شماره 553 - بهمن ۱۳۹۷

روی جلد: نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار در «سرخپوست» ساخته‌ی نیما جاویدی/ عکس از: محمد بدرلو

سینمای ایران
خشت و آینه:
ماه بلوا/ جشنواره‌ی فجر یک چیز دیگر است/ چارچوب‌بندی/ برای خشکاندن ریشه‌های بید/ اندر مذمت انجماد نگاه/ جال خالی اقتباس/ تاریخ از یک سو/ همسر یا دلبر؟ عشق یا ازدواج؟/ مردی گفتن، زنی گفتن!/ سینماسوگ/ پرفروش‌ها و رکوردشکنان-2/ غلط ننویسیم-12: همه نمی‌دانند!
سال درخشش جوانها: به استقبال سی‌وهفتمین جشنواره‌ی فیلم فجر
تلویزیون: بانوی عمارت مهم‌ترین سریال زمستان امسال: هزارتوی عشق و قدرت
درگذشتگان: حسین محب‌اهری: خداحافظی با یک معلم دوست‌داشتنی
سلام نیویورک: دریچه‌ی سینما و اولین جشنواره‌ی فیلم‌های ایرانی در نیویورک
راز و رمزهای سینمادارِ پیر: خاطره/ مقاله‌ای درباره‌ی سینماها و سینماداری در یک شهر کوچک شمالی
سینماداری در عصر جدید: وقایع‌نگاری یک تجربه‌ی موفق   
این دو سینمای کوچک و مهجور...: پردیس (گلسرخ) و چارلی
همه‌ی کارهای زمینمانده: گفت‌وگو با مهدی یزدانی، مدیرعامل مؤسسه‌ی رسانه‌های تصویری
به خاطر یک فیلم بیشتر: یکه‌تازی VOD و آینده‌ی شبکه‌ی ویدئویی
«عقابها» با ده میلیون تماشاگر بر صدر: دقیق‌ترین آمار از پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران
همان یک بار کافی است؟: نگاهی دیگر به فیلم‌نامه‌های اصغر فرهادی به بهانه‌ی فیلم تازه‌اش همه میدانند
.
نقد فیلم
نقدی بر مارموز (کمال تبریزی)/ دو نقد بر اتاق تاریک (روح‌الله حجازی)/ نقدی بر درساژ (پویا بادکوبه)
نگاهی به چند فیلم گروه هنر و تجربه: و کیارستمی ادامه دارد (احسان ناجی)/ آهستگی (یاسر خیر)/ اینستاگرامر (سینا کیان‌پور)/ مثل یک زن (مژگان ایلانلو)
گزارش اکران: کهنه‌های دل‌آزار!
نوستالگرافی: کنکور کاوسی و خاچیکیان/ مریم و کبری و پوری و شهرزاد و کتاب‌فروشی اشراقی/ بازخوانی ترانه‌ی فرناندز
.
سینمای جهان
نمای دور:
بازیگران اصلی تلماسه‌ی ویلنوو مشخص شدند/ گیشه‌ی سینمای ایتالیا در حسرت دو سال پیش/ فیلم جدید جردن پیل واقعاً ترسناک به نظر می‌رسد!/ تبعات نطق گلدن گلوبی کریستین بیل/ 26 میلیون بیننده در یک هفته!/ سرانجام پیش‌درآمدی بر سریال خانواده‌ی سوپرانو/ تکلیف برندگان گلدن‌گلوب معلوم شد/ عجیب‌ترین مستندهای سینمایی هزاره‌ی جدید/ تلاش برای کشف برخی از اسرار تویینپیکس: بازگشت
روی پرده: اسپایدرمن: به سوی اسپایدر-ورس
(باب پرسیکتی، پیتر رمزی، رادنی راتمن)/ بامبلبی (تراویس نایت)/ پیک/ حملکننده‌ی مواد (کلینت ایستوود)/ وارثهها (مارچلو مارتینسی)/  IMDb را چه میشود؟
نوزدهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلمکس:
یک گزارش کوتاه درباره‌ی یک جشنواره‌ی کوچک
فیلمهای روز: راه‌ورسم لذت بردن از فیلم هندی! با نگاهی به دو فیلم جدید و جذاب سینمای هند: شیطان (رام کومار)/ ملودی کور (سریرام راغوان)
گول کوئنها را نخورید!: نگاهی دیگر به تصنیف باستر اسکراگز
نمای درشت:
پرونده‌ای مشترک برای روما (آلفونسو کوارون) و جنگ سرد (پاوو پاولیکوفسکی): زیبایی، در دلِ دنیای تیره و تارت نهفته است/ روما: عروج/ به روایت شاهد عینی
در فیلم‌سازی همانی هستید که دیده‌اید، خوانده‌اید و شنیده‌اید: گفت‌وگو با آلفونسو کوارون، کارگردان روما
جنگ سرد: عشق یا کمونیسم؟/ ظهور و سقوط یک عشق/ فیلم‌هایی که جذب‌شان می‌شوی ولی تکانت نمی‌دهند/ ترسیم «زیبایی اندیشه» در قاب‌ها و ترکیب‌بندی‌های روما و جنگ سرد
من یک فیلم‌ساز حرفه‌ای نیستم!: گفت‌وگو با پاوو پاولیکوفسکی، کارگردان جنگ سرد

آرشیو

کتاب کاریکاتورهای مسعود مهرابی منتشر شد
فیلم ۷۶۰۰ به نویسندگی و کارگردانی بهروز باقری
 اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی برگزار شد
فیلم خانه ماهرخ ساخته شهرام ابراهیمی
فیلم گیج گاه کارگردان عادل تبریزی
فیلم جنگل پرتقال
fipresci
وب سایت مسعود مهرابی
با تهیه اشتراک از قدیمی‌ترین مجله ایران حمایت کنید
فیلم زاپاتا اثر دانش اقباشاوی
آموزشگاه سینمایی پرتو هنر تهران
هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت
گروه خدمات گردشگری آهیل
جشنواره مردمی عمار
جشنواره انا من حسین
آموزشگاه دارالفنون