا خلج‌هدایتی
سریال روز: پاتریا/ دیار اجدادی (آیتور گابیوندو): افسانه‌های سرزمین پدری/مازیار فکری‌ارشاد
گفت‌وگو با فلیکس ویسکارت، کارگردان سریال «پاتریا»: گذشته‌ای که فراموش نشده/ترجمه‌ی الهام جوادپور
نمای درشت: «تنت»: برگشت زمان‌های از دست رفته/رضا حسینی
الماس‌ها ابدی‌اند/شهرام مکری
ترجمه‌ها: مریم شاه‌پوری/حرف‌های کریستوفر نولان درباره‌ی خلق «تنت»: می‌خواستم سنت فوق‌العاده‌ی داشتن پروتاگونیستی بی‌نام را تجربه کنم
حرف‌های هویته ون‌هویتما (مدیر فیلم‌برداری) و جنیفر لِیم (تدوینگر) «تنت»
40 نکته‌ی خواندنی درباره‌ی جنبه‌های مختلف تولید «تنت»: گران‌ترین فیلم اریژینال نولان

آرشیو

کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون