شماره 563 - آیان ۱۳۹۸
سینمای ایران
خشت و آینه: سرود ملی/ گنجهای جادویی/ همیشه عاشق، یا: ستارهای که قبل از مرگ مرده بود/ داس ایست فالش!/ وداع زودهنگام با اسکار/ در جستوجوی آرامش و پذیرش
رویداد: بازگشت چند دراکولا / بدبینی یا واقعبینی؟
نمایش خانگی: نگاهی به دو سریال هیولا (مهران مدیری) و نهنگ آبی (فریدون جیرانی): خوشرنگ و لعاب اما کماثر
غلط بنویسیم!: دربارهی برداشتهای اشتباه از موج نوی ایرانی
چهگونه فیلمنامهی پرفروش بنویسم؟: گفتوگو با بابک کایدان نویسندهی فیلمنامههای آینهبغل، تگزاس، رحمان 1400 و مانکن
.
نقد فیلم
روسی (امیرحسین ثقفی)/ سال دوم دانشکدهی من (رسول صدرعاملی)/ ماجرای نیمروز؛ رد خون (محمدحسین مهدویان) / مردی بدون سایه (علیرضا رییسیان) و گفتوگو با رییسیان، نویسندهی فیلمنامه و کارگردان/ پیلوت (ابراهیم ابراهیمیان)/ درخونگاه (سیاوش اسعدی)/ چاقی (راما قویدل)/ صدای آهسته (افشین هاشمی)، در سکوت (ژرژ هاشمزاده)، تمام چیزهایی که جایشان خالیست (زینب تبریزی)
یادها: در رثای دوستی نازنین؛ ده سال از سفر مهدی سحابی گذشت
.
سینمای جهان
نمای دور: اسکورسیزی همچنان در برابر مارول/ فصل ششم بوجک هورسمن در راه است/ پل راد در مجموعهی تازهی نتفلیکس/ سایکومجیک در فیلم تازهی خودوروفسکی/ آنچه نابینایان بر پرده میبینند/ وقتی دوستان به معلمهای سرخانه بدل میشوند/ لذتهای ایزولهی عصر دیوانه
ایزدان روشنایی و دیوهای تاریکی: ریشههای اساطیری ابرقهرمانها در جهان سینمایی مارول
نمای متوسط: سروان (روبرت شونتکه)، سلطان جدید کمدی (استیون چو)، توپ را بگیر، پاس بده (دانکن مکمث)، من مادر هستم (گرنت اسپوتور)
فیلمهای روز: مأمور مخفی (یووال آدلر)، مردگان نمیمیرند (جیم جارموش)، گالی بوی (زویا اختر)، هرگز روی برنگردان (فلوریان هنکل فون دونرسمارک)، جودی (روبرت گولد)
گفتوگو اختصاصی با زیکله بوئر، طراح صحنهی «هرگز روی برنگردان»/ حرفهای فلوریان هنکل فون دونرسمارک دربارهی «هرگز روی برنگردان»
سریال روز: شکارچی ذهن (جو پنهال): تو مسئول دایرهات هستی!
شیر طلای همهپسند: گزارش هفتادوششمین جشنوارهی ونیز
جنون نیمهشب و رستگاری ابسورد: نگاهی به چند فیلم چهلوچهارمین جشنوارهی تورنتو
پل به جای دیوار: گزارش چهلوسومین جشنوارهی انیمیشن اتاوا
بلینزنا، گردلا، جوبیاسکو: گزارش هفتادودومین جشنوارهی لوکارنو
ایدههای دست راستی: گفتوگوی اختصاصی با کن لوچ
کانال تلگرام ماهنامه سینمایی فیلم: